Workshop Verslagen

Een Onderwijsmodel voor Bachelor en Master, eerste ronde

Een onderwijsmodel voor Bachelor en Master?


Workshopleiding: Irene Visscher-Voerman en Ed Brinksma 


1e ronde


Impressies door Leonie Krab, Senior stafmedewerker S&B

Goed bezocht (30 man). Wat ik heel bijzonder vond, was dat in de zaal niemand het idee van een vervolg op het TOM in de master, en dus "iets met modules en projectonderwijs", aan de orde stelde. Dat leek een gepasseerd station. Blijkbaar werd geaccepteerd dat de ingrijpende vernieuwing in de Bachelorfase niet zonder gevolgen voor de master kon zijn. Het ging vooral over het "hoe": hoe groot moet zo'n module dan zijn? En een module in een verder niet-modulaire opleiding, zou dat misschien ook kunnen? Het TOM en projectonderwijs is geen doel, maar wel een middel om problemen aan te pakken, bij PSTS bijv. studievertraging, 'peer learning' (wenselijk), het accommoderen van mensen met verschillende achtergronden of wegwerken van deficiënties. Een module coördinator had een mooie metafoor: "met het TOM in de B gaan studenten meer leren koken in plaats van alleen braaf het recept te volgen. In de master moeten ze bovendien zelf de boodschappen doen."

Wat ik meeneem voor mijn eigen werk: de inhoud staat voorop, maar de vorm kan goede randvoorwaarden scheppen zonder die vorm in beton te moeten gieten.