UTFacultiesEEMCSDisciplines & departmentsNE2012Wilfred van der Wiel geeft college op de zwarte cross

Wilfred van der Wiel geeft college op de zwarte cross

College volgen op de Zwarte Cross

UT-prof Dave Blank heeft programma voor de ‘Universitent’ opgesteld

14 juni 2012

Dit jaar is het mogelijk om colleges te volgen op festival de Zwarte Cross, dat van 20 tot en met 22 juli in Lichtenvoorde plaatsvindt. Prof. dr. ing. Dave Blank, wetenschappelijk directeur van MESA+ het instituut voor nanotechnologie van de Universiteit Twente, heeft het programma van sprekers opgesteld. De festivalbezoekers worden in de ‘Universitent’ getrakteerd op acht colleges over uiteenlopende onderwerpen zoals nanotechnologie, filosofie en experimentele natuurkunde. Zes van de acht colleges worden verzorgd door wetenschappers van de Universiteit Twente.

Afgelopen jaren was het al mogelijk om colleges op het festival te volgen, maar waren de colleges slechts een klein gedeelte van het programma. Dit jaar heeft de Feestfabriek, organisator van het festival dat dit jaar voor de zestiende keer plaatsvindt, besloten om het groter aan te pakken. Wetenschap krijgt een eigen tent op het festival: ‘de Universitent’. De organisatie wil met de Universitent de kloof tussen wetenschap en maatschappij verkleinen. De Universitent is het 24ste podium op het festival.

Volgens Blank, die het programma heeft opgesteld en die al vaker optrad tijdens de Zwarte Cross, is het een goede methode om een breed publiek te interesseren voor wetenschap. ‘Juist tijdens zo’n festival bereik je veel mensen met een brede interesse.’ De wetenschappers doen in jip-en-janneketaal uit de doeken waarom ze hun vakgebied zo geweldig vinden, bespreken wetenschappelijke doorbraken en leggen uit wat wetenschap kan betekenen voor het dagelijks leven en de toekomst. De Lichtenvoordse huisband Playin’ L-Street zal de muzikale begeleiding verzorgen.

Sprekers

Naast Blank zullen spinozaprijswinnaar prof. dr. Theo Rasing (Radboud Universiteit Nijmegen), prof. dr. Irene van Staveren (Erasmus Universiteit Rotterdam), prof. dr. ir. Alexander Brinkman (Universiteit Twente), dr. ir. Mark Huijben (Universiteit Twente), prof. dr. ing. Guus Rijnders (Universiteit Twente), prof. dr. ir. Peter Paul Verbeek (Universiteit Twente, TU Delft), prof. dr. ir. Hans Hilgenkamp (Universiteit Twente, Universiteit Leiden) en prof. dr. ir. Wilfred van der Wiel (Universiteit Twente) een college verzorgen.

Zwarte Cross

Het Zwarte Cross Festival vindt plaats van 20 tot met 22 juli in Lichtenvoorde. Afgelopen jaar kwamen er ruim 152.500 bezoekers op af. Tijdens het festival staan muziek, motorcross, stunts, humor, theater en spektakel centraal. Kaarten zijn (zo lang de voorraad strekt) verkrijgbaar via www.zwartecross.nl. Op deze site is ook meer informatie over het festival te vinden.

Noot voor de pers

- Voor meer informatie over het festival kunt u contact opnemen met de Feestfabriek: 0575-468080. - Voor meer informatie over het programma in de Universitent kunt u contact opnemen met UT-wetenschapsvoorlichter Joost Bruysters (053 489 2773).