Waarom de NS-BC

Aanleiding

Vanwege de landelijke invoering van de OV-Chipcard besloot de NS in 2012 te stoppen met de verkoop van de papieren treintickets in het zakelijke circuit. Voor de UT betekende dit dat de overstap gemaakt moest worden naar de NS Business Card voor het maken van dienstreizen met de trein.

Voordelen

De NS Business Card heeft veel voordelen t.o.v. het papieren kaartje. Zo levert het een besparing op in declaraties en administratieve last, kan reistijd nuttig besteed worden en wordt er bespaard op de reiskosten.

Tevens zijn per 2013 ook alle overige OV vervoerders verenigd binnen het NS-BC concept en wordt per 2014 de koppeling gemaakt voor het woonwerk-verkeer.

Pilot in 2011

Mede op advies van de UCB is er tijdens de aanloop naar de invoering van de NS-BC een pilot gehouden. Een vijftiental medewerkers van de Faculteiten EWI, TNW en CTW hebben de NS‑BC gebruikt voor het maken van hun dienstreizen.

Over het algemeen was men uitermate positief over het gebruik van de NSBC. Men gaf ook aan graag gebruik te blijven/gaan maken van de NS-BC.

De meest voorkomende positieve punten die genoemd werden:

·

Scheelt veel werk na afloop m.b.t. declareren van kaartjes (EWI en TNW)

·

Je hoeft je kaartje niet meer af te stempelen

·

Je reis is van tevoren te boeken

·

Je kunt op het laatste moment nog je reis boeken

·

Geen gedoe met losse kaartjes

·

Eenvoudig boeken van de reis via site van de NS

De meest voorkomende negatieve punten die genoemd werden:

·

Website van de NS niet duidelijk (in het bijzonder moet ik nu in- uit checken of niet)

·

Reizen met Syntus, bus, taxi, tram en metro kunnen niet worden geboekt

Verder de opmerking van één medewerker betreffende het reizen voor meerdere projecten. Hij was “bezorgd” dat dit extra werk zou opleveren.

Acties naar aanleiding van de pilot:

·

Met de introductie (dec. 2011) van een nieuwe portal Mijn NS Zakelijk wordt het boeken van reizen en beheren van reisgegevens vergemakkelijkt

·

Onderhandelingen tussen NS en Syntus zijn momenteel in een vergevorderd stadium: de verwachting is dat men nog in de eerste helft van 2012 drempelloos over kan stappen

·

Tevens zullen in de loop van 2012 geleidelijk ook steeds meer andere OV vervoerders worden toegevoegd aan de business card. Momenteel is de NS bezig met een pilot met RET in Rotterdam en HTM in Den Haag, waardoor men daar zowel van de trein, als ook van het overige OV, zoals bus, tram en metro gebruik kan maken. De verwachting is dat dit vanaf mei dit jaar landelijk in etappes zal worden uitgerold.

·

Het invullen van een OFI-nummer als kenmerk bij een reis kan online zowel bij het boeken vooraf, als ook achteraf. Vergeleken met de huidige declaratie procedures is levert dit geen extra werk op.