HomeNieuwsNieuwjaarsontbijt in teken van zichtbaarheid

Nieuwjaarsontbijt in teken van zichtbaarheid

Vandaag vond het zeer druk bezochte Nieuwjaarsontbijt op de UT plaats – weken voor de bijeenkomst was het maximale aantal inschrijvingen van 700 medewerkers en studenten al bereikt. Op de bijeenkomst werden de UT in de Mediaprijzen uitgereikt, voor de studenten en onderzoekers die er het best in geslaagd waren om hun onderzoek via de media bij een breder publiek onder de aandacht te brengen. Traditiegetrouw werd de bijeenkomst afgesloten met een cabaretvoorstelling. De Twentse cabaretier Thijs Kemperink was uitgenodigd om de aanwezigen een spiegel voor te houden. “Want we moeten ons werk serieus nemen, maar onszelf soms wat minder.”

Victor van der Chijs, voorzitter van het College van Bestuur van de UT, trapte de bijeenkomst af met een nieuwjaarsspeech. Het centrale thema van zijn verhaal was ‘zichtbaarheid’. Van der Chijs ging in zijn toespraak onder meer in op de nieuwe ‘University of….-mediacampagne’, die sinds het einde van het afgelopen jaar overal in de media terug te vinden is. Achter ‘University of’ kun je alle Unique Selling Points van de UT invullen. En dat zijn er nogal wat volgens de collegevoorzitter. Het doel: “Zorgen dat beter gezien wordt wat een fantastische universiteit de UT is, met baanbrekend onderzoek en vernieuwend onderwijs.”

In zijn toespraak blikte Van der Chijs vervolgens vooruit op het jaar 2015. Om een duidelijke maatschappelijke impact te hebben, moet de lat voor de UT hoog liggen, betoogt hij. “We vragen een ondernemende houding van iedereen, het vraagt om samenwerking en om het zoeken naar nieuwe combinaties.” Om onze positie van meest ondernemende universiteit van Europa te versterken, zal de UT daarom de samenwerking met het bedrijfsleven verder stimuleren. Een van de manieren hiervoor is de aanstelling van honderd extra promovendi, deels betaald door het bedrijfsleven.

Ook zal de UT dit jaar een aantal icoonprojecten definiëren. Verder kondigde Van der Chijs CuriousU aan: een unieke combinatie van een Summer School en een cultuurfestival. Deze zomer zijn studenten van over de hele wereld welkom op de campus om inspirerende sessies op het gebied van onder meer smart cities, robotica en health bij te wonen.

UT in de Mediaprijzen

Na een introductiefilm vond de uitreiking van de UT in de Mediaprijzen plaats, voor studenten en onderzoekers die er het best in geslaagd waren om hun onderzoek via de media bij een breder publiek onder de aandacht te brengen. Als eersten werden de studenten Emile Nijssen en Stefan Witkamp in het zonnetje gezet. De twee hadden veel media-aandacht bereikt met Homey, een spraakgestuurd systeem voor huisautomatisering. Daarna kreeg Hans Heerkens – “al jaren bekend als dé luchtvaartspecialist van Nederland” – de mediaprijs in de buitencategorie. Ook afgelopen jaar viel hem deze eer ten deel. Met een knipoog merkte Van der Chijs op dat de prijs misschien voortaan maar de ‘Hans Heerkensprijs’ gedoopt zou moeten worden.

Vanessa Evers ontving de derde prijs, dankzij veel media-aandacht voor (sociale) robots in de nationale pers. Evers verscheen regelmatig in het NRC en de Volkskrant en was te zien bij Pauw & Witteman, de NOS en in de Nationale Wetenschapsquiz. Renske van Wijk eindigde dit jaar op de tweede plaats met haar onderzoek over het nut van helmbehandeling voor baby’s. Hiermee bereikte ze onder meer BBC news, de New York Times, CBS news, Een Vandaag, Editie NL en de Volkskrant.

Tot slot maakte Van der Chijs winnaar van de UT in de Mediaprijs bekend: Sarthak Misra. De ontwikkeling van nanorobotjes die lijken op sperma, kreeg met name bij online nieuwssites zeer veel aandacht, en dan vooral in de VS en in Canada. In Nederland verscheen het nieuws onder meer in de Volkskrant, New Scientist, NRC en de Kijk. Op deze website vind je een actueel overzicht met daarin highlights van UT-onderzoek en -onderwijs in de media.

Parels

Na de uitreikingen was het tijd voor een loterij waarin, onder leiding van Joris van Hoof, twintig ‘UT-parels’ werden uitgereikt. Alle aanwezigen hadden een nummer ontvangen en maakten kans op prijzen waarmee ze, samen met hun collega’s, een kant van de UT konden ontdekken die ze nog niet kenden. Zo behoorden een ludieke workshop Engels, een gastredacteurschap bij het UT Nieuws en een dag membranen maken met Kitty Nijmeijer tot de prijzen.

Foto’s: Gijs van Ouwerkerk