Programma dag 1

Activiteiten ronde 1

Je kunt in ronde 1 kiezen uit de volgende activiteiten: 

Lezingen

Lezing: Risicomanagement

Prof.Mr. Pieter van Vollenhoven 
Universiteit Twente

De heer Mr. Pieter van Vollenhoven is praktijkhoogleraar aan de Universiteit Twente op het terrein van Risico Management. Hij houdt zich bezig met Veiligheidsstudies en Public Safety Governance. Hij is jarenlang voorzitter geweest van de Onderzoeksraad voor Veiligheid die regelmatig in het nieuws komt bij (grote) rampen in Nederland zoals de vuurwerkramp Enschede en recent de vliegtuigramp met de MH17. De heer van Vollenhoven zal tijdens zijn lezing uitgebreid in gaan op werkwijze bij dit type veiligheidsvraagstukken, de bijdragen van wetenschappelijk en technologisch onderzoek hierbij en de sociale impact ervan. De leerlingen worden uitgenodigd om tijdens de lezing vragen te stellen!

Lezing: Bots Like You

Maarten Lammers & Peter van de Putten
Universiteit Leiden (LIACS)

Killer robots die de wereld overnemen zijn een bekend thema in films. Maar wat te denken van creatieve, emotionele of religieuze robots? Of nieuwsgierige, hulpeloze of ondeugende robots? Maakt onderzoek naar dit soort bots ons minder of méér mens? Maarten Lammers en Peter van der Putten laten interessante voorbeelden zien van echte bots die meer zijn dan alleen maar slimme moordmachines, en betogen dat dit soort creatief onderzoek ons meer inzicht kan geven over wie en wat wij zijn, en willen zijn, als mens en dier.

Lezing: Zelfstandigwerkende samenwerkende robots

Professor Bayu Jayawardhana
Rijksuniversiteit Groningen

In deze eeuw vindt de volgende industriële revolutie plaats waar informatie, communicatie en data de sleutel is. Machines, autonome voertuigen en mensen kunnen met elkaar communiceren, coördineren en toestemmen. Nieuwe producten worden autonoom ontwikkeld; flexibele en foutloze productie lijnen zijn de normen met autonome robots en voertuigen; en het slimme logistiek systeem garandeert een optimale bevoorradingsketen met een platoon van autonome trucks. 

In deze lezing gaan wij kijken naar de uitdagingen in de coördinatie en samenwerking van autonome systemen, vooral autonome mobile robots. Ze zijn de bouwstenen van de nieuwe industriële revolutie en ze vragen om robuuste en gegarandeerde algoritmes die adaptief, modulair en betrouwbaar zijn. Ervaar de uitdagingen in deze lezing!

Lezing: Datende robots en afluisterende boxen

Vind je het acceptabel dat je oma wordt verzorgd door een robot? Zou je zelf een robot daten? En is het oké dat je luidspreker al je gesprekken opneemt (en verspreidt)? In deze lezing gaan we in op de plaats van wetenschap en technologie in onze samenleving. We stellen vragen als: "Wat verwachten we van technologie?", "Zijn alle technologische ontwikkeling ‘goed’?" en "Hoe zouden we de zoektocht naar nieuwe gadgets kunnen sturen?" We denken samen na over wat nieuwe snufjes en technieken betekenen voor ons leven en tot welke keuzes die ons dwingen.”

Lezing: Waar zijn onze insecten gebleven?

prof.dr. H. de Kroon
Radboud Universiteit

Een leven zonder insecten kunnen wij ons niet voorstellen. Insecten zijn niet alleen essentieel voor bestuiving en daarmee ook voor de voedselproductie, maar vormen ook een belangrijke voedselbron voor vogels en andere gewervelden. De larvale stadia zijn onmisbaar voor omzettingen in de bodem. Insecten zijn dus een component van natuurlijke ecosystemen die niet weg te denken zijn. Maar blijft de diversiteit en hoeveelheid insecten ook in de toekomst in stand? Onderzoekers van de Radboud Universiteit hebben recentelijk aangetoond dat over de laatste 27 jaar maar liefst 75% van de insecten zijn verdwenen uit Duitse natuurgebieden (Hallmann et al. (2017). Wat is de oorzaak van deze dramatische achteruitgang? Is de trend nog te keren en wat moet er hiervoor gebeuren?

