HomeNieuwsProfessor De Winterprijs voor Séverine Le Gac en Marieke Huisman

Professor De Winterprijs voor Séverine Le Gac en Marieke Huisman

Tijdens de viering van de Dies Natalis van de Universiteit Twente werd vandaag de Professor De Winterprijs uitgereikt aan dr. ir. Séverine Le Gac en prof. dr. Marieke Huisman. Het is de eerste keer in de geschiedenis  van deze publicatieprijs voor vrouwelijk toptalent dat de prijs naar twee onderzoeksters gaat. Le Gac is verbonden aan de UT-onderzoeksinstituten MESA+ en MIRA; Huismans onderzoek valt onder het CTIT.

Dit jaar kon de jury van de Professor De Winterprijs geen keuze maken tussen de twee beste kandidaten. Beide onderzoeksters hebben volgens de jury namelijk een geweldig artikel in een toonaangevend wetenschappelijk vakblad gepubliceerd. Daarnaast hebben zowel Huisman als Le Gac volgens de jury een uitmuntende wetenschappelijke reputatie, een indrukwekkende lijst met publicaties en citaties, hun onderzoek is van hoge kwaliteit en maatschappelijk relevant en beide onderzoeksters zijn onderdeel van een netwerk met toonaangevende onderzoekers op hun vakgebieden. Daarom heeft de jury besloten om – voor het eerst in de geschiedenis van de prijs – de Professor De Winterprijs aan twee kandidaten uit te reiken.

Séverine Le Gac

Séverine Le Gac is Associate professor aan de Universiteit Twente. Ze leidt de vakgroep Microfluidics for nanomedicine en is verantwoordelijk voor de Strategische Onderzoeksrichting Nanomedicine van onderzoeksinstituut MESA+, die de verbinding slaat tussen twee speerpunten van de UT: nano en bio. Haar onderzoek richt zich op de ontwikkeling van geminitiaturiseerde apparaatjes voor medische en farmaceutische toepassingen.

Le Gac ontving de Professor De Winterprijs voor het artikel ‘A microfluidic system supports single mouse embryo culture leading to full-term development’ dat is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Royal Society of Chemistry Advances/ RSC Advances. Dit onderzoek toont de haalbaarheid aan van een microfluïdisch systeem om muizenembryo’s op te kweken alvorens ze te kunnen implanteren. Het onderzoek kan volgens de jury uiteindelijk een belangrijke bijdrage leveren aan het verminderen van complicaties bij in-vitro fertilisatie van mensen.

Marieke Huisman

Marieke Huisman is hoogleraar bij de vakgroep Formal Methods and Tools, onderdeel van onderzoeksinstituut CTIT. Ze houdt zich bezig met onderzoek naar de betrouwbaarheid en de juistheid van software. Ze ontwerpt gereedschappen die programmeurs helpen om software vrij van fouten te ontwikkelen. Ze ontving eerder al diverse prijzen en beurzen, waaronder een prestigieuze ERC Starting Grant en de Nederlandse prijs voor ICT onderzoek 2013. Volgens de jury behoort Huisman tot de absolute top van haar generatie. De jury roemt ook de inspanningen van Huisman om jongeren – en dan in het bijzonder meisjes –  te interesseren voor wetenschap en techniek.

Huisman ontving de Professor De Winterprijs voor het artikel ’Specification and verification of GPGPU programs’ dat is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Science of Computer programming.

Professor de Winterprijs

De Professor De Winterprijs, genoemd naar de in 2005 overleden hoogleraar, is een internationale publicatieprijs voor vrouwelijk toptalent. De prijs is bedoeld als erkenning voor excellent wetenschappelijk onderzoek en als stimulans voor het verder ontwikkelen van een wetenschappelijke loopbaan. De prijs voor vrouwelijk toptalent wordt mogelijk gemaakt door een donatie van wijlen mevrouw De Winter (overleden op 25 april 2013), in samenwerking met het Universiteitsfonds en bestaat uit een geldbedrag van 2500 euro en een oorkonde. De Professor De Winterprijs wordt jaarlijks tijdens de Dies Natalis uitgereikt door de Rector Magnificus.