HomeNieuwsJanneke Hoedemaekers nieuwe zakelijk directeur MESA+
Foto: Anne Claire de Breij (100% Halal).

Janneke Hoedemaekers nieuwe zakelijk directeur MESA+

Janneke Hoedemaekers wordt per 1 augustus 2014 de zakelijk directeur van het MESA+ instituut voor nanotechnologie van de Universiteit Twente. Ze is de opvolger van Miriam Luizink.

In 2010 behaalde Janneke Hoedemaekers (1983) haar bachelor Technische Natuurkunde aan de Universiteit Twente. Daarna volgde ze de master Philosophy of Science, Technology and Society. Ze vervulde in haar studententijd diverse commissiefuncties.

Carrière

Janneke Hoedemaekers was actief als trainee op de afdeling Science System Assessment van het Rathenau Instituut en werkte als natuurkundedocent op een middelbare school. In 2011 werkte ze als projectmanager voor de Innovatie Attachés van AgentschapNL in San Francisco (VS). Ze hield zich bezig met een verkenning van wetenschap- en technologieontwikkeling op het gebied van nanotechnologie in Californië. Tijdens dit project werd ze al ondersteund door MESA+.

In het vervolg van haar carrière was ze actief als Nationaal Contact Punt en adviseur voor het Europese 7e Kaderprogramma/Horizon2020 bij AgentschapNL. Deze rol vervulde zij voor de thema’s Nanotechnologie, Nieuwe Materialen en Productietechnologie (NMP) en deelname van het midden- en klein bedrijf. Momenteel vervult ze de functie van Liaison Officer European Innovation bij de Amsterdam Economic Board, waarna ze binnenkort dus terugkeert naar Twente.

Relevante oplossingen

Janneke Hoedemaekers over haar nieuwe uitdaging: “Wat me altijd getrokken heeft aan de Universiteit Twente is de praktische oriëntatie van de wetenschap. Er wordt gezocht naar oplossingen die relevant zijn, ook in een maatschappelijke context. De verbondenheid met de UT is er altijd gebleven, met name met MESA+ en de bedrijvigheid daaromheen. Daarom kijk ik uit naar deze nieuwe en toch vertrouwde werkomgeving. Ik verheug me erg op een daadkrachtige samenwerking.”

Dave Blank, wetenschappelijk directeur van MESA+, is erg blij met de aanstelling van Hoedemaekers: “Ik ben zeer enthousiast dat we een geschikte opvolgster voor Miriam Luizink hebben gevonden. Janneke is bekend in het nanoveld, in Brussel en bij economische zaken. Samen met haar achtergrond op het gebied van technische natuurkunde, filosofie en ervaring in het onderwijs, is dat een ideale mix.”