OVERZICHT WORKSHOPS ONDERWIJSDAG 2013


OCHTEND SESSIES


1. Het integrale kwaliteitszorgsysteem van de faculteit. Casus GW


In het kader van de kwaliteitszorg voor toetsen maken de Examencommissies bij GW gebruik van toetscreening achteraf. In de toetscreening wordt door middel van een Toetsbeschrijvingsformulier informatie verzameld over toetsen zoals  doelstellingen van het vak, studiemateriaal; Antwoordsleutel, normeringstabellen en/of toetsmatrijs, etc. Lees verder...


Door: Henk Boer (OLD CW)



2. Ervaringen uit TOM pilot 2012/13. Casus: Electrical Engineering


We zullen ingaan op de vraag wat is goed onderwijs (KPI’s versus inhoudelijke benchmarks). Zijn alle studenten geschikt voor TOM? Zijn alle docenten geschikt voor TOM? Wat voor soort studenten leveren we af t.o.v. van pre-TOM (een T-shaped professional met een te smalle basis kan topzwaar worden). Lees verder…


Door: Cora Salm (Bachelor Coödinator EE), Mark Bentum (UHD EWI) en Jan Eikel (Hgl EWI)



3. Kwaliteit waarborgen in Joint Education en Distance Education. Casus ITC


Het ITC heeft op het gebied van onderwijs samenwerkingsverbanden opgezet met een aantal partner universiteiten in de wereld, waarmee Double Degree programma’s worden aangeboden. Op dit moment bestaan er Double Degree programma’s in China, India, Indonesia, Iran en Ghana. Lees verder…


Door: Tom Loran (Course Director ITC), Rob Lemmens (Docent) en Marie José Verkroost (Onderwijsadviseur)



4. Visie op vaardigheden - Het digitaal vaardighedenportfolio. Casus MB


TBK heeft een uitgewerkt document over de professionele vaardighedenleerlijn in het nieuwe curriculum. Kern van deze leerlijn is dat de student aan het einde van zijn bachelor (voor module 12) aantoonbaar kan maken de 9 vaardigheden (die van belang zijn om als professional te kunnen werken) + variabele keuzevaardigheid te beheersen op level 3. Lees verder…


Door: Martine ter Braack (OD)



5. Betrekken van het bedrijfsleven / beroepspraktijk bij projectonderwijs. Casus CTW


Een project met een echte opdrachtgever uit het bedrijfsleven of werken aan een bestaande casus uit de kan voor studenten erg motiverend zijn en hen een waardevolle leerervaring opleveren. Studenten werken aan een realistisch probleem en lopen tegen dezelfde dingen aan die ze in de beroepspraktijk tegen zullen komen. Lees verder…


Door: Lisa Gommer (S&O - CTW), Annet de Kievit (UD) en Eric Lutters (UD)


MIDDAG SESSIES


6. Toetsing - Drie invalshoeken, drie good practices, drie perspectieven voor het eigen onderwijs


Drie vormen van toetsing vanuit verschillende invalshoeken. De good practice presentaties worden voorafgegaan door een korte inleiding. Naar aanleiding van de drie presentaties worden de aanwezigen uitgenodigd te bespreken of en hoe ze de verschillende toetsopties zelf zouden kunnen inzetten in het eigen onderwijs. Lees verder…


Door: Helma Vlas (OD) en Lisa Gommer (OD – CTW) i.s.m. Kasper van Zuilekom (UD), Jurnan Schilder (UD) en Edwin van Asseldonk (UD)



7. ICT in Onderwijs: De ideeënbus, rijdt u mee?


Korte presentaties van UT docenten die reeds iets "vernieuwends" doen met ICT in Onderwijs. Korte inspirerende opsomming/presentatie van voorbeelden van buiten de UT. Lees verder…


Door: Wytze Koopal (OD) en Pascal Wilhelm (UD)



8. “Laat je verbeelding spreken” (Projectonderwijs binnen TOM)


Het eerste wat je nodig hebt voor het ontwikkelen van projectonderwijs is je verbeelding. Als je die laat spreken komen de meest originele ideeën naar boven. De praktijk laat zien dat je als ontwikkelaar van projectonderwijs zelf ook geïnspireerd raakt. Zelfs de organisatorische zaken vragen om inventiviteit en dagen je uit. Elke stap in het proces van het ontwerpen van projectonderwijs vraagt om creativiteit ! Lees verder…


Door: Joke Oosterhuis-Geers (Onderwijskundig Adviseur)



9. Docentprofessionalisering? Ik ben al een professional!


Op onze universiteit staat onderwijs in de schijnwerpers. De onderwijsvernieuwing, met PKM (Positionering en Kwaliteitszorg Masteronderwijs) en TOM, leidt tot verhoogde aandacht voor onderwijs en professionalisering. Kwaliteit van onderwijs wordt in sterke mate bepaald door de kwaliteit van docenten. Lees verder…


Door: Akkelien Bergsma (OD), Inge Boomkamp (S&B), Remke Schwartz (HR) en Hans van den Berg (OD)