HomeEvenementenDigital Democracy

Digital Democracy Voertaal: Engels

Denk mee over de burgerparticipatie van de toekomst! Voorafgaand aan de gemeenteraadsverkiezingen organiseert DesignLab University of Twente samen met het Rathenau Instituut op 7 maart 2018 een interactieve workshop. Sprekers Peter-Paul Verbeek en Ira van Keulen verzorgen de aftrap, waarna de deelnemers zelf aan de slag gaan om prototypes van digitale tools te ontwikkelen. De voertaal van het evenement is Engels.

Onze wereld wordt steeds digitaler. Iedere dag gebruiken we apps voor en delen we informatie met elkaar op social media. Sensoren registreren steeds meer van ons dagelijks leven - zeker zodra het ‘Internet of Things’ gemeengoed wordt.

ethische vragen

Maar als het gaat om onze democratie, kunnen we ons maar eens in de vier jaar uitspreken via verkiezingen. De overheid maakt tegelijkertijd wel steeds meer gebruik van onze data om het beleid doelmatig uit te voeren. Kan de data die verzameld wordt voor de smart cities van de toekomst ingezet worden om de betrokkenheid van burgers bij lokale democratie te vergroten? Hoe pakken we dit aan op een (ethisch) verantwoorde manier?

interactieve sessie

Vragen als deze staan centraal bij het Engelstalige evenement Digital Democracy in DesignLab. Het is een interactieve sessie, waar we digitale tools maken die democratie kunnen versterken.

PROGRAMMa

• 16:00 – 16:30: Deuren open
  • 16:30 – 17:30: Presentaties door
    • Peter-Paul Verbeek (Universiteit Twente)
    • Ira van Keulen (Rathenau Instituut)
  • 17:30 – 19:00: Prototyping digital democracy: interactieve sessie

Inclusief koffie, thee, fruit en borrelhapjes.

bevestigde sprekers

Peter-Paul Verbeek (Professor Philosophy of Humans and Technology, Scientific Co-director DesignLab)

Ira van Keulen (Senior Onderzoeker Rathenau Instituut)

REGISTreer gratis

De organisatie hoort graag of je dit event wilt bijwonen. Let wel: de voertaal voor Digital Democracy is Engels!

Digital Democracy.
Wees welkom!