HomeEvenementenMapping Party: help mee Malawi op de kaart te zetten

Mapping Party: help mee Malawi op de kaart te zetten met André Kuipers, ESA astronaut

De faculteit ITC van de Universiteit Twente houdt op 14 november, samen met het Rode Kruis, een Mapping Party voor Malawi.

Iedereen die wil, kan zijn bijdrage leveren. Tijdens het event verzorgt André Kuipers, astronaut en pionier voor het Rode Kruis Prinses Margriet Fonds (voorkomderamp.nl), een inspirerende keynote speech.

Mapping Party

Tijdens de Mapping Party gaan vrijwilligers op basis van satellietbeelden de structuur van het land in kaart brengen in OpenStreetMap, een gedetailleerde open source kaart van de wereld. Vrijwilligers in Malawi voegen daar later lokale informatie toe over bijvoorbeeld scholen, sanitaire voorzieningen, ziekenhuizen en waterpunten.

Belang van kaarten

Goed kaartmateriaal is essentieel voor het versterken van kwetsbare plekken op deze wereld, plekken waar sprake is van bijvoorbeeld epidemieën, conflicten, natuurrampen, armoede of milieuproblematiek. Zo helpt het overheden betere (beleids)keuzes te maken en kunnen hulpverleningsorganisaties betere hulp verlenen omdat er meer kennis voorhanden is over medische activiteiten en de benodigde distributie van hulpgoederen. Bij rampen kunnen ze daardoor sneller en beter reageren.

Malawi is zo’n kwetsbare plek. In 2015 werd het zuiden van het land getroffen door een grote overstroming. Meer dan een kwart miljoen mensen werden overvallen door dit natuurgeweld.

Crowdsourcing

Missing Maps is een internationaal crowdsourcing initiatief waarin mensen van over de hele wereld bijdragen aan het complementeren van de wereldkaart in OpenStreetMap. Daarbij richten ze zich op de meest kwetsbare plekken van de aarde. Meer dan 15.000 mensen doen mee, zij hebben tezamen al meer dan 24 miljoen bewerkingen verricht. Over de hele wereld worden zogeheten mapathons gehouden om de kaart stukje bij beetje wat actueler te maken.

Leer hoe het werkt en draag bij

Je kan je bijdrage leveren aan de Mapping Party, dat wordt gehouden bij het ITC, de geo-faculteit van de Universiteit Twente (adres: Hengelosestraat 99, Enschede). Wil je leren hoe dit gaat en heb je zin en tijd om op 14 november, van 15.00 uur tot 20.00 uur mee te helpen Malawi letterlijk op de kaart te zetten? Iedereen kan meedoen aan het evenement, deelname is gratis en inhoudelijke technische kennis is niet vereist. Neem wel je eigen laptop mee die dag. Wij zorgen voor pizza en drankjes.

Aanmelden doe je via de volgende link https://goo.gl/forms/rtyFn3BR53gVNSD42. Er is een beperkt aantal plaatsen! Meer informatie? Neem contact op met Rob Lemmens van de ITC-vakgroep Geo-information Processing, r.l.g.lemmens@utwente.nl.