Lezing: Nanotechnologie in gezondheidszorg

Albert vd Berg
Universiteit Twente

Beschijving volgt z.s.m.

Lezing: Ondernemen voor het milieu

Olivier Gossink
Olivier's Functionals

Het milieu gaat hard achteruit, de wereld raakt overbevolkt, we vervuilen teveel en de materialen raken langzamerhand op. Dit is voor niemand nieuw, maar wat kan jij hieraan doen?

Lezing: Engineering in de klas: voeding en energie voor de toekomst

Guido Linssen
Food Valley Netwerk VO-HO

Nieuwe technieken kunnen bijdragen aan het oplossen van het grote vraagstuk van onze tijd: de transitie naar een economie die de aarde niet uitput maar gebruik maakt van hernieuwbare energie en grondstoffen. In de klas kun je meedenken over deze technieken.

Een technologie is Blue Energy: hoe kun je energie opwekken op plekken waar een rivier uitmondt in de zee? En het tweede voorbeeld betreft ‘smart farming’. Kan technologie een bijdrage leveren aan het grote probleem om tien miljard monden te voeden op een duurzame manier? Op beide terreinen vindt een demonstratie plaats.

Lezing: Vouwen en bouwen met DNA

Bauke Albada
Wageningen Universiteit

DNA is vooral bekend als drager van erfelijk materiaal in levende wezens. Onlangs zijn verschillende nieuwe functies van DNA ontdekt. Zo kan DNA specifiek aan moleculen of cellen binden, zoals cocaïne en kanker. Daarnaast is DNA een veelzijdige bouwstof die het mogelijk maakt om de kleinste structuren met de hoogste precisie in elkaar te knutselen. In deze lezing laat ik zien waarom dit zo mooi werkt, en welke 2D en 3D vormen gemaakt kunnen worden. Ook zal ik een aantal toepassingen van dit veld benoemen en de toekomst ervan schetsen.

Lezing: De toekomst van Data en analytics

Sandjai Bhulai
Bètapartners/ Vrije Universiteit Amsterdam

De toekomst is interessant, want we gaan daar de rest van ons leven doorbrengen. Data en analytics gaan in deze toekomst een enorme rol spelen. Alles gaat steeds sneller, ook verandering. In de presentatie behandelen we de ontwikkelingen op het gebied van data, analytics en machine learning. Wat is het, wat kun je er mee, en hoe verandert de wereld daardoor?

Workshops

Workshop: Warme wetenschap

Marleen vd Meer en Charlotte Clarijs
Bètapartners Amsterdam

In dit sciencelab gaan de leerlingen kijken naar warmte. Met speciale warmtebeeldcamera’s kan warmte (infraroodlicht) in beeld worden gebracht en gaan de leerlingen een eigen onderzoek uitvoeren. Je leert over het spectrum van zichtbaar en onzichtbaar licht, waarom objecten stralen en hoe je de temperatuur kan afleiden aan de hand van het uitgezonden licht. 

Workshop: Mechanical Engineering: techniek achter de achtbaan

Vrije Universiteit Amsterdam & Universiteit Twente

Wat heb je nodig om een achtbaan te ontwerpen die binnen enkele seconden een snelheid van 200km/uur bereikt en vier keer over de kop gaat? In deze workshop maak je kennis met de techniek achter de achtbaan. Je kijkt in de keuken van een ingenieur om te zien hoe hij/zij een systematische, technische aanpak gebruikt om een complexe constructie te ontwerpen. We bekijken verschillende elementen van een achtbaan en je gaat zelf een onderdeel ontwerpen. Een achtbaan ontwerpen doe je niet alleen. Samen met andere disciplines ben je als Mechanical Engineer in staat om de meest grote uitdagingen van hedendaagse technische ontwerpen op te lossen. Door systematisch te werk te gaan, kan je projecten met duizenden onderdelen stuk voor stuk opbouwen tot een werkend geheel.

