Publications Prof.dr. Gert-Jan Hospers

2016

P. Timmerman & G.J. Hospers (2016), Campus in context (boek), Stichting Stad en Regio, Enschede

P. Ache & G.J. Hospers (2016), We make space: Dutch planning in transition, Town & Country Planning, 85 (10), pp. 437-440

G.J. Hospers (2016), Waarom vindt men het Twentse landschap mooi?, in: G. Goorhuis (red.), Jaarboek Twente 2017, Uitgeverij Twentse Media, Enschede, pp. 131-137

G.J. Hospers & B. Teunissen (2016), Samen aan de slag voor de binnenstad: de Doetinchemse aanpak, ROmagazine, 34 (10), pp. 12-15

M. Rocak, G.J. Hospers & N. Reverda (2016), Civic action and urban shrinkage: exploring the link, Journal of Urban Regeneration and Renewal, 9 (4), pp. 406-418

G.J. Hospers (2016), Kioskcultuur in het Ruhrgebied, Geografie, 25 (7), pp. 20-22

G.J. Hospers & P. Timmerman (2016), Rond de Sont: op de grens van Denemarken en Zweden (boek), Stichting Stad en Regio, Enschede

G.J. Hospers (2016), Hoe houden we onze binnensteden vitaal? (essay), Stichting Stad en Regio, Enschede

G.J. Hospers (2016), Impulsen voor de binnenstad: inspiratie uit outletcentra, SERVICE Magazine, 23 (3), pp. 35-37

G.J. Hospers (2016), Het geheim van Hardenberg, Geografie, 25 (5), pp. 18-22

M. Rocak, G.J. Hospers & N. Reverda (2016), Searching for social sustainability: the case of the shrinking city of Heerlen, the Netherlands, Sustainability, 8, no. 382, pp. 1-22

J. Syssner & G.J. Hospers (2016), Tabu Schrumpfung: über den öffentlichen Diskurs zum demografischen Wandel in schwedischen Kommunen, in: Herbert Quandt-Stiftung (red.), Die Bürger und ihr öffentlicher Raum: Städte zwischen Krise und Innovation, Herder, Freiburg/Basel/Wenen, pp. 128-143

G.J. Hospers (2016), Het Land van Ommen en Hardenberg (manifest), Stichting Stad en Regio, Enschede

G.J. Hospers (2016), Het Noord-Oostzeekanaal in een notendop, Geografie, 25 (2), pp. 17-20

2015

G.J. Hospers (2015), What’s in a name? Op zoek naar een internationale merknaam voor de zuidelijke Randstad (essay), Stichting Stad en Regio, Enschede

G.J. Hospers (2015), Vier typeringen van Twente: special voor de Twente Index 2015 (essay), Stichting Stad en Regio, Enschede

G.J. Hospers, J. Syssner & W.J. Verheul (2015), How the Dutch deal with demographic decline, in: T. Köhler & M. Ley­ser­-Droste (red.), Exploring the Future of Suburban Neighbourhoods under Conditions of Declining Growth, ILS Research Institute for Regional and Urban Development, Dortmund, pp. 17-21

G.J. Hospers (2015), 100% in balans: advies positionering toeristische marketing Twente (rapport), Stichting Stad en Regio, Enschede

E. van de Wiel & G.J. Hospers (2015), De opmars van de markthal, Geografie, 24 (8), pp. 14-17

G.J. Hospers (2015), De magie van plekken, Karakter: Tijdschrift van Wetenschap, 51 (3), pp. 22-25

G.J. Hospers (2015), Op de bres voor de binnenstad, Geografie, 24 (7), pp. 12-15

G.J. Hospers, J. Rutgers & E. van de Wiel (2015), Doetinchem op ooghoogte: op zoek naar de toekomst van de binnenstad (rapport), Radboud Universiteit, Nijmegen

G.J. Hospers (2015), The Dutch quest for a nation brand (casestudie), in: K. Dinnie, Nation Branding: Concepts, Issues, Practice, tweede druk, Routledge, Abingdon, pp. 181-184

A. Ronhaar & G.J. Hospers (2015), Travel & Tourist Information, Uitgeverij De Toerist, ’s-Hertogenbosch

G.J. Hospers, R. van Melik & H. Ernste (red.) (2015), Visies op de stad: van tuindorp tot smart city, Boom Lemma, Den Haag (herdruk: 2016)

G.J. Hospers (2015), De stad is vele steden, in: G.J. Hospers, R. van Melik & H. Ernste (red.), Visies op de stad: van tuindorp tot smart city, Boom Lemma, Den Haag, pp. 11-20 (herdruk: 2016)

