HomeNieuwsOpzij Talent Award 2014 voor Vanessa Evers

Opzij Talent Award 2014 voor Vanessa Evers

Vanessa Evers, hoogleraar sociale robotica binnen onderzoeksinstituut CTIT van de Universiteit Twente, heeft maandagavond de Opzij Talent Award 2014 gewonnen. Opinieblad Opzij, speciaal gericht op vrouwen, riep de prijs in het leven voor talenten die op weg zijn naar de top. Vanessa Evers creëert volgens Opzij de technologie van de toekomst en is de hipste professor van Nederland.

Opzij over Vanessa Evers: “Als hoogleraar Robotica aan de Universiteit Twente is Vanessa de hipste professor van Nederland. Ze is nog geen 40, en invloedrijk en succesvol. Vanessa ontwerpt de robots die ons in de toekomst gaan helpen met het inladen van de vaatwasser, bij het verzorgen van oude mensen en het doen van medische operaties.”
Evers werd genomineerd door UT-collega Marielle Stoelinga en werd door de lezers van Opzij verkozen uit tien genomineerden.

Interview met Neelie Kroes

Onderdeel van de uitreiking was een interview van Vanessa Evers met eurocommissaris Neelie Kroes. Evers vroeg Kroes naar drie leermomenten uit haar carrière. Ze wilde van haar weten hoe wetenschap van de politiek kan leren om bepaalde dingen voor elkaar te krijgen. Ook vroeg ze of Kroes tips heeft over het inzetten van haar kennis en vaardigheden in privésituaties.
“Ik mag dan blijkbaar een goede wetenschapper zijn, als vriendin ben ik een ramp”, zei Evers. Ze was uiteraard blij met de award. “Ik zie het als erkenning van het feit dat ik aan de hand van robotica zoek naar oplossingen in onze samenleving. Verder is het op zo’n avond leuk om stil te staan bij vrouwen in de techniek of in de top van bedrijven.”

Over de Opzij Talent Award

Opzij presenteert dit jaar voor het eerst de Opzij Talent Award, bedoeld om talentvolle, jonge, vrouwen die iets bijzonders tot stand hebben gebracht een podium te geven.

De Talent Award werd uitgereikt tijdens de Top 100 Machtige Vrouwen in Theater Amsterdam. Sprekers waren onder meer: Neelie Kroes (eurocommissaris), Irene Rompa (duurzaamheidsondernemer), Anna Chojnacka (1% Club), Nazmiye Oral (artiest), Sophie Hilbrand (presentator) en ministers Lodewijk Asscher en Lilianne Ploumen.