HomeNieuwsEredoctoraten voor MythBusters, twee topwetenschappers en ondernemende pionier

Eredoctoraten voor MythBusters, twee topwetenschappers en ondernemende pionier Universiteit Twente viert 50ste Dies Natalis in november

Tijdens de viering van haar 50ste Dies Natalis zal de Universiteit Twente eredoctoraten uitreiken aan de topwetenschappers prof. Wolfgang Knoll en prof. Helga Nowotny en de inspirerende ondernemer Henri Termeer. Voor hun rol in de popularisering van wetenschap en technologie ontvangen de makers van het televisieprogramma MythBusters van Discovery Channel, Jamie Hyneman en Adam Savage, eveneens een eredoctoraat. De eredoctoraten worden uitgereikt tijdens de diesviering op 25 november 2011.

MYTHBUSTERS

Jamie Hyneman (1956) en Adam Savage (1967) maken sinds 2002 het populaire televisieprogramma MythBusters op Discovery Channel, vol met special effects, robotica en 'model making'. In elke uitzending - er zijn ruim 200 afleveringen geproduceerd -, bevestigen of juist ontkráchten Hyneman en Savage theorieën, legenden en mythen. Met spectaculaire experimenten onderzoeken ze of een situatie echt mogelijk is: kon Archimedes echt de Romeinse vloot in vuur en vlam zetten met de zon en spiegels? Dankzij hun humoristische benadering weten zij wereldwijd een miljoenenpubliek, van vooral ook jonge kijkers, te interesseren voor wetenschap, technologie en het uitvoeren van experimenten. Savage heeft verschillende patenten en prijzen op zijn naam staan, Hyneman heeft onder meer gedoceerd aan de Academy of Art University in San Francisco. Beiden hebben ze ook honderden special effects geproduceerd voor commercials. De heren zijn honorary lifetime members van de California Science Teachers Association en geven voordrachten op vele universiteiten. In april van dit jaar ontvingen zij de Harvard Humanism Award.

Erepromotor is prof.dr.ir. Stefano Stramigioli, hoogleraar Control Engineering/Advanced Robotics aan de UT.

PROF.DR. HELGA NOWOTNY

Prof.dr. Helga Nowotny (1937) is President van de European Research Council (ERC), en emerita-hoogleraar Social Studies of Science aan de ETH in Zürich. Zij heeft veel onderzoek gedaan naar het vormgeven van de social, ethische en politieke aspecten van wetenschap en technologie. In de door haar geïntroduceerde 'Mode 2 Society' heeft de wetenschap , veel meer en op andere manieren dan tot nu toe, interactie met de samenleving. Zij volgt daarom ook het ondernemende profiel en de ontwikkeling van de Universiteit Twente op de voet. Naast haar wetenschappelijk werk heeft prof. Nowotny zitting gehad in wetenschappelijke adviesraden in verschillende Europese landen. Onder meer was zij van 2001 tot 2005 was voorzitter van de European Advisory Board van de Europese Commissie (EURAB). Prof. Nowotny heeft talloze artikelen en boeken gepubliceerd, waaronder 'Insatiable Curiosity. Innovation in a fragile future.' Haar meest recente publicatie, samen met Giuseppe Testa, is 'Naked Genes: Reinventing the human in the molecular age.'

Erepromotor is prof.dr. Stefan Kuhlmann, hoogleraar Science, Technology and Society aan de UT.

PROF.DR. WOLFGANG KNOLL

Prof.dr. Wolfgang Knoll (1949) is sinds 2008 wetenschappelijk directeur van het Austrian Institute of Technology (AIT) in Wenen, Oostenrijk. Dit onderzoeksinstituut, niet aan een universiteit verbonden, telt meer dan 900 medewerkers. Knoll is een van de meest toonaangevende multidisciplinaire fysici in de wereld. Zo is hij een leidend expert op het gebied van materiaalkunde, biointerfaces en bionanotechnologie. Voor zijn komst naar het AIT was hij onder meer wetenschappelijk directeur van het Max Planck Institut für Polymer Forschung in Mainz. Prof Knoll heeft sterke banden met de Universiteit Twente, met het MESA+ Instituut voor Nanotechnologie en het instituut MIRA voor biomedische technologie en technische geneeskunde. Hij publiceerde meer dan 850 artikelen als hoofd- of co-auteur en is veelvuldig geciteerd.

Erepromotor is prof. Julius Vancso, hoogleraar Materials Science and Technology of Polymers aan de UT.

DRS. HENRI TERMEER MBA

Drs. Henri Termeer MBA (1947), Nederlander van origine, leidde tot voor kort - en bijna 30 jaar lang - een van de meest succesvolle biotechnologie-ondernemingen in de wereld, Genzyme in Cambridge Massachussetts, met een jaaromzet van meer dan vier miljard dollar. Onder zijn leiding heeft de onderneming een indrukwekkende groei doorgemaakt. Termeer is een pionier in het ontwikkelen van geneesmiddelen en therapieën voor patiënten met zeldzame genetische ziekten, de zogenaamde 'orphan drugs'. Genzyme investeert in zeer innovatief onderzoek zoals genentherapie en regeneratieve geneeskunde, dat ook een belangrijk onderzoeksterrein is van het instituut MIRA van de UT. Genzyme heeft in 2005 de National Medal of Technology gekregen, de hoogste onderscheiding van de Amerikaanse president voor innovatieleiders. Termeer ontving zelf onder meer de Master Entrepreneur Award van Ernst & Young en werd verkozen tot Honorary Fellow van het British Royal College of Physicians. Ook ontving hij in 2009 de Pharmaceuticals and Biotechnology Lifetime Achievement Award van Frost and Sullivan.

Erepromotor is prof. Clemens van Blitterswijk, hoogleraar Tissue Regeneration aan de UT.

Noot voor de pers
De uitreiking van de eredoctoraten vindt plaats op vrijdag 25 november 2011, tijdens de viering van de 50
ste Dies Natalis van de Universiteit Twente.