HomeEvenementenMasterclass Nanotechnologie (2/3 VWO)

Masterclass Nanotechnologie (2/3 VWO)

DUIK IN EEN WERELD DIE STEEDS KLEINER WORDT!

Lijkt het jou leuk om de allernieuwste ontwikkelingen in de nanotechnologie van dichtbij mee te maken? Als jij een keer echt wat unieks wilt zien en wilt weten waar de wetenschap op dit moment echt mee bezig is, dan is deze Masterclass wat voor jou. Nanotechnologie past materialen aan die duizend keer kleiner zijn dan de dikte van een haar. Je kent het misschien al van computerchips, maar ook op bijvoorbeeld zonnepanelen, coatings en laagjes op een transplantatieorganen wordt nanotechnologie toegepast. In drie middagen maak jij je eigen nanomateriaal op een goudplaatje, neem je een kijkje in een nanolab en zie je hoe oppervlaktes van één atoomlaag dik worden gemeten. Je zal met gevaarlijke stoffen werken, maar de veiligheid staat altijd op de eerste plaats. Als jij je wilt bevinden op de rand van waar de wetenschap nu is, kan je je aanmelden voor deze masterclass.

NA DEZE MASTERCLASS KAN JE...

• jouw eigen nanomateriaal op een goudplaatje maken;
  • veilig en netjes handelingen in de practicumzaal verrichten;
  • voorbeelden van nanochemie noemen (denk aan self-cleaning glass);
  • verschillen noemen tussen hydrofiel en hydrofoob.

VOORKENNIS

Gerelateerde schoolvakken zijn scheikunde en natuurkunde, maar er zijn geen vereiste schoolvakken voor deze masterclass.

DATA, AANMELDEN EN KOSTEN

De bijeenkomsten vinden plaats op woensdag 16, 23 en 30 mei van 13.30 tot 16.30 uur op de University of Twente. In verband met de ruimten en materialen is er een beperkt aantal plekken voor deze masterclass. Aanmelden kan tot 10 april 2018.

Leerlingen van Pre-U partnerscholen kunnen zich inschrijven bij de Pre-U coördinator op school. Leerlingen van niet-partnerscholen schrijven zich, na goedkeuring van de docent, in via het inschrijfformulier. Deelname aan een 2/3 vwo masterclass kost €90,- per persoon, leerlingen van partnerscholen betalen een gereduceerd tarief van €60,- per deelnemer.