HomeEvenementenMasterclass Wiskunde zet de toon (4 VWO)

Masterclass Wiskunde zet de toon (4 VWO)

Begrijp de piano via wiskunde

Waarom klinkt een gitaar anders dan een piano? Of waarom heeft een keyboard twaalf toetsen per octaaf en waarom niet tien? En waarom klinkt een piano pas goed gestemd, als hij eigenlijk vals is? Op dit soort vragen gaan we in deze masterclass in.

We beginnen bij een belangrijke vraag: wat is geluid? Als je hier eenmaal een wiskundig antwoord op kan geven, kan je gaan rekenen aan gitaren en andere instrumenten. Dan blijkt waarom ze verschillend klinken en dat zuivere klanken alles met getalverhoudingen te maken hebben, maar dat bijv. bij het stemmen van een gitaar wortels praktischer blijken dan breuken. Met de Geogebra-app ga je uitzoeken hoe die stemmingen op een computer klinken (neem je oortelefoontje mee) en hoe je een liedje als “Vader Jacob” onherkenbaar kunt veranderen. Ook onderzoek je waarom er eigenlijk twaalf toetsen in een octaaf zitten en bouw je misschien op het eind nog een flessenorgel met je eigen stemming. Nieuwsgierig geworden? Schrijf je dan hier in.

NA DEZE MASTERCLASS KAN JE …

• uitleggen wat geluid is en waarom een piano bijv. anders klinkt dan een gitaar.
  • verklaren waarom een piano eigenlijk nooit helemaal zuiver klinkt;
  • met wiskunde vaststellen hoe een gitaar gestemd is;
  • verklaren waarom een octaaf 12 tonen telt;
  • een flessenorgel stemmen dat klinkt als 500 jaar geleden.

VOORKENNIS

Wiskunde op 3VWO-niveau; natuurkunde en muziek zijn niet verplicht maar wel mooi meegenomen.

DATA, AANMELDEN EN KOSTEN

De masterclasses voor 4 vwo leerlingen vinden plaats op vier dinsdagmiddagen van 13.30 tot 16.30 uur op de University of Twente. De eerste bijeenkomst vindt plaats op dinsdag 6 maart en de laatste bijeenkomst op dinsdag 10 april 2018. Aanmelden kan tot 1 februari 2018.

Inschrijven kan voor partners via de Pre-U coördinator op school. Niet-partnerscholen schrijven zich in via het inschrijfformulier. Deelname aan een 4 vwo masterclass kost €100,- per persoon, leerlingen van Pre-U partnerscholen betalen een gereduceerd tarief van € 75,- per deelnemer.