Keynote
14.00

Nellie Verhoef


Lesson Study als middel om het onderwijs te verbeteren


De aanpak komt uit Japan, en is verweven in de Japanse cultuur. Concreet komt het erop neer dat docenten een doel stellen, en met dat doel voor ogen een (of een aantal) onderzoeksles(sen) samen voorbereiden. De les wordt geobserveerd door zoveel mogelijk geïnteresseerden (collega’s, maar ook directieleden). De nabespreking leidt tot herziening en verfijning van de les, die daarna opnieuw wordt uitgevoerd. Lesson Study maakt docenten weer enthousiast voor hun vak!



Keynote
14.00

Hedwig te Molder


‘Wetenschap is ook maar een mening!’ Lagerhuisdebat


Maatschappelijke aspecten van wetenschap en techniek in de klas. Wetenschap en techniek liggen tegenwoordig regelmatig, en op allerlei manieren, onder vuur. Besteden we hier op school wel voldoende aandacht aan? Horen dit soort maatschappelijke kwesties alleen thuis bij maatschappijleer, of juist ook bij bijvoorbeeld natuurkunde (denk aan Fukushima)? Zo ja, hoe zou dit dan moeten?