G.J. Hospers, M. Vos & M. Krijnsen (2015), Cool: wat wij kønnen leren van de Scandinaviërs, Haystack, Zaltbommel

G.J. Hospers (2015), Kopenhagen op ooghoogte, Stedebouw & Architectuur, 32 (2), pp. 8-11

E. van Tuijl, L. van den Berg & G.J. Hospers (2015), Urban Agriculture in Modern Cities: Exploring the Potential for the Ruhr Area (rapport), EURICUR, Rotterdam

G.J. Hospers (2015), Industrie, innovatie en regionale ontwikkeling, in: B. de Pater & L. Paul (red.), Europa: een nieuwe geografie, Perspectief Uitgevers, Utrecht, pp. 153-176 (herdruk: 2016)

G.J. Hospers & N. Reverda (2015), Managing Population Decline in Europe’s Urban and Rural Areas (SpringerBriefs in Population Studies), Springer, Heidelberg/New York/Dordrecht/Londen

G.J. Hospers (2015), Hoe zet je een dorp op de kaart?, Geografie, 24 (1), pp. 18-21

2014

P.P. Witsen, A. de Graaf, G.J. Hospers, M. Péro, H. Renes, E. Stegmeijer & F. Strolenberg (2014), Werven en verbinden: krimp en erfgoed in Europa, Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Amersfoort (ook beschikbaar in het Engels, geschreven door dezelfde auteurs: Attract and Connect: Population Decline and the Heritage in Europe)

G.J. Hospers (2014), Het Emsland, in: H. Renes & E. Stegmeijer (red.), Krimp en erfgoed in Noordwest-Europa: verken­­ning van een uitdagend probleem, Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Amersfoort, pp. 72-79

G.J. Hospers, R. Esselink & M. Lenting (2014), Red de binnenstad! Van bezoek naar beleving, AO 3008, Profiel Producties, Lelystad

G.J. Hospers (2014), Een kleine geografie van IKEA, Geografie, 23 (9), pp. 18-20

G.J. Hospers (2014), Twente blijft een streek van tegenstellingen, in: G. Goorhuis (red.), Jaarboek Twente 2015, Uitgeverij Twentse Media, Enschede, pp. 62-68

G.J. Hospers (2014), Zee+land: de kracht van kustregio’s, Den Boer/De Ruiter, Vlissingen

G.J. Hospers, P. Timmerman & B. Wetterau (2014), Metropool Ruhr: kleine atlas van het nieuwe Ruhrgebied, Regionalverband Ruhr, Essen

G.J. Hospers & P. Timmerman (2014), Wandelen door het andere Wenen, Geografie, 23 (7), pp. 6-9

G.J. Hospers (2014), Bielefeld: de stad die wel/niet bestaat, Geografie, 23 (6), pp. 14-17

G.J. Hospers (2014), Policy responses to urban shrinkage: from growth thinking to civic engagement, European Planning Studies, 22 (7), pp. 1507-1523

G.J. Hospers, M. Galetzka & A. Pruyn (2014), Reanimatie voor het winkelhart: beleving zorgt voor bruisende binnen­­stad, Tijdschrift voor Marketing, 48 (5), pp. 48-50 

G.J. Hospers (2014), Citymarketing: wat werkt wel en wat werkt niet?, Vrijetijdstudies, 32 (1), pp. 19-28

G.J. Hospers (2014), Population shrinkage in the Netherlands: from a cold to a warm approach, The Low Countries: Arts and Society in Flanders and The Netherlands, no. 22, pp. 246-253

G.J. Hospers (2014), Urban shrinkage in the EU, in: H.W. Richardson & C.W. Nam (red.), Shrinking Cities: a Global Perspective, Routledge, Abingdon, pp. 47-58

G.J. Hospers (2014), Jacobs’s Death and Life and its relevance for Dutch urban regeneration policy, in: D. Schubert (red.), Contemporary Perspectives on Jane Jacobs: Reassessing the Impacts of an Urban Visionary, Ashgate, Farnham, pp. 125-135

G.J. Hospers, P. Benneworth & B. Haselsberger (2014), Weinviertel: jonge wijnmakers zetten gebied op de kaart, Geografie, 23 (3), pp. 18-20

G.J. Hospers (2014), Design für Alle: lessen uit Duitse seniorensteden, Stedenbouw en Ruimtelijke Ordening, 95 (1), pp. 26-29

2013

G.J. Hospers (2013), Geografie en gevoel: wat plekken met ons doen, Van Gorcum, Assen (tweede druk: 2014, derde druk: 2015)

G.J. Hospers (2013), De metamorfose van Malmö: succes of schone schijn?, Geografie, 22 (9), pp. 20-23

G.J. Hospers (2013), Manchester: groeiende krimpstad, Stedenbouw en Ruimtelijke Ordening, 94 (4), pp. 42-45

