Zoekmachine Optimalisatie (Search Engine Optimisation SEO) kennen we in twee vormen:

  1. Betaalde SEO, waarbij op basis van een mediabudget Adwords (zoekwoorden) worden ingekocht;
  2. Onbetaalde SEO, ook wel Organic Search genoemd, is de wijze waarop we de zoekresultaten van de grote zoekmachines door optimalisatie van content kunnen verbeteren.

Hoe werkt Organic Search?

Organic Search ofwel de wijze waarop zoekmachines hun onbetaalde zoekresultaten presenteren, is voor een groot deel afhankelijk van de wijze waarop de content van een site wordt ontsloten. Zoekmachines sturen voor het indexeren (lezen) en classificeren van content zogenaamde bots (spyders) naar bestaande websites en portals op het WWW.

Deze bots lezen de inhoud van een site of portal volledig tot ze worden tegengehouden door obstakels die verdere indexering tegen houden of ze de volledige site hebben gelezen. Het is dan ook zaak onze Uwente.nl content zo goed mogelijk indexeerbaar (spyderbaar) te maken en te houden.

Hoe kunnen we onze content optimaliseren?

Het optimaliseren gebeurt net als bij de Pagerank door zowel naar de structuur van content, als naar de inhoud te kijken. Om je publicatie te optimaliseren voor zoekmachines gelden de volgende adviezen:

  1. Bedenk voor wie je publiceert en neem de namen van je doelgroep, locaties en zoektermen waarop je gevonden wilt worden zoveel mogelijk op in de tekst van je publicatie;
  2. Zorg voor een logisch webadres dat gerelateerd is aan je domein, afdeling, locatie en zoektermen waarop je gevonden wilt worden. Bijvoorbeeld:
    www.utwente.nl/instituut/vakgroep/onderwerp/zoekterm
  3. Zorg voor zo min mogelijk obstakels in je content door bijvoorbeeld het plaatsen van java applets, flash objecten en andere applicaties die de spyders blokkeren;
  4. Verwijs zo veel mogelijk naar andere sites en portals die de inhoud van je publicatie kunnen ondersteunen en neem deze links op in je publicatie;
  5. Kijk of er op het WWW sites, portals, blogs en andere platforms zijn, waar vandaan het mogelijk relevant kan zijn te verwijzen naar je publicatie;
  6. Voorzie plaatjes, multimedia (audio, video) en andere niet op tekst gebaseerde content altijd van meta-tags ofwel zoekwoorden die deze content zo goed mogelijk omschrijven.

Waar kan ik informatie vinden over zoekgedrag en zoekmachines?

Voor zowel de oude Webhare situatie als de nieuwe Portal Utwente.nl en Index, is het pakket Google Analytics gekoppeld, waarmee uitgebreide analyses kunnen worden opgevraagd. De webredactie kan je hiertoe toegang verschaffen voor de meest uiteenlopende informatie. Denk hierbij aan geografische verwijzingen, meest geraadpleegde sites en pagina’s, meest bekeken subdomeinen etc.

Voor meer informatie en toegang tot de UT Analytics site: onlinemedia-mc@utwente.nl