HomeEvenementenUniversiteit Twente op D'RAN19: over zorg, klimaat en democratie

Universiteit Twente op D'RAN19: over zorg, klimaat en democratie

D’RAN is het festival van durf, democratie en dialoog, het festival van de bijzondere ontmoetingen. D’RAN brengt mensen bij elkaar. D’RAN is samen werken aan een betere wereld. Naast een mooi inhoudelijk programma is er volop ruimte voor kunst en cultuur, bijzondere optredens en natuurlijk voor eten en drinken. De Universiteit Twente is partner van D'RAN, dat dit jaar voor de tweede maal wordt gehouden op Roombeek in Enschede. Onderzoekers en studenten van de UT doen in diverse programma-onderdelen mee, vooral op het vlak van gezondheid(szorg), klimaat en democratie.

Naar een gezonde levensstijl

Heftan Tattat-flyerZo leiden Hermie Hermens (Prof. Telemedicine – Universiteit Twente & Roessingh Research Development) en Femke Nijboer (Assistent Professor Smart Coaching & Creative Technology – Universiteit Twente) op zaterdagmiddag (13.30 uur) het Heftan Tattat!-debat. Het debat staat in het teken van gezond leven: hoe belangrijk is het, hoe doen we dat en vooral ook: hoe houden we dat leuk? Alles moet uit de kast worden gehaald, en ook technologie kan in de oplossing een grote rol spelen.

Onderzoekers vanuit het Techmed Centre van de Universiteit Twente organiseren daarnaast nog diverse activiteiten tijdens het festival. Op zaterdagochtend om 11.30 uur staat Happy Eating centraal: want leuk en gezond eten gaat best samen, zo blijkt. Tijdens de sessies komen inspiraties vanuit het Personalized e-Health Technology (PeHT)-programma van de UT ,waarin de krachten van alle faculteiten worden gebundeld om samen zinvolle en prettig leefstijlinterventies worden ontwikkeld, ondersteund met slimme technologie, naar voren.

Duurzaam omgaan met water

Vanuit het project Wetropolis, waarin diverse partijen waaronder de UT samenwerken aan een programma rond duurzaam omgaan met water, krijgen diverse initiatieven het podium. De toenemende druk van de mensheid op de omgeving heeft ook invloed op de beschikbaarheid van schoon en bruikbaar water. Tegelijkertijd vraagt klimaatverandering nieuwe inzichten over hoe we om moeten gaan met extreme weersomstandigheden. Bestaat klimaatadaptief tuinieren en hoe doe je dat (zaterdag, 11.30 uur)? Hoe houden we al onze moderne apparatuur droog als water een steeds groter probleem voor onze samenleving wordt (vrijdag, 14.30 uur)? Dat en vele meer vragen zullen in boeiende en praktische sessies aan de orde zijn.

Festival van de democratie

En uiteraard, zoals het een democratiefestival betaamd, zullen er vele discussies gevoerd worden over hoe we op een moderne manier tot democratische en eerlijke besluitvorming kunnen komen. Op vrijdagochtend (vanaf 9.30 uur, meerdere sessies) gaan studenten van de UT in gesprek over de toekomst van de Europese Unie. En er worden discussies gevoerd over hoe we succesvol initiatieven vanuit de samenleving van grond kunnen krijgen. De discussie wordt zowel in het NederlandsEngels, als het Duits gevoerd.

Over D'RAN

D’RAN is de eerste in een lange reeks van jaarlijkse festivals die de Stichting Twentement zal organiseren, geïnspireerd op het Folkemødet op het Deense eiland Bornholm. Het Folkemødet heeft zich de afgelopen vijf jaar bewezen als belangrijke inspiratiebron voor de Deense lokale en nationale politiek. De stichting zet zich in om ook in eigen regio en land via de festivalformule een vergelijkbare boost aan onze democratie te geven. We starten in Twente met een nationaal fenomeen.

Alle informatie over D'RAN19 vind je op de website. Kijk hier voor het volledige programma.