HomeNieuwsOverijssel PhD-award voor Mark Timmer

Overijssel PhD-award voor Mark Timmer

Tijdens de viering van de Dies Natalis van de Universiteit Twente werd vandaag de Overijssel PhD-Award, voor het beste proefschrift van het afgelopen jaar, uitgereikt aan dr. Mark Timmer van onderzoeksinstituut CTIT.

Dr. Mark Timmer voerde zijn promotieonderzoek uit in de vakgroep Formal Methods and Tools, onder begeleiding van Jaco van de Pol, Joost-Pieter Katoen en Mariëlle Stoelinga. Voor het proefschrift, waar hij in 2013 cum laude op promoveerde, ontving Timmer tijdens de viering van de Dies Natalis van de Universiteit Twente de Overijssel PhD-award. Hij kreeg de prijs uit handen van Eddy van Hijum, sinds kort gedeputeerde voor de provincie Overijssel.

In zijn promotieonderzoek richtte Timmer zich op Quantitative Model checking een vakgebied dat zich bezighoudt met het analyseren van de prestaties en de betrouwbaarheid van computersystemen. Timmers proefschrift gaat over het voorkomen van softwarefouten met behulp van een nieuw wiskundig kansmodel.

Dertig artikelen

De jury van de prijs vermeldt dat het werk van Timmer van hoogstaande wetenschappelijke kwaliteit is. Zo leidde het onderzoek van Timmer tot maar liefst dertig wetenschappelijke artikelen. Naast de wetenschappelijke bijdrage aan de theorievorming roemt de jury de praktische toepasbaarheid van het werk van Timmer. “Het ontwikkelt fundamentele kennis en nieuwe technologie voor de ICT, met als doel het aanpakken van de maatschappelijke uitdaging om de continuïteit van systemen voor onze vitale infrastructuur te verbeteren.”

Onlangs viel het proefschrift van Timmer ook al in de prijzen. Timmer ontving de IPA Dissertation Award voor het beste Nederlandse proefschrift op het gebied van de theoretische informatica.

De Overijssel PhD-Award

De Overijssel PhD-Award is de prijs voor een proefschrift van uitmuntende wetenschappelijke kwaliteit, dat gezien kan worden als een start van een veelbelovende wetenschappelijke carrière. De prijs wordt mede mogelijk gemaakt door de Provincie Overijssel en bestaat uit een oorkonde en een geldbedrag van € 5.000 euro. Voor deze prijs kon elke faculteit en ieder onderzoeksinstituut van de Universiteit Twente één proefschrift inleveren.