HomeEvenementenMOOC Nanotechnology for Health: Innovative Designs for Medical Diagnosis

MOOC Nanotechnology for Health: Innovative Designs for Medical Diagnosis Gratis online cursus

DE OPEN ONLINE CURSUS NANOTECHNOLOGY FOR HEALTH VAN DE UNIVERSITEIT TWENTE START OP 20 FEBRUARI A.S. OP HET WERELDWIJDE PLATFORM FUTURELEARN. DE INSCHRIJVING VAN DE VIJFDE MOOC VAN DE UNIVERSITEIT TWENTE IS GEOPEND.

In de cursus worden de talloze mogelijkheden voor de inzet van nanotechnologie in nieuwe medische toepassingen uitgebreid besproken. Hoogleraren en onderzoekers van de onderzoeksinstituten MESA+ en MIRA van de Universiteit Twente leiden de deelnemers door de wereld van de toepassing van nanotechnologie in de gezondheidszorg. De MOOC duurt vier weken en deelnemers gaan per week circa drie uur aan de slag met het lesmateriaal. Na afloop kunnen de deelnemers een certificaat ontvangen.

OPKOMST VAN NANOTECHNOLOGISCHE TOEPASSINGEN

De toepassing van nanotechnologie in de medische wereld neemt momenteel een vogelvlucht. Met behulp van nanotechnologie kan je bijvoorbeeld ziektes detecteren uit iemands adem, mini-laboratoria maken waarmee je op elke gewenste plek een bloedanalyse kan doen of kanker opsporen via een simpele urinetest.

Al die toepassingen worden in de MOOC uitgebreid toegelicht. Hoe werken ze? Op welke wijze worden micro- en nanoschaal technologieën ontwikkeld in de laboratoria en clean rooms van de UT? Niet alleen de technische toepassing komt aan de orde, er is ook aandacht voor de ethische en maatschappelijke implicaties van de nieuwe technologie.

“Nanotechnologie gaat in de nabije toekomst de medische zorg ingrijpend veranderen. Stel je voor dat we devices zoals de Medical Tricorder uit StarTrek echt kunnen realiseren, zodat we snel en heel nauwkeurig een diagnose kunnen stellen. Ben je nieuwsgierig hoe? Met deze MOOC krijg je inzicht in de nieuwste ontwikkelingen in de nanotechnologie en de impact die dit heeft in de medische diagnostiek”, aldus Martin Bennink.

VIJFDE MOOC

De MOOC Nanotechnology for Health is de vijfde MOOC die de Universiteit Twente aanbiedt. Sinds oktober 2015 deelt de UT haar kennis via het platform FutureLearn, waar deelnemers vanuit hun ‘luie stoel’ kunnen deelnemen aan de online cursussen. De andere cursussen die de UT reeds aanbiedt zijn E-Health, Ultrasound Imaging, GeoHealth en Supply Chain Innovation.

De MOOC start op 20 februari 2017. De registratie is nu geopend.

Registreer