Conference experience Wouter Spoelstra MSc.

Reisverslag Taiwan - 26th Symposium on Applied Computing
Wouter Spoelstra

20-03-2011

Na vertrek vanaf schiphol ben ik via Hongkong naar Taipei gevolgen. Eenmaal daar aangekomen heb ik de High Speed Train (HSR) en later de shuttle bus gepakt om naar Taichung te komen. Tijdens het reizen ben ik erachter gekomen dat de gewone trein minder comfortabel, maar vaak net zo snel is, aangezien het vaak ook een uur reizen is met de shuttle bus. Met het oog op steeds groter wordende steden hebben ze de HSR stations net buiten het stadscentrum gebouwd. In de toekomst moet de HSR nog een belangrijkere rol gaan spelen.

Het hotel waarin ik ben verbleven gedurende het congres is het Huang Thin business hotel, hetzelfde hotel als Maria, een van mijn begeleiders die enkele dagen later is gearriveerd. De locatie was erg verzorgd en dichtbij het stoppunt van de congres shuttle bus. Het personeel sprak helaas slecht Engels. Bij aankomst wou ik graag een kluis hebben om mijn waardevolle spullen in te bewaren, maar ik kreeg een strijkplank aanboden. Na uitgelegd te hebben dat ik toch echt iets moest hebben om mijn waardevolle spullen in te stoppen kreeg ik vervolgens een waszak. Hoewel de taal enigszins een barrière was, moet ik bekennen dat ze erg behulpzaam waren.

Na aankomst ben ik de stad gaan verkennen om een eerste indruk te krijgen. Het rook niet op alle plekken een fris, maar qua infrastructuur en qua huizen zag het er nog best goed uit. Ook waren er een aantal lekkere foodshops, met name de vers gemaakte sappen en de cakejes met zoete bonen vond ik erg lekker. De eerste dag viel mij al gelijk op dat ze hier een vrij open cultuur hebben, daarnaast viel mij op dat ze niet echt opkijken van buitenlanders. Je kunt hier rustig in de winkels rondkijken, zonder lastig gevallen te worden en zonder dat ze je van alles proberen aan te smeren.

21-03-2011

De eerste congres dag begon al goed, de shuttle bus (geregeld vanuit het congres) kwam niet opdagen. Bij de locatie ontmoette ik echter al diverse andere congres bezoekers. Na een korte introductie zijn we zelf op pad gegaan met een lokale stadsbus. Het was even puzzelen met de Chinese tekens, maar het openbaar vervoer is op zich prima geregeld.

Na het aanmelden bij het congres heb ik twee tutorial sessions gevolgd. De eerste was 'Scenario-based requirements engineering facilitating interaction design'. Deze sessie was erg interessant, voor mezelf vond ik het ook een goede manier om een aantal begrippen rond requirements engineering weer aan te scherpen. De tweede tutorial session was 'Cloud Computing Secutiry - From Fundamentals to Advanced Access Control'. Cloud computing heeft al enige tijd vrij veel aandacht, in zowel literatuur als praktijk. Tijdens deze tutorial sessie demonstreerde de spreker zijn tool, die als het ware een interface creëerde om een set van computers, georganiseerd in de 'cloud' setup. Hoewel het onderwerp erg interessant was, was de sessie dat helaas niet. De sessie ging erg lang door op de demonstratie, terwijl de tool qua interface en functionaliteit niet erg spectaculair was. Ongetwijfeld zal de tool wel erg handig zijn, maar deze moet volgens mij nog wat verder doorontwikkelt worden.

Na de tutorial sessions ben ik op pad gegaan met wat andere congres leden, we hebben toen onze eerste twee tempels bezocht. Taiwan heeft ook ontzettend veel tempels. Onderweg hadden we een local de weg gevraagd en die is uiteindelijk met ons meegelopen om ons ook tekst en uitleg te geven over de tempels. Al met al een bijzondere ervaring op de eerste congres dag. 's Avonds arriveerde Maria bij het hotel, we hebben toen nog even wat thee gedronken en de laatste punten van de presentatie doorgenomen.

