HomeNieuwsVan Blitterswijk uitgeroepen tot ‘Meest Ondernemende Wetenschapper van Nederland’

Prof. dr. Clemens van Blitterswijk van de Universiteit Twente is uitgeroepen tot ‘Meest Ondernemende Wetenschapper van Nederland’. Dat maakte juryvoorzitter Sijbolt Noorda (voorzitter van de VSNU) vandaag tijdens de Dag van de Valorisatie bekend. Van Blitterswijk, hoogleraar Tissue Regeneration en tot voor kort Wetenschappelijk Directeur van UT-onderzoeksinstituut MIRA, staat aan de wieg van tal van spin-off bedrijven en heeft gedurende zijn carrière altijd top-wetenschap weten te combineren met succesvol ondernemerschap.

De titel ‘Meest Ondernemende Wetenschapper van Nederland’ gaat naar de persoon die wetenschappelijke excellentie het best weet te combineren met ondernemerschap. De tweejaarlijkse competitie wordt georganiseerd door Science Alliance in samenwerking met onder andere de Landelijke Commissie Valorisatie, de VSNU en technologiestichting STW. De competitie is in het leven geroepen om de combinatie van wetenschappelijke en ondernemende kwaliteiten te honoreren, een combinatie die maatschappelijk gezien steeds belangrijker wordt. De bekendmaking vond plaats tijdens het evenement ‘de Dag van de Valorisatie’, dat vandaag (woensdag 6 juni) in de Beurs van Berlage in Amsterdam plaatsvindt. Naast de waardering voor zijn inspanningen ontvangt Van Blitterswijk een geldbedrag van 5.000 euro.

Erkenning

Van Blitterswijk ziet het als een eer dat hij de competitie heeft gewonnen. “Het leuke is dat ik onlangs ook benoemd ben tot lid van de KNAW, waar het met name draait om wetenschappelijke kwaliteiten. Nu ontvang ik een prijs op het gebied van ondernemerschap. De combinatie van beide is precies waar ik me thuis voel. Ook is het een erkenning voor de Universiteit Twente. Het is geweldig dat de meest ondernemende wetenschapper van Nederland nu ook afkomstig is van de meest ondernemende universiteit van Nederland. De UT is namelijk de bakermat van meer dan 700 bedrijven.” In 2008 scoorde Van Blitterswijk ook goed in de competitie. Toen behaalde hij de tweede plaats.

Autoriteit

Van Blitterswijk geldt als een autoriteit op het gebied van de regeneratieve geneeskunde. Hij heeft een indrukwekkende lijst wetenschappelijke publicaties en diverse octrooien op zijn naam staan. Ook staat de UT-hoogleraar persoonlijk aan de wieg van meer dan tien spin-off bedrijven.

Ook als Wetenschappelijk Directeur van UT-onderzoeksinstituut MIRA heeft Van Blitterswijk zich altijd hard gemaakt om ondernemerschap te stimuleren. Uit dit onderzoeksinstituut voor Biomedische Technologie en Technische Geneeskunde kwamen vorig jaar alleen al zes nieuwe bedrijven voort.

Noot voor de pers: Meer informatie over de prijs en de Dag van de Valorisatie vindt u hier. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met UT-wetenschapsvoorlichter Joost Bruysters (053 489 2773 / 06 1048 8228).