Workshop: Robotica: autonoom rijden op sonar

John Val
Onderwijsnetwerk Zuid-Holland

Wil jij een robot zelfstandig laten rijden, dan krijg je hier een kans om je talenten te tonen. In de workshop krijg je een al geassembleerde auto met een arduino (een hele kleine computer). Deze arduino moet je gaan programmeren om zelfstandig door een ruimte te laten rijden zonder tegen obstakels aan te botsen. Doe je mee?

Workshop: Moord op het vliegveld

Charlotte Zwetsloot
U-Talent

Het practicum "Moord op het vliegveld" gaat over een moord. In een luchthaven is een man dood aangetroffen. Bij de man ligt een flesje waar de man waarschijnlijk uit heeft gedronken. In het flesje zitten vier vreemde eiwitten. Met behulp van online databanken kunnen deze vier verdachte eiwitten worden geïdentificeerd. Welk eiwit is de moordenaar? In deze workshop gaan jullie aan de slag met de verschillende databanken om een aantal verdachte eiwitten te onderzoeken die zijn gevonden bij een moordzaak. Vervolgens bekijken jullie de 3D-structuur van een van de eiwitten en de mogelijke interacties met andere eiwitten of enzymen.

Workshop: Programmeer een hit!

Christiaan Köppe
U-Talent

Soms is het leuk om een onderwerp vanuit een andere invalshoek te benaderen. Zo kan je bijvoorbeeld leren programmeren door een stuk muziek te produceren. Hierbij komen zowel een aantal basale programmeerconcepten aan de beurt als ook concepten uit de muziek, een aansprekende combinatie! In deze workshop leer je een programmeertaal voor muziek kennen en maak je vrij snel eerste stappen naar een goed klinkend geheel. De workshop is geschikt voor iedereen met interesse in programmeren en/of muziek en/of het kijken met een nieuwe bril naar bestaande onderwerpen. Voorkennis is in ieder geval niet nodig (maar ook niet erg). Wat je wel mee moet brengen is een koptelefoon!

Workshop: Kwantummechanica

Allard Mosk
Universiteit Utrecht 

De quantum wereld is nu onderdeel van de natuurkunde op de middelbare school. In de wetenschap verplaatst de quantum mechanica zich meer en meer van de standaard tekstboeken naar het laboratorium.  Wat zijn de quantum eigenschappen van een druppel vloeibaar licht? Hoe kunnen we een ruimte-tijdkristal maken in het laboratorium en wat heeft dat te maken met de supervloeibare eigenschappen van de quantum materie? En hoe kunnen we elektronen maken, die zich niet in drie dimensies bewegen, maar in 1.58 dimensies? En hoe kunnen we de informatie opgeslagen in een lichtveld gebruiken om te kijken, wat er om de hoek staat? Vragen waar wetenschappers in Utrecht zich in het laboratorium over buigen en in de interactieve presentatie zullen de antwoorden, die tot nu toe gevonden zijn, helder gemaakt worden.  

Workshop: Mobiel Planetarium

Maak kennis met de sterrenhemel en de sterrenkunde en dompel je onder in het planetarium tijdens een interactieve show met films en uitleg over de sterrenhemel.

Workshop: NXT-legorobot wedstrijd

Na een korte inleiding over programmeren kun je in tweetallen meteen zelf aan de slag om ervoor te zorgen dat jullie robot het parcours in de snelste tijd aflegt en alle hindernissen weet te nemen.

Workshop: Zonnecellen bouwen

John Kooiker
Leerlingenlab Pre-U

Zonnecellen bouwen is een practicum in het laboratorium van Pre-U. Tijdens dit practicum leer je waaruit een zonnecel bestaat en welke functie de verschillende onderdelen hebben, om vervolgens een zonnecel te bouwen. Het doel van het practicum is om te testen welke kleurstof het beste energie uit zonlicht kan halen. Dit kan door het rendement van de zonnecellen te berekenen en te kijken wat de invloed van de kleurstof van de zonnecel is.

