HomeEvenementenMasterclass Tumoren kun je horen (2/3 VWO)

Masterclass Tumoren kun je horen (2/3 VWO)

WERKEN AAN BETERE DIAGNOSES

Hoe eerder kanker opgespoord wordt, hoe groter de kans is dat een patiënt overleeft. Op de University of Twente wordt onderzoek gedaan naar een nieuwe, veelbelovende techniek waarmee borstkanker opgespoord kan worden. De nieuwe techniek heet “Pammografie”, het is niet schadelijk voor het lichaam, doet geen pijn bij de patiënt en werkt ook voor jonge mensen. In de masterclass maken we kennis met deze techniek. Het werkt met foto-akoestiek, waarbij licht in de tumor omgezet wordt in geluid. Met een hele gevoelige microfoon kunnen we de tumoren in de masterclass horen! Ben jij benieuwd? Meld je aan.

NA DEZE MASTERCLASS ...

• kan je met echografie een object in beeld brengen;
  • begrijp je door proefjes het mechanisme van foto-akoestiek;
  • weet je wat een tumor is en hoe deze zich kan ontwikkelen tot kanker;
  • kan je in een groepje onderzoek doen naar de beste manier om borstkanker op te sporen.

VOORKENNIS

Gerelateerde schoolvakken zijn biologie en natuurkunde, maar er zijn geen vereiste schoolvakken voor deze masterclass.

DATA, AANMELDEN EN KOSTEN

De bijeenkomsten vinden plaats op woensdag 15, 22 en 29 november van 13.30 tot 16.30 uur op de University of Twente. Reservemomenten zijn woensdag 6, 13 en 20 december van 13.30 tot 16.30 uur. Aanmelden kan tot 10 oktober 2017.

Leerlingen van Pre-U partnerscholen kunnen zich inschrijven bij de Pre-U coördinator op school. Leerlingen van niet-partnerscholen schrijven zich, na goedkeuring van de docent, in via het inschrijfformulier. Deelname aan een 2/3 vwo masterclass kost €90,- per persoon, leerlingen van partnerscholen betalen een gereduceerd tarief van €60,- per deelnemer.