beoordelingsformulier Onderzoek van Onderwijs

Faculteit Gedragswetenschappen

Onderwijs Service Centrum (OSC)

Beoordelingsformulier afstudeeropdrachten

Naam student:      ………………………………………………………………………………………

Studentnummer:       ………………… Bachelor-/Masterstudent (doorhalen wat niet van toepassing is)

Opleiding:      ………………………………………………………………………………………..

Titel verslag:      ………………………………………………………………………………………..

1. Uitgevoerde opdracht

matig

voldoende

goed

zeer goed

n.v.t.

1a. Probleemstelling

 

 

 

 

 

1b. Definiëring en consequente toepassing van concepten en kernbegrippen

 

 

 

 

 

1c. Gebruik van beschikbare relevante literatuur en theorie

 

 

 

 

 

1d. Keuze, constructie en verantwoording van de onderzoeksmethoden en -instrumenten

 

 

 

 

 

1e. Kwaliteit van design/ontwikkeling/evaluatie van een product of tool of een prototype daarvan

 

 

 

 

 

1f. Keuze en uitvoering van de analysemethoden

 

 

 

 

 

1g. Onderzoekstechnische aspecten (betrouwbaarheid, validiteit, steekproef, non-respons)

 

 

 

 

 

1h. Conclusies, discussie en reflectie

 

 

 

 

 

2. Verslaglegging

matig

voldoende

goed

zeer goed

n.v.t.

2a. Logische en consistente structuur van het verslag

 

 

 

 

 

2b.

Taalgebruik/leesbaarheid

 

 

 

 

 

2c.

Vormgeving volgens de afgesproken normen

 

 

 

 

 

3. Functioneren van de student

matig

voldoende

goed

zeer goed

n.v.t.

3a.

Zelfstandigheid

 

 

 

 

 

3b.

Management van het werk

 

 

 

 

 

3c.

Creativiteit

 

 

 

 

 

3d.

Sociale vaardigheden en samenwerking

 

 

 

 

 

4. Afstudeervoordracht

matig

voldoende

goed

zeer goed

n.v.t.

4a.

Inhoud van het betoog

 

 

 

 

 

4b.

Voordracht/beantwoording van vragen

 

 

 

 

 

Commentaar:     

(gebruik s.v.p. aanvullend papier, indien noodzakelijk)

Naam en handtekening beoordelaar:      …………………………………………

Datum:      …………………… ………………………………………………

Nadere verklaring beoordelingsaspecten:

1. Uitgevoerde opdracht

Probleemstelling

Aanleiding, domeinspecifiek karakter, praktische en wetenschappelijke relevantie, innovatief, systematische werkwijze, beperkingen, kern van het probleem en context.

Definiëring en consequente toepassing van concepten en kernbegrippen

Beheersing concepten en begrippen, relatie concepten en begrippen onderling, relevant theoretisch kader, onderscheid hoofd- en bijzaken en gehanteerde theorieën.

Gebruik van beschikbare relevante literatuur en theorie

Overzicht relevante literatuur, relevantie gebruikte bronnen en toepassing van bronnen.

Keuze, constructie en verantwoording van de onderzoeksinstrumenten

Ontwerp-/Onderzoeksdesign, keuze methode, keuze respondenten, keuze steekproef, operationalisering begrippen, onderzoeksmateriaal.

Kwaliteit van design/ontwikkeling/evaluatie van een een product of tool of een prototype daarvan

Inzicht in domeinspecifiek ontwerpen; adquaat toepassen; onderscheiden van onderzoeken en evalueren.

Keuze en uitvoering van de analysemethoden

Analyses logisch gerelateerd aan de probleemstelling. Bij uitgevoerd onderzoek correctheid analyses en verantwoording analyses in het licht van de onderzoeksvragen.

Onderzoekstechnische aspecten (betrouwbaarheid, validiteit, steekproef, non-respons, generaliseerbaarheid)

Presentatie en analyse relevante data, betrouwbaarheid en validiteit.

Conclusies, discussie en reflectie

Beantwoording van de probleemstelling, praktische betekenis resultaten, bredere/maatschappelijke context, discussie uitkomsten van het project en betekenis resultaten, geslaagdheid opzet van ontwerp en onderzoek, gebruikte methoden, gebruikte instrumenten, sterktes en zwaktes, vervolgonderzoek, kritische reflectie.

2. Verslaglegging

Logische en consistente structuur van het verslag

Wetenschappelijke stijl en geschikt voor wetenschappelijke doelgroep, structuur ahv argumentatie, interne logica, argumentatie en onderscheid empirische en subjectieve informatie.

Taalgebruik/leesbaarheid

Aansluiten bij doelgroep en secundaire doelgroep, helderheid, correctheid, beknoptheid, inleiding, samenvatting, hoofdstukken/onderdelen, probleemstelling (deel-)conclusies en adviezen; grammatica, spelling, interpunctie; gebruik kopjes.

Vormgeving volgens de afgesproken normen

Titelblad, APA-normen, samenvatting Engels (indien vereist).

3. Functioneren van de student

Zelfstandigheid

Management van het werk

Planningscapaciteiten en inspanning w.b. behalen tijdslimiet.

Creativiteit

Creativiteit, originaliteit en toegevoegde waarde voor vakgebied.

Sociale vaardigheden en samenwerking

Hulp zoeken en verwerking adviezen en commentaren.

4 .Afstudeervoordracht

Inhoud van het betoog cq poster

Beknoptheid, relevantie, selectiviteit en informatiedichtheid.

Voordracht/beantwoording vragen

Opbouw, niveau, aantrekkelijkheid, gebruik AV-middelen, professionaliteit, begrijpelijkheid voor doelgroep.