22-03-2011

De tweede congres dag was eigenlijk de echte opening van het congres, deze begon dan ook met een key notes speech. De organisatie van het congres, de directeur van de Tunghai universiteit en diverse belangrijke professoren deden daar hun introductie en daarmee de opening. De combinatie van een grootte congres poster op de achtergrond, de Amerikaans getinte toespraken en het afwisselen van toespraken met instrumentele optredens (klassieke muziek) vond ik met vlagen extravagant. Ze hadden er hoe dan ook werk van gemaakt. Aansluitend heb ik een sessie gevolgd over 'Dependable and Adaptive Distrubted Systems'. Met name de presentatie over 'Transparant Componentisation: high-level (re)configurable programming for evolving distributed systems' vond ik erg interessant, omdat het onderwerp vrij dicht bij mijn werk gebied ligt. De benadering was echter puur theoretisch, de vertaling naar de praktijk vond ik om die reden lastig te maken. De tweede tutorial sessie ging over 'Software Engineering'. Ook hier vond ik raakvlakken met hetgeen waar ik zelf mee bezig ben geweest, o.a. bij de presentatie over 'Automatic Reuse of Process Patterns in Process Modeling'. Na afloop van deze sessie ben ik samen met Maria en Artur (Portugal) op pad gegaan in Taichung. We hebben een groot natuur museum bezocht en zijn naar de nabij gelegen botonic gardens geweest. 's avonds hebben we nog een bekende 'night market' bezocht. Ook deze dag was een interessante combinatie van kennis en cultuur.

23-03-2011

Op de derde congres dag hebben we besloten om het congres zelf maar een dag over te slaan en om af te reizen naar de Sun Moon Lake. De Sun Moon Lake is een van de meest populaire gebieden in Taiwan en ook zeker een echte aanrader om te bezoeken. Samen met Maria, Artur en João Paulo (Brazilië) zijn we op pad gegaan. We hebben daar 3 grote tempels bezocht en onderweg hebben diverse Taiwanese gerechten geproefd. Ik vond het echt een van de mooiste dagen in Taiwan. Terug in Taichung zijn we naar het congres banket gegaan. Het banket begon met het bekend maken van de beste papers van het congres. Daarna nam de aanwezige entertainment het programma over en kregen we een soort lopend buffet aan tafel, d.w.z. er kwamen diverse gerechten op tafel te staan en we konden pakken wat we wouden. Het entertainment bestond uit optredens van een band die verschillende covers deden en een show met dansende en springende levensgrote poppen. Het was een erg komisch geheel en best leuk om meegemaakt te hebben.

24-03-2011

Op de laatste congres dag ben ik extra vroeg opgestaan, omdat ik graag op tijd wou zijn voor mijn presentatie. Echter kwam ook nu de shuttle bus weer niet opdagen. Toen ook de tweede bus niet kwam zijn we met de , inmiddels verzamelde, congresgroep met het openbaar vervoer gegaan. Eenmaal aangekomen op het congres bleek er een ongeluk gebeurt te zijn, waardoor de shuttle bussen vast stonden in het verkeer. Dit had als gevolg dat het overgrote deel van het congres te laat was, het logisch gevolg daarvan was dat onze 'Enterprise Engineering' sessies wat later begonnen. Tijdens de tweede sessie mocht ik dan eindelijk mijn presentatie geven, omdat ik al eerder een dergelijke presentatie had gedaan verliep deze eigenlijk vrij goed. Het publiek leek zich goed te kunnen inleven in de context van het onderwerp, de vragen waren echter minder pittig dan tijdens het afstuderen. João Paulo mocht de sessie afsluiten met zijn presentatie 'On the elements of an enterprise: Towards and Ontology-Based Account'. Na de sessies moest ik alweer afscheid nemen van Maria, Artur en João Paulo. Met een aantal andere congresleden heb ik nog contactinformatie uitgewisseld.

Vanuit het congres ben ik vervolgens nog met een Noor op pad geweest om wat winkels en tempels te bezoeken. In een van de tempels hebben we zelfs een exclusieve rondleiding gehad en zijn we wezen thee wezen drinken met onze verse gids. Dit was een culturele ervaring die je niet vaak zult meemaken. In de dagen daarop ben ik wezen reizen, om via Tainan, Koahsiung, Chiayi te eindigen in Taipei. Doordat mijn overstap in Hongkong ook nog eens 16 uur duurde, kon ik vrij uitgebreid Hongkong verkennen. Voor de mensen die naar Taiwan gaan reizen kan ik aanraden om naar de Sun Moon Lake, Forguanshan (grote boeddhistische tempel) en de Guanzhilling / Taipei hot springs te gaan. Taiwan is nog niet echt ontdekt als 'vakantieland', maar je kunt er prima reizen en de mensen zijn er erg open en vriendelijk.

Naast een keer een congres meegemaakt te hebben vond ik het een prachtige ervaring om mensen te ontmoeten en om de cultuur van Taiwan te leren kennen. Ik kan dan ook alle afstudeerders aanraden om een paper te schrijven en om de mogelijkheden van wetenschappelijk onderzoeker in beraad te nemen. Ondanks dat ik zelf een andere keuze heb gemaakt, staat voor mij vast dat ik graag meer internationale kansen wil benutten. In het verloop van mijn carrière zal ik dan ook met plezier op deze ervaring terugkijken.