HomeEvenementenPro-U Cursus Arduino

Pro-U Cursus Arduino Voor docenten

HOE WERKT EEN ARDUINO EN WAT KAN JE ER MEE IN DE KLAS?

U hebt wellicht gehoord van de Arduino en u wil zich hier verder in verdiepen? Of u hoort van uw leerlingen dat ze een Arduino gebruiken en u wil weten wat dit is en kan? Of de school wil een robotproject doen met Arduino en u mist de vaardigheid om leerlingen te helpen? Dan is deze cursus geschikt voor u.

De Arduino is een veel gebruikte microprocessor waarmee de buitenwereld bestuurd kan worden. De Arduino is goedkoop en er zijn heel veel toepassing te vinden op het internet. De manier van werken met de Arduino sluit perfect aan bij de 21st century skills, waardoor de Arduino goed in het onderwijs past.

In deze cursus leert u, naast het programmeren van de Arduino, ook de praktische kant; welke shields zijn handig in gebruik, hoe sluit u de sensoren het eenvoudigst aan, hoe kom ik aan de onderdelen, waar vind ik informatie, etc. Maar ook de onderwijskant komt aan bod: wat kan wel en wat kan niet in de klas, voorbeelden van projecten, Scratch als programmeertaal.

In de cursus werkt de deelnemer aan een eigen eindproject. Hierdoor wordt de complete cyclus doorlopen van idee naar een werkend systeem. Hierbij komen alle aspecten van een Arduinoproject aan bod.

OPBOUW CURSUS

De totale tijdsinvestering van de cursus Arduino is ongeveer 18 uur, waarvan 12 uur bestaan uit bijeenkomsten op de UT. Deze bijeenkomsten zijn hieronder kort toegelicht:

1. Kennismaking: Wat is een Arduino en wat kan je er mee? In dit deel wordt de basis van de Arduino behandeld, waarmee je al de eerste (eenvoudige) systemen bouwt.
  2. Verdieping: Een verdieping op het eerste deel, waarin complexere sensoren gebruikt worden, inclusief het gebruik van libraries en verschillende interface protocollen. Met deze sensoren bouw je ingewikkeldere systemen. Ook denken we alvast na over het eindproject.
  3. Eindproject: Je ontwerpt en bouwt een eigen systeem waarin de opgedane kennis uit deel 1 en 2 worden gebruikt.
  4. Toepassing: Hier worden voorbeelden gegeven van de Arduino in de lespraktijk en denken we na over andere mogelijke toepassingen.

De cursus Arduino wordt begeleid door UT medewerker Aernout van Rossum.

PRAKTISCHE INFORMATIE

De Arduino is een open-source project. Via internet zijn heel veel voorbeelden te vinden die als startpunt van je eigen project gebruikt kan worden. Tijdens de cursus zullen we je laten zien waar je die kan vinden. Tevens zullen (uit eigen ervaring) tips gegeven worden over de verkrijgbaarheid van componenten.

Tijdens deze cursus kan elke deelnemer in zijn of haar eigen tempo werken. Er zijn voldoende extra opdrachten beschikbaar om ook de snelle deelnemer te bedienen.

De University of Twente heeft Arduino Uno’s beschikbaar met standaard componenten, sensoren en een laptop. Een eigen laptop gebruiken kan ook (muv tablets). De deelnemer wordt aangemoedigd om zelf een Arduino Uno aan te schaffen. Het is ook mogelijk om via de UT een experimenteerset aan te schaffen a 35 euro.

LEERDOELEN

Na de cursus kan de deelnemer:

• zelf Arduino projecten ontwerpen en bouwen
  • zelf via internet de juiste informatie te vergaren om van een idee naar een project te gaan
  • een begin maken met het gebruik van de Arduino in de lespraktijk

DOELGROEP

De cursus is bedoeld voor docenten en TOA’s uit het voortgezet onderwijs voor de vakken natuurkunde, NLT, informatica en Techniek met affiniteit met mechatronica. Kennis van elektriciteitsbegrippen als spanning, stroom, weerstand en serieschakelingen is gewenst. Programmeerervaring is een pré. Handig met het gebruik van computers en internet.

PLANNING, AANMELDEN & KOSTEN

De cursus zal plaatsvinden op de campus van de University of Twente op onderstaande momenten:

• Donderdag 1 november 2018 van 15.00 tot 18.00 uur
  • Donderdag 6 december 2018 van 15.00 tot 18.00 uur
  • Donderdag 10 januari 2019 van 15.00 tot 18.00 uur
  • Donderdag 7 februari 2019 van 15.00 tot 18.00 uur

Deelname kost €400,- per persoon. De aanmelddeadline voor deze cursus is verstreken, u kunt zich niet meer inschrijven voor deze cursus.

Indien er veel geïnteresseerden zijn van dezelfde school of scholengroep is het ook mogelijk de cursus op locatie te geven. Voor een offerte of overige vragen kunt u contact opnemen met pro-u@utwente.nl. U kunt op de hoogte blijven van de ontwikkelingen door u in te schrijven voor de nieuwsbrief.