Programma 2017

Workshop 1 Formatief toetsen in de klas: Tips voor de les

Naam workshopleider

 

Kim Schildkamp, Fer Coenders, Wilma Kippers en Christel Wolterinck

Naam instelling/organisatie

 

Universiteit Twente

Titel workshop

Formatief toetsen in de klas: Tips voor in de les

Omschrijving workshop


Tijdens deze workshop gaan we aan de slag met een specifieke vorm van formatief toetsen: Assessment for Learning. We bespreken vijf concrete strategieën: (1) het opstellen en communiceren van leerdoelen, (2) het verzamelen van informatie over het leren van leerlingen, (3) het geven van feedback, (4) peer- assessment en (5) self-assessment. We bespreken kort de theorie hierover op basis van het werk van Dylan Wiliam en gaan dan met behulp van video’s kijken hoe deze strategieën in de les ingezet kunnen worden. Iedere deelnemer verlaat deze workshops met concrete tips voor het toepassen van Assessment for Learning in de les.


Omschrijving werkvorm

Start met een plenaire korte presentatie, dan aan de hand van video’s in een workshop setting in groepjes aan de slag.


Voor wie?

Alle docenten.