HomeNieuwsFleurig décor voor Opening Academisch Programma ITC

Fleurig décor voor Opening Academisch Programma ITC

De vele nieuwe international studenten, gekleed in traditionele kledij uit het land van afkomst, vormden gisteren het fleurige décor voor de opening van het Academisch Programma van het ITC. Het Muziekcentrum was volgestroomd met onder andere officiële gasten, studenten, hoogleraren, oud-medewerkers en alumni om stil te staan bij de aanvang van het nieuwe academische jaar van de faculteit.

Rector Tom Veldkamp opende het academische jaar met de traditionele plechtigheden en deelde daarna zijn gedachten over de snel veranderende wereld van geodata. De beschikbaarheid van nieuwe uitgebreide data uit moderne apparatuur brengt veel nieuwe mogelijkheden mee voor data-analyse en duiding. Ze vormen waardevolle input in besluitvormingstrajecten, maar brengen tegelijkertijd nieuwe dilemma’s rond veiligheid en privacy met zich mee. Nauwe samenwerking tussen het ITC en de overige faculteiten van de UT zorgen voor nieuwe inzichten over hoe om te gaan met deze nieuwe uitdagingen.

Onderdeel van het volle programma was een welkomstwoord van de Student Association Board voor de nieuwe studenten. Honore Niyonsenga keek namens de SAB vooruit op het nieuwe collegejaar. De bijeenkomst werd muzikaal omlijst door het EVA Vocaal Ensemble.

Schermerhorn lezing

De Schermerhorn-lezing, vernoemd naar de oprichter van het ITC Willem Schermerhorn, werd dit keer uitgesproken door Wilber Ottichilo. Hij is een alumnus van het ITC en bezig aan zijn tweede termijn als parlementslid namens het district Emuhaya in Kenia.

Ottichilo arriveerde in 1981 voor het eerst op het ITC, voor een éénjarige opleiding Remote Sensing Techniques en Application. “Ik kwam als een jongen uit een klein dorp en vertrok als een wereldburger”, kijkt Ottichilo terug. “In Enschede ontmoette ik mensen van over de hele wereld, en waar ze ook vandaan kwamen, ze liepen tegen dezelfde problemen aan. Problemen die daarvoor complex en oplosbaar leken, werden ineens uitdagingen waarvoor we samen op zoek gingen naar een oplossing.” Ottichilo keerde later terug naar het ITC, en behaalde in 2000 zijn PhD bij de vakgroep Natural Resources.

In zijn lezing hield Ottichilo een warm pleidooi voor het dichten van het gat tussen wetenschap en het dagelijks leven. In zijn rol als parlementslid probeert hij telkens de verbinding te leggen tussen een wetenschappelijke aanpak en het vertalen van ingewikkelde inhoud naar de taal en belevingswereld van de burgers. Ottichilo gaf in zijn lezing een aantal inspirerende voorbeelden hoe hij met behulp van geodata de politieke afwegingen in zijn provincie vertaalde naar tastbare en waardevolle resultaten in bijvoorbeeld onderwijs en landbouw.

ITC Publication Award

Zoals inmiddels verworden is tot een traditie, werd ook dit jaar de ITC Publication Award uitgereikt tijdens de ceremonie. Dit jaar gaat de prijs, die bestaat uit een oorkonde en een geldbedrag, naar Mitra Shariati Najafabadi die werkt aan haar proefschrift over het modelleren van biodiversiteit. In haar PhD-onderzoek richt zij zich op het analyseren van de vogeltrek in het voorjaar tussen Rusland en Europa.

L.P.W. van der Velde MSc (Laurens)
Woordvoerder College van Bestuur (CvB)