HomeEvenementenStudium Generale: Voorbij Fort Europa

Studium Generale: Voorbij Fort Europa

Volgens sommige politici worden Nederland en Europa overspoeld door een ‘tsunami’ aan vluchtelingen. Anderen stellen juist dat Europa een fort is dat hoge muren optrekt. Dit werkt mensensmokkel in de hand en kost vele vluchtelingen het leven. Henk van Houtum plaatst migratie in historisch en geografisch perspectief en legt de averechtse effecten van het EU-beleid, inclusief de ‘Turkije-deal’, bloot. In een tienpuntenplan presenteert hij alternatieven voor een rechtvaardig migratiebeleid.

Prof.dr. Henk van Houtum is hoofd van het Nijmegen Centre for Border Research (Radboud Universiteit) en professor Border Studies (University of Eastern Finland). Naast zijn recente boek Voorbij fort Europa. Een nieuwe visie op migratie (2016) publiceerde hij Grensland (2013) en Eerlijke nieuwe wereld (2012).

Moderator: prof.dr. Ramses Wessel, hoogleraar Europees en Internationaal Recht (UT).

Dinsdag 7 november, 19.30-21.00 uur/ Vrijhof/Amphitheater

Foto Polybert49