See Home CFM

Het realiseren van een duurzaam foodconcept

Welke uitdagingen komen hierbij kijken?

In juli is Appèl, als nieuwe cateraar, begonnen het concept FoodCity uit te rollen op de campus: een combinatie van unieke foodstations die op iedere locatie een eigen karakter en foodconcept hebben. Het geeft je het gevoel van een Foodtruck Festival met de daarbij horende streetfood maaltijden. We willen je graag meenemen in keuzes die Appèl bij de uitrol van het concept heeft gemaakt.

Servies en bestek: afwassen of weggooien?

Streetfood moet natuurlijk makkelijk mee te nemen zijn, zodat je zelf kunt bepalen waar en wanneer je eet en drinkt. We bieden servies en bestek dat wordt afgewassen. We gebruiken afwasmiddel met een lage milieu-impact en de afwasmachines van de UT, die we energiebewust gebruiken, hebben een laag energie- en waterverbruik. Als we ook grondstoffen en kosten meerekenen om het servies dat niet terugkomt te vervangen, is dit niet altijd de meest duurzame optie.

Voor gasten die hun lunch graag op een ander moment willen nuttigen moesten we op zoek naar disposables. Daar komt nogal wat bij kijken: dat betekent namelijk dat de afvalstroom toeneemt. Om de milieu-impact hiervan te beperken willen we de impact van grondstoffen en productie zo laag mogelijk houden en zoveel mogelijk aansluiten op de recyclingstromen van de UT.

Steeds meer plastic wordt gerecycled. Helaas zijn niet alle plasticsoorten even goed recyclebaar, wordt het (nog) niet overal apart ingezameld en is er (gelukkig) steeds meer aandacht voor plastic dat in het milieu terechtkomt (Plastic Soup). Voor het bestek zijn wij dan ook op zoek gegaan naar een alternatief voor het alom bekende witte, plastic bestek. We hebben een besteklijn gevonden die 100% composteerbaar is, er goed uitziet en stevig genoeg is om meerdere keren te gebruiken. Jammer genoeg kan de afvalverwerker (nog) geen bio-plastics composteren: de tijd die het in de composteermachine doorbrengt is niet lang genoeg. En nu? Het bestek is gemaakt van een hernieuwbare grondstof en bij de productie ervan wordt minder energie verbruikt. Hierin zit dan ook de milieuwinst ten opzichte van ander plastic bestek. Er loopt veel onderzoek op het gebied van PLA-recycling, waarmee de cirkel hopelijk snel helemaal wordt gesloten.

De juiste verpakking

Voor de koffie- en soepbekers wisten we al dat (FSC) karton de beste optie is, maar veel van deze kartonnen bekers hebben een plastic coating. Na wat zoekwerk hebben we bekers gevonden met een coating op waterbasis en hierdoor 100% composteerbaar zijn. We zijn er blij mee dat de leverancier ons ook kan voorzien in hamburgerdozen, panini-sleeves en broodbakjes van hetzelfde materiaal. Door de coating wordt het niet te vies en kan het met de papierstroom worden gerecycled. Meer info vind je op http://www.care4.earth.

De zoektocht naar het juiste saladebakje was lastiger. We hebben meerdere testen gedaan met een kartonnen bakje, maar dit bleek na verloop van tijd te gaan lekken. Onze keus is gevallen op een plastic saladebak gemaakt van PET. Helder PET is, zeker als mono-materiaal, goed recyclebaar.

De belegde broodjes verpakken we in een papieren insteekzakje. Zo voldoen we aan de hygiëneregels met zo min mogelijk milieu-impact. Doordat hier etensresten aan zitten is het helaas niet geschikt voor recycling.

De maaltijdkeuze

Wellicht is het je al opgevallen: op steeds meer prijsbordjes zie je een afbeelding staan van een koe, kip, varken, vis of een vegetarisch logo. Eten en drinken zorgt voor 20 tot 30 procent van onze milieubelasting, en het grootste verschil kun je maken als je minder vlees, vis of andere dierlijke producten eet. Daarnaast is het ook nog beter voor de gezondheid. We zorgen ervoor dat er voldoende duurzaam aanbod is en de labels helpen je met het maken van een keuze. We hebben er bewust voor gekozen om geen apart hoekje te maken met vegetarische en veganistische gerechten, om zo dit aanbod ook te presenteren aan mensen die niet vegetariër of veganist zijn. In de week van de Dag van de Duurzaamheid hebben we een inspiratieweek (genaamd Plant Power), waarbij we iedereen laten ervaren dat plantaardige gerechten erg lekker zijn en dierlijke ingrediënten niet altijd nodig. Ook na deze week blijven we ons inzetten voor een betere balans tussen plantaardige en dierlijke eiwitten.

Daarnaast hebben we in ons aanbod veel producten met keurmerken en houden we rekening met foodmiles. Verspilling gaan we al tegen bij de inkoop en planning. En eten dat overblijft proberen we te verwerken, waarbij we uiteraard rekening houden met de hygiënewetgeving.

To-Do

We denken dat we op de goede weg zijn, maar beseffen ook dat we nog veel te doen hebben. Zo zijn we bezig met een alternatief voor de broodzakjes: deze zijn gemaakt van FSC papier, maar met plastic venster, waardoor het niet gerecycled kan worden. Ook hebben we leveranciers de opdracht gegeven de duurzaamheid van hun verpakkingen te verbeteren en ons te helpen het aanbod voorverpakte producten te verduurzamen. Hiervoor wordt nu vaak ook recycled PET (rPET) gebruikt, maar soms ook gecombineerde materialen die niet recyclebaar zijn. Ook kijken we samen met de UT welk afval er nog gerecycled kan worden in de restaurants, zoals PMD.

En hoog op ons lijstje: communicatie! We willen meer inzicht geven in de keuzes die we maken en hebben de hulp van onze gasten nodig om dit succesvol te implementeren. Op het gebied van duurzaamheid is veel beweging en zijn er steeds weer nieuwe inzichten. Deze zetten we in om FoodCity verder te verduurzamen.