Workshop: Het Ondernemersidee op 1 A4

Gerben Derks
Saxion Centrum voor Ondernemerschap

Een idee, nieuwe inzichten, steeds veranderende gegevens, financiering, creativiteit, ontwikkelingen: probeer een bedrijfsidee maar eens samenhangend te beschrijven in een compleet bedrijfsplan! Dat kost veel schrijf- en uitzoekwerk. Tijdens deze workshop ga je aan de slag met het Business Model Canvas en werk je op 1 A4 aan een idee / bedrijf, door negen bouwstenen te benoemen en in te vullen die onderlinge samenhang hebben.

Workshop: Startup Skills

Martijn Derkzen
Saxion Centrum voor Ondernemerschap

Ben jij ondernemend en wil je graag uitgedaagd worden om deze skills te verbeteren? Dan ben je bij deze workshop aan het juiste adres. Tijdens deze workshop zullen we een aantal leuke challenges organiseren, om jouw ondernemende skills verder te ontwikkelen. Tijdens deze actieve sessie besteden we aandacht aan de volgende thema’s: samenwerken, creativiteit, middelen mobiliseren, initiatief nemen en leren door doen.

Workshop: Train jouw brein

Edith Bouwhuis

Na de workshop weet je waarom je doet wat je doet en hoe je nog meer uit jouw brein kunt halen. Durf je deze uitdaging aan?

Workshop: Zakendoen met Duitsland

Drs. Gerrit J.H. Kuiper
Windesheim Centre for Entrepreneurship

Duitsland is voor Nederland een zeer belangrijke handelspartner. Steeds meer Nederlandse bedrijven doen zaken met Duitsland en/of vestigen zich daar. De workshop is een eerste kennismaking met de ''buren'' waaronder de Euregio, middels ''Landeskunde''. Wat is nu specifiek aan de zakencultuur in en van Duitsland? Hoe denken Duitse studenten en ondernemers over Nederlandse studenten en vice versa? Welke ervaringen hebben de leerlingen met Duitsland zoals vakantie, stage, werken, beursbezoek etc.?

Workshop: Do you have what it takes to be an entrepreneur?

Yolanda Beenen - Master General Management
Windesheim Centre for Entrepreneurship

Were you born for business? Were you interested in business as a child? Did you seek out entrepreneurial roles in school, in social organizations or even in your previous job? A natural inclination of past interest in entrepreneurship seems to be a good potential indicator of future success. Think you're cut out to be an entrepreneur? Take this course and find out! Want to start your own business? You might have an idea or plans to start up your own business but you’re not sure how or where to begin? The course “DO YOU HAVE WHAT IT TAKES TO BE AN ENTREPRENEUR?” will help you to start your own business. During this course we’ll provide you with knowledge, guidance and tools so you’ll be able to structure your own ideas. At the end of this course you’ll have your own personal business plan, which allows you to start your own business.

Workshop: Maak een beveiligingsgadget met LEGO Mindstorm

Bert van de Werfhorst
Heutink - LEGO education

In de loop van de tijd hebben mensen vele verschillende manieren bedacht om hun persoonlijke bezittingen tegen diefstal te beschermen. Tot deze uitvindingen behoren eenvoudige alarmsystemen en zelfs vallen!

In deze workshop vraag ik jullie een beveiliging te bedenken en te maken/programmeren.

  • Voorkom dat ik zomaar je mobiel meeneem.
  • Hoe kun je een ongewenste indringer afschrikken
  • Of bedenk zelf iets ……..
Workshop: Aikido & Techniek

Jan Haverkamp
OTIB

Door de combinatie van sport en techniek ontdekken de leerlingen op een aansprekende, interactieve manier de vele mogelijkheden in een unieke Aikido en Techniek workshop. 

