Wachtwoord wijzigen

Hieronder vind je de veelgestelde vragen over het wijzigen van het wachtwoord. Vind je hier niet het antwoord op jouw vraag? Kijk dan ook eens in de producten en diensten catalogus of bij de handleidingen of neem contact op met de Servicedesk ICT.

Klik op een vraag om het antwoord te zien.

Een bestaand wachtwoord wijzigen

Wanneer moet ik mijn wachtwoord wijzigen?

Een wachtwoord is 1 jaar geldig, daarna is je account onbruikbaar. Via mail wordt je daar vanaf 30 dagen voor het verlopen van het wachtwoord een aantal keren op geattendeerd. Je moet dus voor die tijd je wachtwoord wijzigen anders moet er bij de Servicedesk een nieuw aangemaakt worden.

Daarnaast kan het nodig zijn je wachtwoord te wijzigen als je in aanraking gekomen bent met malware of phishing. In dat geval kan je worden verzocht je wachtwoord te wijzigen.

Hoe kan ik mijn wachtwoord wijzigen?

Dit kan uitsluitend via de LISA Selfservice Portal of via de My University medewerker pagina waar u de link Accounts en e-mailadressen vindt. Kies na inloggen de optie “Wachtwoord wijzigen”

Aan welke eisen moet mijn wachtwoord voldoen?

Een wachtwoord is minimaal 10 en maximaal 64 tekens lang. Het mag niet gelijk zijn aan één van je vorige drie wachtwoorden. En het mag ook niet drie opeenvolgende tekens bevatten die in dezelfde volgorde in je gebruikersnaam (inlognaam) zitten.

Het wachtwoord moet verder:

·

Minimaal 1 kleine letter uit de range a tot en met z bevatten.

·

Bovendien minimaal 1 hoofdletter uit de range A tot en met Z.

·

En ook minimaal 1 cijfer uit de range 0 tot en met 9.

Het is mogelijk leestekens te gebruiken, maar er zijn alleen tekens mogelijk die direct of door gebruik van de SHIFT toets in te toetsen zijn op een standaard QWERTY toetsenbord. Let op bij gebruik van andere toetsenborden waarbij bepaalde leestekens in combinatie met letters diakritische tekens genereren zoals een umlaut, een trema of accent grave. Die zijn niet toegestaan.

Ik kan bij inloggen op de UT werkplek mijn wachtwoord niet meer wijzigen.

Wachtwoord wijzigen kon vroeger op een UT werkplek zelf via de Microsoft Windows functie “Change password”. Deze functionaliteit is afgesloten. Een wachtwoord wijzigen kan nog uitsluitend via de LISA Selfservice Portal of via de My University medewerker pagina en medewerker portal waar u de link Accounts en e-mailadressen vindt.

De reden is dat via TAP ook het wachtwoord voor eduroam en Webapplicaties worden meegewijzigd.

Ik ben een nieuwe medewerker

Hoe moet ik me de eerste keer aanmelden?

Als je over de initiële accountgegevens beschikt (uit de accountbrief die je via de HR medewerker hebt gekregen) kan je vanaf iedere willekeurige computer met een internetaansluiting je wachtwoord wijzigen via de LISA Selfservice Portal waarnaar je ook wordt verwezen vanaf de My University medewerker pagina.

Log in met de initiële gegevens en kies de optie “Wijzigen wachtwoord”

Hoe lang is het wachtwoord uit de instellingsbrief geldig?

Het initieel verstrekte wachtwoord is 2 maanden geldig. Binnen die periode dien je je wachtwoord te wijzigen, anders wordt het account onbruikbaar. In dat geval kan je alleen nog nieuw initiël wachtwoord aanvragen door een bezoek met legitimatie aan de Servicedesk ICT. Er is in dit geval geen waarschuwing dat het account dreigt te verlopen.

Het nieuwe wachtwoord blijft vervolgens maximaal 1 jaar geldig.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Wat moet ik doen?

Wanneer je je wachtwoord niet meer weet, dan kun je deze zelf wijzigen via https://utpm.utwente.nl. Dit is alleen mogelijk als je een privé e-mail adres hebt geregistreerd voordat je het wachtwoord vergeten bent, omdat er dan een e-mail naar je privé e-mailadres wordt gestuurd. Dit kun je controleren en eventueel aanpassen via https://webapps.utwente.nl/adreswijziging.

Als laatste kan je nog een nieuw initiël wachtwoord aanvragen door een bezoek met legitimatie aan de Servicedesk ICT.

Ik ben een tijd van de UT weg, b.v. in het buitenland. Waar moet ik dan op letten?

Je wachtwoord is 1 jaar geldig en je account is daarna zonder ingrijpen onbruikbaar. Je wordt vanaf 30 dagen voor het verlopen van het wachtwoord meerder keren via mail op dat feit geattendeerd. Als je dus langer dan 1 jaar wegblijft is het verstandig om je mailbox in de gaten te houden.

Mocht je daarnaast vooraf weten dat je langere tijd niet inlogt, wijzig dan je wachtwoord net voordat je vertrekt, zodat je maximaal gebruik maakt van de geldigheidsduur van het wachtwoord.

Als het account ondanks alle maatregelen toch is verlopen kan je een nieuw initieël wachtwoord aanvragen door een bezoek met legitimatie aan de Servicedesk ICT.

Ik kan niet meer inloggen op mijn computer. Kan ik nog wel mijn wachtwoord wijzigen via de IDM Portal?

Mogelijk is je account verlopen omdat het wachtwoord niet binnen 1 jaar is gewijzigd. Als wachtwoord wijzigen via de LISA Selfservice niet lukt kijk dan even bij de question: Ik ben mijn wachtwoord vergeten

Tips na wijzigen wachtwoord voor Windows

Klik hier voor de tips na wijzigen wachtwoord voor Windows.

Tips na wijzigen wachtwoord voor Mac

Klik hier voor de tips na wijzigen wachtwoord voor Mac.

Ik kan wel inloggen op mijn computer, maar heb geen toegang tot de web-applicaties. Wat kan ik doen?

Je wachtwoord is niet gesynchroniseerd met alle standaard UT systemen. Door je wachtwoord te wijzigen via de LISA Selfservice, wordt dit nieuwe wachtwoord met alle onderliggende standaard systemen gelijk gemaakt (gesynchroniseerd).