HomeNieuws“Tot 30 procent meer zorg met huidige omvang personeel”

“Tot 30 procent meer zorg met huidige omvang personeel” CHOIR zet wiskundige modellen in om zorglogistiek te verbeteren

Met de huidige hoeveelheid personeel kunnen we – zelfs bij de toenemende vraag naar zorg – het huidige niveau van de gezondheidszorg in Nederland handhaven. Dat stelt prof. dr. Richard Boucherie van het Center for Healthcare Operations Improvement and Research (CHOIR) van de Universiteit Twente. Door de inzet van wiskundige modellen kunnen we schaarse middelen, zoals bedden, operatiekamers en personeel veel beter benutten. “Uit veel van onze onderzoeken blijkt dat een forse efficiëntiewinst goed haalbaar is. Door onze algoritmes kunnen we met hetzelfde personeel tot 30 procent meer patiënten behandelen.”

De beroepsbevolking daalt in Nederland, de samenleving vergrijst en de vraag naar zorg stijgt. Als we niets doen zal Nederland op korte termijn kampen met een aanzienlijk personeelstekort in de zorg. Er is echter een enorme efficiëntieslag in de zorg mogelijk bij gelijkblijvende of betere kwaliteit. Enkel door de logistiek in de zorg te verbeteren. Dat stelt prof. dr. Richard Boucherie van CHOIR (opgericht door Boucherie samen met prof. dr. ir. Erwin Hans), het grootste onderzoekscentrum voor logistiek in de zorg van Nederland, dat onderzoek doet op het grensvlak van wiskunde, zorg en economie.

Plannen in de zorg is lastig. Je weet van te voren vaak niet precies hoeveel patiënten je moet behandelen en hoe lang individuele behandelingen in de praktijk duren. Deze onzekerheid betekent echter niet dat je er geen rekening mee kunt houden in de planning. De wiskundige modellen van CHOIR helpen om goede beslissingen te nemen onder onzekere condities.

Schaarse middelen optimaal benut

Uit diverse onderzoeken die CHOIR deed in zijn tienjarige bestaan komt naar voren dat tot 30 procent efficiëntiewinst in de zorg goed haalbaar is. Hierdoor is het mogelijk om met de huidige hoeveelheid personeel – wellicht zelfs over 20 jaar – het huidige niveau van de gezondheidszorg in Nederland te handhaven. CHOIR-onderzoekers nemen hiervoor bij zorginstellingen de zorglogistiek onder de (wiskundige) loep. Kern hierbij is dat ze niet naar individuele processen kijken, maar dat ze de gehele zorgketen in de instelling bezien en processen zodanig inrichten dat schaarse middelen zoals personeel, operatiekamers en ziekenhuisbedden optimaal benut worden. Uit een breed scala aan onderzoeken, uitgevoerd in de loop der jaren, blijkt dat de aanpak werkt. Met de algoritmes van CHOIR slaagt het Nederlands Kanker Instituut / Antoni van Leeuwenhoekziekenhuis er bijvoorbeeld in om een zesde operatiekamer te realiseren zonder dat er extra verplegend personeel nodig is. En voor diverse verpleegafdelingen bij het AMC blijkt dat een productiviteitswinst van 10 tot 20 procent haalbaar is.

Drie promoties

De aanpak van CHOIR is effectief omdat de onderzoekers de helft van hun tijd als onderdeel van de staf werkzaam zijn in het ziekenhuis waar ze onderzoek doen en direct betrokken zijn bij de implementatie van hun voorstellen. Boucherie: “Dit is een goede aanpak omdat onze onderzoekers – doordat ze niet alleen in de wetenschap, maar ook in de zorgpraktijk geworteld zijn – ook echt de problemen die op de werkvloer leven kunnen aanpakken.”

Op 21 en 22 november promoveren weer drie CHOIR-onderzoekers aan de Universiteit Twente, die allemaal onderzoek deden naar logistieke verbeteringen in de zorg. Uit het proefschrift van Theresia van Essen blijkt dat met alleen een aanpassing in de operatieplanning 20 procent minder bedden nodig zijn op de orthopedie afdeling van het HagaZiekenhuis. Peter Hulshof ontwikkelde een planningsmethode die de balans vindt tussen evenwichtige toegang van patiëntengroepen, strategisch vastgestelde productiedoelen en efficiënte inzet van schaarse middelen.

En Egbert van der Veen ontwikkelde, samen met het bedrijf ORTEC, een methode die zorgt dat voorkeuren van zorgpersoneel en eisen uit de cao goed verwerkt kunnen worden in de personeelsplanning. Naar aanleiding van deze drie promoties organiseert CHOIR op 21 en 22 november het symposium CHOIR in Practice. Dit symposium is tevens de afsluiting van het door STW gefinancierde project Logidoc.

CHOIR

CHOIR, het Center for Healthcare Operations Improvement and Research van de Universiteit Twente, is onderdeel van het UT-onderzoeksinstituut CTIT. Het is het grootste onderzoekscentrum voor logistiek in de zorg van Nederland en staat wereldwijd in de top 3. CHOIR werkt samen met ruim 40 zorginstellingen in Nederland.