HomeNieuws & eventsNationale finaleronde van de European Olympiad of Experimental Science (EOES)

Nationale finaleronde van de European Olympiad of Experimental Science (EOES)

Op donderdag 9 en vrijdag 10 februari ontvangt de Universiteit Twente vele tientallen knappe koppen uit 4, 5 en 6 vwo uit het hele land op de campus. De UT is dan gastheer van de nationale finaleronde van de European Olympiad of Experimental Science (EOES).

De EOES vindt elk jaar plaats en is bedoeld om leerlingen te enthousiasmeren voor wetenschap en technologie. Ze worden tijdens deze olympiade uitgedaagd om het beste van zichzelf te laten zien. In teams van drie personen voeren ze interessant wetenschappelijk onderzoek uit op het gebied van biologie, natuurkunde en scheikunde.

Tijdens het tweedaags programma strijden de teams tegen elkaar voor de winst. Het programma vindt plaats in het Leerlingenlab en wordt georganiseerd door het Pre-University programma, in samenwerking met nationaal EOES-comité (Radboud Universiteit Nijmegen, Wageningen Universiteit en SLO). Op vrijdag 10 februari rond 15.00 uur is duidelijk welk team het sterkst is. Jennifer Herek, decaan van de faculteit TNW van de UT reikt dan in het sportcentrum de prijzen uit.

De eerste voorrondes vonden in november en december plaats op meerdere universiteiten en hogescholen door het hele land. De beste teams van die voorrondes nemen nu deel aan de nationale eindronde bij de UT. De twee winnende teams van de nationale eindronde verdedigen later dit jaar de 'science'-eer van Nederland op Europees niveau in Riga, Letland van 29 april t/m 6 mei.

Meer informatie over de olympiade vind je op de website van SLO, één van de organiserende partijen: https://www.slo.nl/thema/meer/olympiades/welke-olympiades/eoes/.