HomeNieuws'Vader' van de Rosetta-missie komt naar Twente
Rosetta's instruments. Source: ESA.
Gerhard Schwehm.

'Vader' van de Rosetta-missie komt naar Twente Dr. Gerhard Schwehm geeft op 24 november een update over de missie en vertelt over zijn levenswerk

Dr. Gerhard Schwehm, initiator en tot kort geleden leider van de Rosetta-missie, geeft op maandagavond 24 november een lezing op de Universiteit Twente.  Schwehm is vanaf de missiestart in 1985 betrokken bij de Rosetta-missie. Hij ging eerder dit jaar met pensioen.

Schwehm (Duitsland, 1949) deelt de laatste stand van zaken over de Rosetta-missie, de historische missie met de ruimtesonde. Hij geeft een overzicht van de belangrijkste wetenschappelijke resultaten en toont beelden van het prachtige landingsmoment van de Philae-lander. Schwehm koppelt dit aan anekdotes over dit levenswerk bij de Europese ruimtevaartorganisatie ESA.

Schwehm promoveerde aan de universiteit van Bochum en onderzocht daarna namens de European Space Operations Centre (ESOC) de stofomgeving van de komeet Halley. Daarna werd hij de eerste planeetwetenschapper van de ESA om vervolgens lead scientist/missieleider van Rosetta te worden.

Rosetta-satelliet heeft Twents tintje

Naast de inmiddels neergestreken lander (Philae) heeft de satelliet van Rosetta elf wetenschappelijke analyse-apparaten aan boord. Een van deze instrumenten is de MIDAS (Micro-Imaging Dust Analysis System), die de stofomgevingen van asteroïden en kometen inspecteert. Het apparaat verschaft informatie over stofdeeltjes uit de staart van een komeet. MIDAS heeft een Twents tintje.

De Universiteit Twente heeft vier van de 16 sensoren van MIDAS voorzien van een magnetisch laagje. Met deze magnetische sensoren kan bepaald worden of de stofdeeltjes uit ijzeroxide bestaan. De bijdrage komt van Martin Siekman en Leon Abelmann (faculteit EWI/onderzoeksinstituut CTIT).

Een overzicht van alle instrumenten aan boord van de Rosetta-satelliet is hier te vinden.

Over Rosetta

Rosetta is een ruimtesonde die wordt gefinancierd door de ESA. Rosetta heeft zich in 2014 in een baan om de komeet 67P/Churyumov-Gerasimenko geplaatst om haar te bestuderen. Op 12 november maakte zich van de ruimtesonde een lander los, Philae genaamd, met het doel een landing op de komeet te maken.

Na de eerste landing stuiterde Philae over de komeet, om zo nog een tweede en een derde keer te landen. Wetenschappers vermoeden dat de lander in een klif is geland, waar niet voldoende zonlicht beschikbaar is. De verkenner staat nu op standby, de accu is leeg. Alle instrumenten zijn uitgeschakeld. Als de komeet de komende maanden dichter bij de zon komt, kunnen de accu's waarschijnlijk alsnog worden opgeladen en kan de verkenner verder onderzoek doen.

ESA heeft inmiddels indrukwekkende foto’s de historische komeetlanding gepubliceerd.

Week van Inspiratie

De komst van Gerhard Schwehm is onderdeel van de Week van de Inspiratie van de Universiteit Twente. Meer informatie over deze week kunt u vinden op www.utwente.nl/weekvaninspiratie. De lezing van Schwehm start op 24 november om 19.30 in gebouw de Waaier (zaal 1) op de Universiteit Twente. Inschrijven kan hier. Schwehm houdt zijn lezing in het Engels, maar spreekt ook vloeiend Nederlands. Er is ruimte voor vragen na afloop.

De Week van de Inspiratie wordt georganiseerd door zeven UT-studenten die een excellentieprogramma volgen of hebben gevolgd. Deze excellentieprogramma’s bieden extra uitdaging voor getalenteerde studenten die graag buiten gebaande paden treden. Zij zoeken manieren om hun ideeën impact te geven in de samenleving. De programma’s combineren techniek met maatschappijwetenschappen.