INTRODUCTIE
Deze handleiding laat zien hoe een studenten e-mailaccount te importeren is in de e-mail client Mozilla Thunderbird.
VOOR JE BEGINT
Bij het doorlopen van de handleiding zul je regelmatig handelingen moeten uitvoeren. Hierbij wordt een vaste schrijfwijze gehanteerd: referenties naar tekst en knoppen op schermen zijn cursief gedrukt, gegevens die je zelf moet invullen zijn vet gedrukt.
STAP 1: DOWNLOAD EN INSTALLEER THUNDERBIRD
- Download en installeer Thunderbird vanaf de volgende locatie: www.mozilla.org/nl/thunderbird.
STAP 2: MAAK EEN ACCOUNT AAN (BIJ EERSTE START THUNDERBIRD)
- Start Thunderbird voor de eerste keer. Thunderbird zal nu vragen om een nieuw e-mailadres aan te maken. Klik hier op de knop Dit overslaan en mijn bestaande e-mailadres gebruiken.
STAP 3: MAAK EEN ACCOUNT AAN (BIJ LATERE START THUNDERBIRD)
- Maak een nieuw account aan. Klik hiervoor op E-mail onder Nieuw account aanmaken:
- Thunderbird zal nu vragen om een nieuw e-mailadres aan te maken. Klik hier op de knop Dit overslaan en mijn bestaande e-mailadres gebruiken.
STAP 4: E-MAILACCOUNTSET-UP
- Vul je gegevens in: Naam en studenten e-mailadres. Laat het wachtwoord veld nog leeg.
- Genereer een applicatie specifiek wachtwoord bij Google (volgens deze handleiding) en vul dit in bij Wachtwoord.
- Klik op Doorgaan.
STAP 5: HANDMATIGE CONFIGURATIE
- Thunderbird gaat nu zoeken naar de benodigde configuratie. De suggestie waar Thunderbird mee komt is NIET correct. Klik daarom op Handmatig configureren.
STAP 6: HANDMATIG INVOEREN GEGEVENS
Vul in achter Inkomend:
- Kies IMAP
- Serverhostnaam: imap.googlemail.com
- Poort: 993
- SSL: SSL/TLS
- Authenticatie: Normaal wachtwoord
Vul in achter Uitgaand
- Kies: SMTP
- Serverhostnaam: smtp.googlemail.com
- Poort: 587
- SSL: STARTTLS
- Authenticatie: Normaal wachtwoord
Achter Gebruikersnaam vul je je studenten e-mailadres in.
- Klik op Gereed.
Je studentenmailaccount is nu toegevoegd in Thunderbird.