HomeNieuwsNegen Twentse projecten op Dutch Design Week

Negen Twentse projecten op Dutch Design Week

De Universiteit Twente (UT) is dit jaar prominent aanwezig op de Dutch Design Week in Eindhoven. Op het grootste designevenement van Noord-Europa (2400 ontwerpers, 250.000 bezoekers) presenteert de faculteit CTW van de UT negen innovatieve projecten. De UT-projecten op de Dutch Design Week zijn onderdeel van de expositie Mind the Step, gecoördineerd door 3TU-onderzoekscentrum Design United. Vorig jaar trok Mind the Step meer dan 70.000 bezoekers die kennis maakten met een bijzonder soort design.  

Mijlpalen

“We tonen ontwerpen die de mijlpalen vormen bij een ontwikkeling in vormgeving, gebruik en technologie”, vertelt Julia Garde, docent binnen de UT-opleiding Industrial Design Engineering. “Geen producten die nu in de winkels liggen, maar wel oplossingen die impact hebben op de kwaliteit van onze samenleving. Onze ingenieuze vondsten zijn tot stand gekomen na interactie met gebruikers, industrie en veelvuldig onderzoek.” Tijdens Mind the Step kunnen bezoekers met de ontwerpers en onderzoekers in gesprek gaan.

Over de Dutch Design Week

De Dutch Design Week vindt plaats van 17 tot 25 oktober in Eindhoven. Het grootste designevenement van Noord-Europa presenteert dan werk en concepten van ruim 2400 ontwerpers aan meer dan 250.000 bezoekers uit binnen- en buitenland. Verspreid over zo’n tachtig locaties door de hele stad, organiseert en faciliteert DDW onder andere tentoonstellingen, lezingen, prijsuitreikingen, netwerkbijeenkomsten, debatten en festiviteiten. DDW onderscheidt zich van andere designevenementen door zich te concentreren op ontwerpen voor de toekomst. Hoewel tijdens het evenement alle denkbare disciplines en aspecten van design aan bod komen, ligt de nadruk op experiment, vernieuwing en cross-overs. Bijzondere aandacht gaat jaarlijks uit naar werk en ontwikkeling van jong talent.

De Twentse projecten 

 
Nature-inspired Breaks
Verfrissing en flow op het werk
Geke Ludden, Valerie Mencke

Kunnen ontwerpers de natuur terug laten komen in producten en wel zo dat we de heilzame effecten van natuur echt ervaren? En zijn die producten bruikbaar als rustgevers en plezierbrengers op het werk? Probeer de nature-inspired breaks, speelse interactie en een zintuigenprikkelende ervaring, gebaseerd op de natuur. 
 

MyDayLight
Via lichtkleuren dagelijkse activiteiten structureren
Jelle van Dijk 

MyDayLight helpt mensen met autisme via interactie structuur aan te brengen in hun dagelijkse activiteiten. Is het tijd voor de afwas? Dan verandert de lichtkleur in de keuken. MyDayLight geeft subtiele hints; gebruikers richten het licht (en dus hun leven) in zoals zij dat willen.  
 

Green Team Twente
Auto van de toekomst rijdt op puur waterstofgas
Green Team Twente 

Green Team Twente heeft met de ‘H2Zero’ dé auto van de toekomst in huis. De efficiënte, comfortabele, alleszins fraaie auto loopt op waterstofgas en heeft door gebruik van hightech materialen en baanbrekende technologie genoeg aan de energie van één Marsreep om drie uur te rijden.  
 

V20 solarracer
Eerste in series gebouwde draagvleugel solarracer
Tjitte de Wolff 

De V20 is ’s werelds eerste in series gebouwde draagvleugel solarracer. Uitdaging was het ontwerpen van de cockpit: licht, ergonomisch en reproduceerbaar. Het ontwerp is getest met 3D-modellen van rijders om zeker te weten dat 90% van de doelgroep met de boot uit de voeten kan.  
 

Hybrid Design Tools: Ideation Lab
Al doende het beste uit twee werelden combineren
Robert Wendrich 

Hybrid design tools brengen beide werelden dichterbij elkaar, door reële en virtuele content te combineren. De aanpak assisteert gebruikers zijn/haar ideeën, vage beelden en gedachten te externaliseren, representeren, itereren en visualiseren door middel van een serie diverse ontwerpgereedschappen. Daarbij benut de gebruiker zijn/haar cognitieve menselijke capaciteiten, creativiteit, emoties en intuïtieve vermogens om te kunnen ontwerpen vanuit het gevoel, vanuit ervaringen, vanuit deskundigheid. 
 

Healthcare Environment & Activity Design (HEAD) game
Samen spelen, samen bouwen  
Julia Garde 

Mobiele ziekenhuizen ontwerpen is complex. Alles moet op elkaar aansluiten, terwijl één algemeen overzicht vaak ontbreekt. Zoveel beslissingen, zoveel stakeholders. Deze twee design games brengen beweging 'in de tent'. Het ene spel bevordert de discussie tussen alle betrokkenen, het andere maakt co-design met beslissers mogelijk. 
 

LOPES (video)
Robot-loopbandtrainer brengt meest immobiele patiënten in beweging  
Edwin van Asseldonk 

De robot-loopbandtrainer LOPES helpt patiënten op een intensieve, functionele manier bij het weer bewegen. ‘Geheim’ is het ‘schaduwbeen’ dat zijn kracht overbrengt op het been van de gebruiker op momenten dat het moet. LOPES is ideaal voor individuele begeleiding, zelfs van de meest immobiele patiënten.  
 

Reflexleg
Gevoelige robotica in een energie-efficiënte beenprothese
Bart Koopman 

De reflexleg ‘werkt’ zonder afzonderlijke aandrijving van buitenaf. Bovenbeen, onderbeen en voet van de reflexleg zijn aan elkaar gekoppeld met slimme springveren die zo aan- en ontspannen dat 80% van de ‘loop-energie’ opnieuw wordt gebruikt. Ideaal om bergop of in verschillende tempo’s te lopen. 
 

SCRIPT HAND ORTHOSE
‘Handige’ revalidatie-robotica voor multifunctioneel gebruik
Arno Stienen 

De inzet van robotica is van grote waarde tijdens de revalidatie na een beroerte. In het SCRIPT-project (Supervised Care & Rehabilitation Involving Personal Tele-robotics) zijn verschillende arm-/handrevalidatiesystemen ontwikkeld die vinger-, hand- en polstherapie integreren. Een ervan is de exoskelet; een handorthese voor multifunctioneel gebruik.  

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)