Waarom bewegen?

Beweging heeft een positief effect op de gezondheid, zowel op lange als korte termijn. Door te bewegen worden spieren en bloedsomloop gestimuleerd. Je lichaam krijgt meer zuurstof binnen waardoor je je beter zult voelen. Het zorgt ervoor dat de bloedvaten en hart in conditie blijven. Door regelmatig te bewegen word je fitter en krijg je meer energie. Meer concreet heeft beweging de volgende voordelen:

·

het verkleint de kans op hart- en vaatziekten;

·

het verlaagt het cholesterolgehalte in je bloed;

·

het verlaagt de bloeddruk;

·

het heeft een positief effect op het afweersysteem, waardoor je beter bestand bent tegen infecties;

·

je hebt minder kans op diabetes;

·

je blijft beter op gewicht;

·

het zorgt voor krachtigere botten en sterkere spieren;

·

je spijsvertering werkt beter;

·

het verkleint de kans op verschillende soorten kanker;

·

je hebt minder kans op ongevallen of blessures.

Naast positieve lichamelijk aspecten levert het ook een aantal prettige neveneffecten:

·

je voelt zich meer ontspannen;

·

je bent beter bestand tegen stress en depressies;

·

je slaapt beter;

·

je bent minder moe.

Voldoende redenen om eens te kijken hoe je elke dag een half uur kunt bewegen. En vergeet niet: je hoeft het niet ingewikkelder te maken dan nodig is: elke vorm van matig tot redelijk inspannende beweging is prima!