Apple devices

Hieronder vind je de veelgestelde vragen over Apple devices. Vind je hier niet het antwoord op jouw vraag? Kijk dan ook eens bij de handleidingen of neem contact op met de Servicedesk ICT.

Klik op een vraag om het antwoord te zien.

Ik heb een nieuw Apple (Mac of IOS)device

Ik heb een iPad, iPhone tot mijn beschikking gekregen. Hoe moet ik deze configureren?

Simkaart monteren:

Duw de meegeleverde tool voorzichtig rechtstandig in het gaatje naast de simkaarthouder totdat deze omhoog komt. Plaats de simkaart en duw de houder weer op zijn plaats. Hou een Apple account bij de hand en volg de aanwijzingen op het scherm.

Draadloos internet (eduroam) instellen:

Ga naar de handleiding: https://www.utwente.nl/lisa/handleidingen/mobile_devices/ios/eduroam_iphone_nl/

Instellen e-mail, Agenda en contactpersonen

Ga naar de handleiding:

https://www.utwente.nl/lisa/handleidingen/mobile_devices/ios/exchange_iphone_nl/

Ik wil vanaf de Mac gebruik maken van de printfaciliteiten van de UT.

Hiervoor heb je een domein account nodig, een werkende internet verbinding en een geregistreerde medewerkers- of collegekaart. Kijk hier hoe je je kaart registreert:
https://www.utwente.nl/lisa/handleidingen/printers/print_registratiekaart_nl/.
Hier vind je de handleidinging om de printer te installeren:
https://www.utwente.nl/lisa/handleidingen/printers/print_install_mac_nl/

Hoe kom ik met de iPhone of iPad bij de data op mijn homegebied (m-schijf) of bij de organisatiedata (p-schijf)?

Zowel buiten als binnen de UT is webdrive tot bestanden van 2 GB de aangewezen manier.

Dit kan voor iPad of iPhone via de app Goodreader. Hier vind je de handleiding:
https://www.utwente.nl/lisa/handleidingen/mobile_devices/ios/goodreader_ipad-nl/

Hoe kom ik met een Mac bij de data op mijn homegebied (m-schijf) of bij de organisatiedata (p-schijf)?

Zowel buiten als binnen de UT is webdrive tot bestanden van 2 GB de aangewezen manier. Hier vind je de handleiding: https://www.utwente.nl/lisa/handleidingen/dataopslag/webdrive_mac-nl/

Op de UT is soms SMB een goed alternatief. Hier vind je de handleiding, hiervoor heb je wel een VPN verbinding nodig: https://www.utwente.nl/lisa/handleidingen/dataopslag/dataopslag_mw_mac-nl/

Waar kan ik de handleidingen vinden voor IOS (iPhone, iPad en iPod)?

Ik heb problemen met Skype for Business(telefoon/communicatie)

Wanneer je Skype for Business op de iPad/iPhone installeert kun je er niet op inloggen.

Dat kan gebeuren als de language en region settings niet hetzelfde staan. Zet voor de installatie van Skype for Business in de "Instellingen->Algemeen-> Taal en regio" Taal en Regio gelijk. Na de installatie van Skype for Business kunnen de Taal en Regio settings weer terug aangepast worden.

Op mijn Mac is de kwaliteit van de Skype for Business verbinding matig tot slecht. Ik gebruik wel alleen WiFi.

De oorzaak is meestal de WiFi verbinding die aanzienlijk minder capaciteit heeft dan een verbinding met een netwerkkabel. De enige oplossing is de aanschaf van een netwerkadapter ( te bestellen via de Selfservice Portal) en een netwerkkabel.

De telefoonfunctie is alleen te gebruiken wanneer mijn Mac open- en aanstaat.

Dit hoort bij het gebruik van Skype for Business. De manier om om het probleem heen te werken is doorschakelen naar een andere - meestal - mobiele - telefoon.

Als dat niet toereikend is kan je nog contact opnemen met de Servicedesk-ITC

Waar kan ik meer informatie over Skype for Business vinden.

Veel problemen met Skype for Business komen zowel op de MAC als onder Windows voor. Je kan daarom ook eens de FAQ speciaal voor Skype for Business raadplegen: https://www.utwente.nl/lisa/faq/s4b-faq2-nl/

Ik heb problemen met de Outlook Agenda

Ik heb problemen met dubbele agenda afspraken op mijn iPad of iPhone

Het probleem treedt op als een recurrente afspraak wordt gewijzigd op het moment dat de iPhone of iPad offline is. Het is gemeld bij Microsoft en er is nog geen oplossing voor. Wanneer het account en daarmee de mailbox op de iPad weggegooid wordt en vervolgens opnieuw wordt geconfigureerd zijn de dubbele afspraken verdwenen. Ze kunnen echter weer terugkomen. Er wordt daarom aangeraden de agenda op de iPad alleen voor lezen te gebruiken, niet om te beheren, in ieder geval niet offline.

Ik heb problemen met (web)applicaties op de Mac

Met een Mac kan ik in webapplicaties (b.v. Blackboard) geen waarden toevoegen aan kolommen die buiten het windows vallen

De oorzaak is dat scrollbars niet zichtbaar zijn. Daarmee kunnen de kolommen dus niet worden bereikt. Om dat op te lossen:Open "System Preferences" en ga naar "General" ; Zet hier bij "Show scroll bars:" het vinkje aan bij "Always".

Gebruik Java en flash-sites leveren op de Mac regelmatig problemen op.

Het advies is dan als eerste om geen Safari meer te gebruiken maar een andere browser.

Ik heb problemen met printen vanuit de Mac

Mijn wachtwoord is gewijzigd en ik kan nu niet meer printen.

Het wachtwoord voor het printen veranderd niet automatisch mee. Helaas wordt op de Mac niet correct aangegeven dat er een nieuw wachtwoord moet worden ingevoerd. Hier vind je de handleiding om dit opnieuw in te stellen: https://www.utwente.nl/lisa/handleidingen/printers/printerherinstalleren-nl/.

Tips na wijzigen wachtwoord voor Mac

Klik hier voor de tips na wijzigen wachtwoord voor Mac.