Student Response Systems: clickers

Clickers in het onderwijs

Eric Mazur (zie Farewell, Lecture) brengt interactie in zijn hoorcolleges. Hij gebruikt daarvoor zogenaamde clickers (wireless personal response systems). Studenten kunnen gedurende het college (anoniem) antwoord geven op door de docent gestelde vragen. De resultaten (antwoorden per student of samengevat in een grafiek) worden direct in de zaal geprojecteerd. De clickers maken snelle feedback naar zowel de studenten als de docent mogelijk. Het gebruik ervan is waardevol, mits de docent een helder idee heeft wat hij/zij bij de studenten wil bereiken.

Carl Wieman is een Amerikaanse natuurkundige (University of British Columbia) en Nobelprijswinnaar (2001). Hij promoot Eric Mazur’s peer instruction. Een citaat uit het artikel Transforming Physics Education ( Carl Wieman, Katherine Perkins): “A major value of clickers is how they can enhance communication in the classroom.”

Lees het artikel (pdf)

Clickers en Peer Discussion

In een powerpoint presenteren twee docenten van de University of Colorado resultaten van onderzoek naar gebruik van peer discussion. De laatste sheet uit deze presentatie:

How I teach differently now

·

More peer interaction in classes from intro to graduate core

·

Bringing research from lab to classroom

·

I am more engaged because I want to know the results

·

Plan to use retention questions in the future to help students on track

·

I am forced to avoid monologues

Zie How Teaching and Learning Research Transformed My Teaching. Tin Tin Su & Michelle Smith, MCD Biology, University of Colorado, 2010

Clicker Resources

Clicker Resources is een website van Carl Wieman Science Education Initiative (University of British Columbia). Je vindt er een uitgebreide handleiding voor docenten, voorbeelden van “clicker-vragen”, tips voor het gebruik van clickers en nog vele links naar relevante artikelen.

Voorbeelden van artikelen op de site zijn:

o

Peer Instruction: Engaging Students One-on-One, All At Once. Catherine H. Crouch, Jessica Watkins, Adam P. Fagen, and Eric Mazur, Research-Based Reform of University Physics, 1 (1) (2007).
This is a thorough article that covers techniques of peer instruction, design principles and practices, and lots of data on results.

o

Designing effective questions for classroom response system teaching. Ian D. Beatty, William J. Gerace, William J. Leonard, and Robert J. Dufresne, American Journal of Physics, V. 74, N. 1, pp. 31-39 (2006).
This is a good paper discussing different types of clicker questions and the cognitive processes they can tie into.

o

Why I like clicker personal response systems. Eric Ribbens, J. of Coll. Sci. Teaching, pg 60, Nov. 2007.
One Professor's account of what happened when he started using clickers: "I wandered into clickers expecting them to become another tool in my toolbox. Instead, I’ve found that clickers have somehow taken over my toolbox, rearranged my other tools, and started acting as an expert assistant."

Lees ook verder op de website van de University of British Colombia

Onderzoek naar Student Response Systems in Higher Education

Links naar literatuur over clickers zijn verzameld op een site van de Vanderbilt University in Nashville.

In een van de genoemde artikelen wordt dieper ingegaan op de vraag wanneer en in welke mate het gebruik van clickers (Student Response Systems) effectief is.

Student Response Systems in Higher Education: Moving Beyond Linear Teaching and Surface Learning. Harry L. Dangel, Charles Xiaoxue Wang, Georgia State University. Journal of Educational Technology Development and Exchange (JETDE), Volume 1, No. 1, November, 2008.

Harvard University. Science 2 January 2009: Vol. 323. no. 5910, pp. 50 – 51.Active learning

In een artikel wordt verslag gedaan van een onderzoek naar het effect van clickers op de leerresultaten in vergelijking met classroom discussion, een andere benadering van active learning.

Clickers in the Classroom: An Active Learning Approach. Further research will determine whether clickers complement or surpass other active learning approaches in improving learning approaches in improving learning outcomes.

Margie Martyn. Educause Quarterly, Volume 30, Number 2 (2007).

Lees verder (pdf)

Clickers in de praktijk

Twee filmpjes van de University of Colorado tonen het gebruik van de clickers in de praktijk.