HomeNieuwsIG Nobelprijs voor UT-onderzoeker Mirjam Tuk

IG Nobelprijs voor UT-onderzoeker Mirjam Tuk

Onderzoeker Mirjam Tuk van de Universiteit Twente heeft vandaag aan de Harvard University in de Verenigde Staten de Ig Nobelprijs in ontvangst mogen nemen. Ze ontving de prijs voor haar onderzoek waarmee ze aantoonde dat je betere beslissingen neemt met een volle blaas. De prijs is bestemd voor wetenschappelijk onderzoek waar je in eerste instantie om moet lachen, maar dat je vervolgens wel aan het denken zet.

Dr. Mirjam Tuk doet onderzoek aan de Universiteit Twente naar de invloed van verschillende fysiologische factoren (determinanten) op de zelfcontrole van mensen. Zelfcontrole, zoals niet overmatig eten en het niet overtreden van sociale normen, beïnvloedt je dagelijks functioneren. Zo zorgt honger bijvoorbeeld voor een afname van je zelfcontrole. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat mensen met een betere zelfcontrole succesvoller zijn.

Blaascontrole

In het onderzoek waarvoor Tuk de Ig Nobelprijs ontving, keek ze naar de invloed van blaascontrole op het nemen van beslissingen. Ze toonde aan dat mensen met een volle blaas beter doordachte beslissingen maken. Hiermee is blaascontrole de eerste fysiologische determinant die zorgt voor een toename van de zelfcontrole in plaats van een afname. De resultaten van het onderzoek werden dit jaar gepubliceerd in het wetenschappelijke vakbladPsychological Science.

IG Nobleprijs

Tuk noemt het een eer dat ze de prijs ontving. "Ik snap dat het een wat lacherige component heeft, maar het is een serieus en relevant onderzoek." En dat is precies waarvoor de Ig Nobelprijs is bestemd. Voor onderzoek waar je misschien eerst om moet lachen, maar dat je vervolgens wel aan het denken zet. De Ig Nobelprijzen zijn een initiatief van het wetenschappelijke blad Annals of Improbable Research.

Noot voor de pers

Meer informatie over het onderzoek vindt u hier.

Contactpersoon voor de pers: Wiebe van der Veen, (053)4894244 of 06 12185692