HomeNieuwsKinderbijslag leidt tot grotere inkomensverschillen tussen huishoudens

Kinderbijslag leidt tot grotere inkomensverschillen tussen huishoudens

Op 10 januari verdedigt Rense Nieuwenhuis zijn proefschrift 'Family Policy Outcomes' op de Universiteit Twente. Nieuwenhuis deed een internationaal onderzoek op het gebied van arbeidsdeelname van vrouwen en de verschillen in inkomen (uit arbeid) tussen huishoudens. Uit zijn onderzoek blijkt dat kinderbijslag bijdraagt aan grotere inkomensverschillen tussen huishoudens doordat kinderbijslag een negatief effect heeft op de arbeidsdeelname van moeders. Nieuwenhuis is verbonden aan het onderzoeksinstituut IGS van de Universiteit Twente en het Swedish Institute for Social Research van de Stockholm University.

Rense Nieuwenhuis deed onderzoek naar de VS, Australië, Canada en zestien Europese landen, waaronder Nederland. Hij richtte zich op hun overheidsbeleid, zoals duur van zwangerschapsverlof en hoogte van de kinderbijslag. Daarnaast keek hij naar individuele eigenschappen van vrouwen in ruim 700.000 huishoudens: moederschap, leeftijd, opleidingsniveau en het hebben van een partner.

Moeder-werk discrepantie
In het proefschrift komt naar voren dat overheidsbeleid gericht op financiële ondersteuning van gezinnen (kinderbijslag) leidt tot een lagere arbeidsparticipatie van moeders. Het verschil tussen moeders en vrouwen zonder kinderen is dan groter. Nieuwenhuis heeft het in dit verband over een grotere moeder-werk discrepantie. Tegelijkertijd zag Nieuwenhuis dat overheidsbeleid gericht op het combineren van werk en gezin (zwangerschapsverlof, ouderschapsverlof en doorbetaling van loon tijdens verlof) tot actievere moeders op de arbeidsmarkt leidt. Oftewel: een kleinere moeder-werk discrepantie.

Hierbij maakt de onderzoeker wel één kanttekening. Nieuwenhuis: "In landen die een zeer lang verlof kennen, neemt het risico toe dat moeders alsnog de arbeidsmarkt verlaten."

Inkomensverschillen
Wanneer een overheid de arbeidsparticipatie van vrouwen stimuleert, heeft dat niet alleen invloed op het inkomen van deze vrouwen zelf. Nieuwenhuis: "Wanneer in een land vrouwen meer en vaker werken, zien we in dat land ook dat de verschillen in inkomen (uit arbeid) tússen huishoudens kleiner zijn. Het betreft hier gezinnen met twee partners. Dit betekent ook dat wanneer vrouwen minder werken dit zorgt voor grotere verschillen in inkomen (uit arbeid) tussen huishoudens."

Hoogopgeleide moeders
Nieuwenhuis onderzocht ook de invloed van opleidingsniveau op de arbeidsdeelname van vrouwen. Hoewel hoger opgeleide vrouwen vaker werken, is onder hen de moeder-werk discrepantie groter dan onder lager opgeleide vrouwen. Overheidsbeleid gericht op het combineren van werk en gezin, blijkt effectiever te zijn bij hoogopgeleide moeders. Zij gaan dan verhoudingsgewijs nog vaker werken dan lager opgeleide moeders.

Publicatie
Voor zijn promotie publiceerde Nieuwenhuis diverse artikelen samen met prof. dr. Ariana Need en dr. Henk van der Kolk, beiden werkzaam aan de Universiteit Twente. Het artikel 'Institutional and Demographic Explanations of Women's Employment in 18 OECD Countries, 1975–1999' verscheen in het juni-nummer (2012) van het gerenommeerde 'Journal of Marriage and Family'.

Symposium

Ter ere van de promotie van Nieuwenhuis, vindt op 10 januari het symposium 'Changing Families and Policy Innovations' plaats op de campus van de Universiteit Twente. Naast Nieuwenhuis zelf, zullen ook prof. dr. Janet Gornick, prof. dr. Anne Gauthier en Laurie Maldonado spreken. Gornick is een vooraanstaand wetenschapper op het gebied van beleid, ongelijkheid en arbeidsparticipatie van vrouwen. Gauthier is hoogleraar aan de University of Calgary en werkzaam bij het Nederlands Interdisciplinair Demografisch Instituut (NIDI). Maldonado is promovenda aan de University of California, Los Angeles (UCLA). Met een prestigieuze onderzoeksbeurs doet zij onderzoek naar de relatie tussen armoede en welzijn van kinderen in één-ouder gezinnen. Stuur voor meer informatie een e-mail naar Rense Nieuwenhuis, rense.nieuwenhuis@sofi.su.se.

Noot voor de pers
Voor meer informatie en interviewverzoeken, kunt u contact opnemen met UT-wetenschapsvoorlichter Juliette Fhij, 06-57939296.