HomeEvenementenConferentie Twents meesterschap: passie in het onderwijs

Conferentie Twents meesterschap: passie in het onderwijs

Op woensdag 27 januari vindt op de Universiteit Twente de achtste conferentie van Twents Meesterschap plaats. Deze conferentie is georganiseerd door de vakgroep ELAN/Lerarenopleiding en Twente Academy van de Universiteit Twente in samenwerking met TechYourFuture en is bedoeld voor docenten uit het primair en voortgezet onderwijs, decanen, onderzoekers, beleidsmakers en studenten. De conferentie heeft dit jaar ‘passie in het onderwijs’ als thema. Bijzondere aandacht in het programma verdient het interview met twee nieuwe hoogleraren die de lerarenopleiding en het onderzoek naar docentprofessionalisering en schoolontwikkeling komen versterken; prof. dr. Adrie Visscher en prof. dr. Susan McKenney.

Tijdens de conferentie onthullen Visscher en McKenney in een interviewsetting hun passie over onderwijs en onderzoek. Ze geven antwoord op vragen over de betekenis van opleiden en onderzoek voor de dagelijkse onderwijspraktijk. Daarna zal  ‘geluksprofessor’ Ernst Bohlmeijer in zijn keynote ‘Positieve educatie’ ingaan op diverse onderzoekprojecten die te maken hebben met het thema ‘compassie voor de leerling’.

Het programma bestaat verder uit inspirerende lezingen en een breed palet aan praktische workshops voor het primair- en voortgezet onderwijs. Experts uit diverse vakgroepen van de Universiteit Twente, maar ook van andere instellingen als Saxion en Windesheim zijn daarvoor aanwezig.

Passie van de hoogleraren

De uit Amerika afkomstige McKenney wist al van kleins af aan dat ze juf wilde worden. Ze  werkte drie jaar in het voortgezet onderwijs en vijf jaar met kleuters voordat ze aan haar academische loopbaan in Nederland begon. Nu richt McKenney zich op het professionaliseren en ondersteunen van leerkrachten. Ze verricht onderzoek, ontwikkelt tools en lost in samenwerking met leerkrachten problemen op. Visscher heeft de afgelopen jaren samen met zijn team honderden leraren en scholen ondersteund bij het benutten van leerlingprestatiedata (met name data uit digitale systemen)  voor het verzorgen van instructie op maat. In zijn projecten werken onderwijspraktijk en wetenschappers intensief samen.

Aanmelden

Het volledige programma, kosten en aanmelden vindt u op www.twentsmeesterschap.nl. De conferentie Twents Meesterschap wordt georganiseerd door ELAN en Twente Academy, Pre-University of Twente in samenwerking met TechYourFuture. De conferentie (9.00 – 17.30 uur) heeft plaats op 27 januari op de campus van de UT, gebouw de Waaier.