Zoekmachine Optimalisatie (Search Engine Optimisation SEO) kennen we in twee vormen:

  1. Betaalde SEO, waarbij op basis van een mediabudget Adwords (zoekwoorden) worden ingekocht;
  2. Onbetaalde SEO, ook wel Organic Search genoemd, is de wijze waarop we de zoekresultaten van de grote zoekmachines door optimalisatie van content kunnen verbeteren.

Hoe werkt Betaalde Search?

Bij betaalde zoekmachine optimalisatie of zoekmachine marketing, koop je middels een beschikbaar mediabudget zogenaamde AdWords in. Dit zijn specifieke zoektermen of combinaties van zoektermen:

  • waarvan je verwacht dat eindgebruikers hier vaak mee zoeken;
  • waarvan je wilt dat eindgebruikers naar je eigen site doorklikken;

Het inkopen van Adwords gebeurt veelal online en is gebaseerd op het systeem van de hoogste bieder. De site of link van de hoogste bieder zal boven de (gratis) zoekresultaten komen te staan met een relatief grote kans dat de eindgebruiker een dergelijke link selecteert. Wie het meest biedt voor een woordencombinatie, betaalt dit bedrag telkens als een eindgebruiker op de link klikt. Dit kan snel tot hoge totaalbedragen oplopen.

Betaalde zoekmachine marketing wordt niet actief ondersteund door de webredactie van de UT. Wel zijn er voorzieningen die een betaalde zoekmachine campagne kunnen ondersteunen:

  • de content tips en richtlijnen die gelden voor de Organische of Onbetaalde Zoekmachine Optimalisatie;
  • het feit dat zowel de nieuwe Portal Utwente.nl, de Index als ook de bestaande websites en portals zijn voorzien van een Google Analytics account. Met dit account kunnen bijvoorbeeld conversie doelen worden gedefinieerd, die vervolgens kunnen worden gekoppeld aan een betaalde Adwords campagne.

Voor inzage in het Google Analytics account of een tijdelijk gastaccount, adviseren we je dit af te stemmen met de Communicatie Adviseur van je Faculteit, Instituut of Dienst of de Manager Communicatie. Voor autorisatie van je gastaccount kun je contact opnemen met de afdeling Online Media: onlinemedia@utwente.nl.