Aan de hand filmmateriaal, quizvragen, en interactieve aikido-oefeningen gekoppeld aan de theorie van de betreffende workshop experimenteren leerlingen met elkaar. Zo ervaren zij hoe sport en welke kennis nodig zijn bij onder andere het programmeren van diverse robots. 

Workshop: Plastic afval recyclen, hoe doe je dat?

Bartelt Leeffers
PolyWorth

Plastic afval is een groot probleem. Het is heel vervuilend en belastend voor het milieu. Maar gelukkig kunnen we het hergebruiken als we het netjes scheiden van het andere afval. Maar hoe maak je van afvalplastic weer nieuw plastic om materialen van te kunnen maken? In deze workshop nemen we jullie mee in dit proces en laten jullie zelf beleven hoe dit werkt.

Workshop: Licht in duisternis

Theo Jurriens
Rijksuniversiteit Groningen

De natuur zit vol met organismen die flonkeren, gloeien, flitsen, glitteren en knipperen in het donker. Vuurvliegjes. Lichtgevende paddenstoelen. Glimmende wormen, schitterende algen. Hoe werkt dit precies? Tijdens deze workshop maak je kennis met scheikunde achter bioluminescentie.

Workshop: Smart Grid

Faculty of Science and Engineering
Rijksuniversiteit Groningen

In dit spel sta jij in de schoenen van de energieleverancier van vier steden. Stuur energie van de ene naar de andere stad, produceer meer of minder, en varieer met de prijs als er een tekort of overschot aan energie is.

Workshop: Imaginary

Faculty of Science and Engineering
Rijksuniversiteit Groningen

Heb je jezelf ooit afgevraagd hoe de figuren in animatiefilms gemaakt worden? Daar zit niet alleen heel veel creativiteit achter, maar ook enorm veel wiskunde. Tijdens de Imaginary Workshop krijg je zo'n soort praktische toepassing van wiskunde te zien. Met behulp van het computerprogramma Surfer ga je 3D figuren maken aan de hand van formules die je tijdens wiskunde lessen hebt gezien!

Rondleidingen

Rondleiding: Virtual Reality Lab & 3D Print Lab

Virtual Reality Lab
Een interactieve rondleiding in het prachtige VR-lab van de universiteit. Hier wordt flink gebruik gemaakt van VR brillen en augmented reality om producten te ontwerpen of onderzoek te doen. Deze hypermoderne ruimte heeft alles wat een VR-fan van droomt en overal mag gebruik van gemaakt worden. Kom kijken, maar vooral ervaren, in het VR-lab. 

3D Print Lab
3D printen wordt steeds vaker gebruikt om op een snelle manier ideeën uit te proberen en complexe vormen te produceren. UT-onderzoekers kunnen het Rapid Prototyping Lab bijvoorbeeld gebruiken voor het printen van speciale onderdelen voor hun onderzoeksopstelling. Daarnaast wordt het Rapid Prototyping Lab ingezet in het onderwijs en wordt er onderzoek gedaan naar nieuwe mogelijkheden van 3D printen, zoals het combineren van verschillende materialen en technieken.

Rondleiding: Medisch lab

Het Experimental Centre for Technical Medicine (ECTM) is een centrum voor medische innovatie. Dit expertisecentrum biedt diverse mogelijkheden voor onderwijs en onderzoek op het gebied van technisch, medische ontwikkelingen. Tijdens deze rondleiding zie je een gesimuleerde operatiekamer en leer je over neuro navigatie en MRI/röntgen. Bij de intensive care unit krijg je een demonstratie over een menselijke patiëntensimulator. Daarna kun je ervaren hoe het is om een operatie uit te voeren, hands on!

Rondleiding: High Tech Social Lab

Leer hoe technologie en meten aan de mens gebruikt worden in de verschillende labs van de faculteit BMS! (Behavioural, Management and Social Sciences)

Rondleiding: Robotics & Wearable lab

In het Robotics & Mechatronics (RaM) Lab van de Universiteit Twente werken onderzoekers en studenten aan de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van robotica. In de toekomst helpen robots ons met bijvoorbeeld operaties, inspecties en reddingsacties.