HomeEvenementenCitizen Science Conferentie

Citizen Science Conferentie

Op 20 november 2020 vindt de (Engelstalige) Citizen Science Conferentie Universiteit Twente plaats. Met het thema 'Let's go together: Shaping Citizen Science in the Netherlands', is het onze ambitie samenwerkingsverbanden te creëren met iedereen die geïnteresseerd is in of betrokken is bij burgerwetenschap: studenten, onderzoekers of burgers in de regio Twente, elders in Nederland en daarbuiten.

Kennis delen, netwerken verbinden

Wij nodigen studenten, onderzoekers en medewerkers om online aan te schuiven tijdens de Strategic Expert Group Kick-Off, van 11 tot 12 uur 's ochtends. Vanaf 1 uur 's middags is iedereen binnen en buiten UT welkom deel te nemen aan het tweede deel van dit programma. Sprekers zullen een lezing geven over de uitdagingen en impact met betrekking tot burgerwetenschap. Voor interactie met het publiek zal een live poll worden georganiseerd. Wat we willen bereiken met deze dag is het delen van kennis en succesvolle projecten, maar ook het versterken en in kaart brengen van bewegingen binnen burgerewetenschap: regionaal, nationaal en internationaal. Tevens maken we gebruik van de gelegenheid de eerste Citizen Science Hub van UT te openen. Het middagprogramma wordt gehost door DesignLab.

Opening van de Citizen Science Hub

De Universiteit Twente omarmt open wetenschap ('Open Science') en burgerwetenschap is daar een belangrijk onderdeel van. Zo verbinden wij een groeiende beweging academici, waar burgerwetenschap meer terrein wint. Een belangrijk onderdeel van de UT strategie is het bouwen van een Citizen Science Hub, waarmee we onze kennis en onderzoek gemeenschap verbinden met de rest van de wereld. DesignLab fungeert daarbij als een omgeving waar geëxperimenteerd kan worden en stimuleert zodoende de interactie tussen onderzoekers, studenten en eindgebruiker.

Voorlopig programma bekend

Het volledige voorlopige programma kan op de website van de conferentie worden gelezen. Meer details over het programma en de keynote sprekers zal binnenkort online verschijnen.