HomeEvenementenMasterclass Kosmische straling (4 VWO)

Masterclass Kosmische straling (4 VWO)

BOMBARDEMENT VANUIT DE RUIMTE

Kosmische straling zijn de deeltjes uit de ruimte, die reizen met een hele hoge snelheid. De aarde wordt continu gebombardeerd met deze deeltjes. Ze botsen in de atmosfeer met een zuurstof- of stikstofatoom en daarbij ontstaat een lawine van nieuwe elementaire deeltjes, waarvan de meesten maar zeer kort leven. Een speciaal type deeltjes, muonen, leven meestal wel lang genoeg om het aardoppervlak te bereiken, ze vliegen met grote snelheid langs en door ons heen. Muonen kunnen worden gedetecteerd en geven informatie over de kosmische deeltjes die afkomstig zijn uit andere sterrenstelsels. Hiermee leren we veel over de ruimte!

In deze Masterclass leer je wat kosmische straling is en hoe je het kunt detecteren. Je zult zelf met een detector aan de slag gaan om te bepalen waar de straling die je meet vandaan komt. Wil jij dit en nog veel meer doen en leren? Schrijf je in voor de masterclass.

NA DEZE MASTERCLASS KAN JE

• straling meten met geavanceerde apparatuur;
  • uitleggen wat kosmische straling is;
  • verklaren hoe kosmische straling ontstaat;
  • onderzoek doen naar muonen en andere deeltjes uit de ruimte.

VOORKENNIS

Gerelateerde schoolvakken zijn Natuurkunde en Wiskunde. Affiniteit met deze vakken is aan te raden voor deelname aan de masterclass.

DATA, AANMELDEN EN KOSTEN

De masterclasses voor 4 vwo leerlingen vinden plaats op vier dinsdagmiddagen van 13.30 tot 16.30 uur op de University of Twente. De eerste bijeenkomst vindt plaats op 6 maart 2018 en de laatste bijeenkomst 10 april 2018 . Aanmelden kan tot 1 februari 2018.

Inschrijven kan voor partners via de Pre-U coördinator op school. Niet-partnerscholen schrijven zich in via het inschrijfformulier. Deelname aan een 4 vwo masterclass kost €100,- per persoon, leerlingen van Pre-U partnerscholen betalen een gereduceerd tarief van € 75,- per deelnemer.