HomeEvenementenBrain Insane
Brain Insane - Foto: Jan-Dirk van der Burg

Brain Insane Cinergy

Wetenschap, filosofie & muziek. Een voorstelling over ongeveer alles wat we weten over het brein.

Brain Insane ging in september 2014 in première tijdens het Amsterdam Fringe Festival en stond in de top 5 van best bezochte voorstellingen. In 2015 is een nieuwe versie te zien Een nieuwe locatie en een nieuw decor, maar met dezelfde prikkelende stellingen en hetzelfde enthousiasme.

Wat is het toch ingewikkeld en tegelijkertijd fascinerend om altijd met je eigen hoofd te leven!

De laatste jaren is veel baanbrekend onderzoek gedaan naar onze hersenen. Wat kunnen we met deze inzichten in ons dagelijks leven? Begrijpen we onszelf beter als we meer zicht hebben op hoe processen in onze hersenen verlopen? Helpt het ons om betere keuzes in het leven te maken als we begrijpen hoe het maken van keuzes in zijn werk gaat? Kunnen we dichter bij onszelf komen als we meer leren over de relatie tussen onze bewuste gedachten en ons onderbewustzijn?

Zo gretig als ons brein te werk gaat, zo begerig zuigen de makers van Brain Insane actuele wetenschappelijke kennis op. Samen met een team van jonge gepromoveerde wetenschappers en een muzikant nemen zij het publiek mee op een reis door het brein.

Een speelse voorstelling waarin kunst en wetenschap samensmelten. Voor iedereen met boerenverstand die meer wil weten over zijn hersenen.

Victor Lamme: “Het is een eer om scènes uit mijn boek terug te zien in de voorstelling. De hersenwetenschap is inventief omgezet in theater. 'Brain Insane' is een voorstelling die leuk en luchtig is, maar tegelijkertijd diepgang heeft.”

David Abbink: “Het was fantastisch om mee te werken aan zo’n krachtige voorstelling, waarvan je niet weet of hij meer je hoofd raakt of je hart.”

Publieksrecensies: “Intelligente, kraakheldere, humoristische, sterk vertelde- en verbeelde voorstelling. Moet nog veel langer te zien zijn!“ / “ 'Brain Insane' is inhoudelijk als een hoorcollege en meeslepend als theater. Intelligente kunst waar je wat van mee naar huis neemt!”

Concept Karin Jessica Jansen, Eefje Suijkerbuijk Regie Eefje Suijkerbuijk Spel Karin Jessica Jansen Muziek Simon Truxillo Productie Mirthe van Merwijk PR RVCC | Rinske Verdult communicatie in cultuur Geproduceerd door Stichting Cinergy Publiciteitsbeeld en scenefoto's Jan-Dirk van der Burg Posterontwerp Emile Zeldenrust Make-up poster Terezina Dyzeni Trailer Danny Noordanus Wetenschappers David Abbink, Frank Leone, Joke Meijer, Victor Lamme Met steun van VSBfonds, Amsterdams Fonds voor de Kunst­

Foto: Jan-Dirk van der Burg

Prijzen