Gevolgen ongezond eten

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat een gewichtsafname van 5% al kan leiden tot een afname van de gezondheidsrisico's. Maar ook voor mensen zonder overgewicht is het belangrijk om gezond te eten. Ons lichaam heeft energie uit voeding nodig om op gang te blijven. Daarnaast haalt het lichaam verschillende bouwstoffen en vitaminen uit de voeding. Bij gezonde en gevarieerde voeding krijg je alle energie, bouwstoffen en vitaminen binnen die je nodig heeft.

·

2 op de 10 Nederlanders denkt te vet te eten, maar 6 op de 10 eet te vet;

·

1 op de 10 Nederlanders denkt te weinig groente te eten, maar 8 op de 10 eet te weinig groente;

·

3 op de 10 Nederlanders denkt te weinig fruit te eten, maar 6 op de 10 eet te weinig fruit.

Daarnaast bestaat bij te veel of verkeerde voeding het risico dat jouw bloedvaten dichtslibben door een hoog cholesterolgehalte en jouw hart onnodig hard moet werken. Hier merk je niks van. Een hoog cholesterolgehalte geeft namelijk geen lichamelijke klachten, maar kan op termijn tot hart- en herseninfarcten leiden. Gevarieerde en gezonde voeding (vooral weinig verzadigd vet) zorgt dat het cholesterolgehalte in het bloed op normaal niveau blijft, waardoor de slagaders schoon blijven. Behalve de invloed van een hoog cholesterolgehalte op hart- en vaatproblemen bestaan er andere verbanden tussen (het voorkomen van ) bepaalde ziekten en bepaalde soorten voeding. Zout kan bloeddrukverhogend werken. Een te hoge bloeddruk vergroot o.a. de kans op een beroerte. Er zijn ook positieve invloeden: gebruik van onverzadigde vetten verminderd het risico van hart- en vaatziekten. Groente en fruit hebben een gunstige invloed op bijvoorbeeld hart en bloedvaten.

Cholesterol is een vetachtige stof die nodig is om lichaamscellen aan te maken. Het is ook de grondstof voor bepaalde hormonen en galzuren. Het lichaam maakt ongeveer 70% van het cholesterol in ons lichaam aan. De rest wordt uit voedsel opgenomen, vooral uit dierlijke vetten. Daarom is het cholesterolgehalte in het bloed afhankelijk van de hoeveelheid vet die je eet, met name de hoeveelheid verzadigd vet in jouw voeding. Dit wordt in het lichaam omgezet in cholesterol. Men schat dat 15% van de Nederlanders een te hoog cholesterolgehalte. Behalve voeding zijn roken en te weinig lichaamsbeweging van invloed op het cholesterolgehalte.