UTAlumniverenigingenKwadrantWiskundestudenten het meest enthousiast over hun opleiding volgens vacature.nl

Wiskundestudenten het meest enthousiast over hun opleiding volgens vacature.nl

Wiskundestudenten het meest enthousiast over hun opleiding

Van alle Nederlandse hbo- en wo-studenten zijn wiskundigen het meest enthousiast over hun studie. Dat blijkt uit onderzoek van Vacatures.nl, dat hbo- en wo-opleidingen vergelijkt op basis van cijfers van Elsevier. Universitair studenten wiskunde geven hun opleiding gemiddeld een 8,1.

Universitaire studies gemiddeld hoger gewaardeerd

Met een 8,1 zit de wiskundestudent ruim boven het gemiddelde cijfer dat de Nederlandse wo-student (7,4) zijn opleiding toekent. Ook studenten natuur- en sterrenkunde en constructiestudies zijn bovengemiddeld tevreden over hun studie: zij geven deze gemiddeld een 8. De laagst beoordeelde universitaire opleiding is de lerarenopleiding, met een 6,9.

Snel een goedbetaalde baan

Het feit dat de studenten wiskunde zo enthousiast zijn over hun opleiding, kan deels worden verklaard door de snelheid waarmee zij een baan op niveau vinden. Gemiddeld heeft een afgestudeerde wiskundige iets meer dan drie maanden nodig om een baan op niveau te vinden. De succeskansen bij sollicitaties zijn ongekend groot: de gemiddelde wiskundige starter solliciteert vier keer, waarbij hij vrijwel altijd op gesprek mag komen (gemiddeld 3,5 sollicitatiegesprek op 4,2 brieven). Daarnaast speelt ook het salaris een rol: anderhalf jaar na afstuderen verdient een wiskundige gemiddeld 2.975 euro per maand, bijna 400 euro meer dan de gemiddelde academicus.

Geen spijt

Het enthousiasme van de studenten wiskunde vertaalt zich ook in het aantal ondervraagden dat aangeeft spijt te hebben van de studiekeuze. Slechts 3% van de wiskundigen zegt de keuze achteraf te betreuren; het gemiddelde over alle universitaire studies is 16%. Daarnaast zijn de wiskundigen anderhalf jaar na hun afstuderen ook relatief tevreden over hun baan: ze geven de huidige functie een 8,3, waar het gemiddelde over universitaire studies een 7,6 is.

Bron: Redactie vacatures.nl (https://www.vacatures.nl/nieuws/1078:wiskundestudenten-het-meest-enthousiast-over-hun-opleiding/)