E. Boneschansker & G.J. Hospers (2013), Focus op verbinden: grensoverschrijdend ondernemen in Noord-Nederland en Noord-Duitsland (rapport), Bureau Beleidsonderzoek, Leeuwarden

G.J. Hospers (2013), Ostfriesland: karakteristiek, maar kwetsbaar, Geografie, 22 (5), pp. 26-29

G.J. Hospers (2013), Het Emsland: jarenlang gewend aan groei, Geografie, 22 (4), pp. 16-19

G.J. Hospers (2013), Taking the politics out of place marketing, Town & Country Planning, 82 (4), pp. 193-196

G.J. Hospers (2013), Think Blue, Think Volkswagen (casestudie), in: K. Clow & D. Baack, Integrated Advertising, Promotion and Marketing Communications, zesde druk, Pearson, Harlow, pp. 368-370

G.J. Hospers, W. Kruidhof & M. van Lochem (2013), Dorpen, voorzieningen en ondernemerschap, Openbaar Bestuur, 23 (3), pp. 12-15

G.J. Hospers (2013), Bouwen aan de stad op ooghoogte, Bestuurskunde, 22 (1), pp. 91-98

G.J. Hospers (2013), Coping with shrinkage in Europe’s cities and towns, Urban Design International, 18 (1), pp. 78-89

2012

A. Haase, G.J. Hospers, S. Pekelsma & D. Rink (red.) (2012), Shrinking Areas: Front-Runners in Innovative Citizen Participation, European Urban Knowledge Network, Den Haag

G.J. Hospers (2012), Urban shrinkage and the need for civic engagement, in: A. Haase, G.J. Hospers, S. Pekelsma & D. Rink (red.), Shrinking Areas: Front-Runners in Innovative Citizen Participation, European Urban Knowledge Network, Den Haag, pp. 7-28

G.J. Hospers (2012), Experimentierfeld Stadt: das Beispiel Manchester, Standort: Zeitschrift für Angewandte Geo­gra­phie, 36 (4), pp. 204-207

G.J. Hospers & V. Mulder (2012), Hamburg: magneet voor Chinese investeerders, Geografie, 21 (9), pp. 14-17

G.J. Hospers & N. Reverda (2012), Krimp, het nieuwe denken: bevolkingsdaling in theorie en praktijk, Boom Lemma, Den Haag

H. Schiele, G.J. Hospers & D. van der Zee (2012), Surviving a cluster collapse: risk aversion as a core value, Journal of Business Strategy, 33 (5), pp. 14-21

G.J. Hospers & P. Timmerman (2012), Manchester: de stad als laboratorium, Geografie, 21 (8), pp. 6-9

G.J. Hospers (2012), Do Dutch villages have a future?, Town & Country Planning, 81 (7), pp. 341-344

G.J. Hospers (2012), Krimpdorpen in een ‘global village’, Geografie, 21 (5), pp. 24-27

G.J. Hospers (2012), Citymarketing en de kunst van het kiezen, Merk en Reputatie, 18 (2), pp. 13-17

G.J. Hospers (2012), Citymarketing nog te vaak politiek speeltje: wees betrokken, maar bemoei je er niet mee, Tijdschrift voor Marketing, 46 (4), pp. 88-92

G.J. Hospers (2012), Swatch: new times for Swiss watchmaking (casestudie), in: G. Armstrong & Ph. Kotler, Marketing: an Introduction, elfde druk, Pearson, Harlow, pp. 274-275

G.J. Hospers, E. van Tuijl & P. Benneworth (2012), Innovation by imitation? Benchmarking success stories of regional innovation, in: T. Bas & J. Zhao (red.), Comparing High-Technology Firms in Developed and Developing Countries: Cluster Growth Initiatives, IGI Global, Hershey PA, pp. 14-25

G.J. Hospers (2012), Krimpen met beleid: van afwachten tot afbreken, in: Provinciale Raad voor Omgevingsbeleid Gelderland (red.), Transities voor krimp: van leefbare naar vitale regio’s (rapport), PRO Gelderland, Arnhem, pp. 36-44

G.J. Hospers & P. Benneworth (2012), Innovation in an old industrial region: the case of Twente, International Journal of Learning and Intellectual Capital, 9 (1-2), pp. 6-21

2011

G.J. Hospers (2011), Er gaat niets boven citymarketing: hoe zet je een plaats op de kaart?, Haystack, Zaltbommel

G.J. Hospers (2011), Place marketing in shrinking Europe: some geographical notes, Tijdschrift voor Economische en Sociale Geografie, 102 (3), pp. 369-375

G.J. Hospers (2011), Jane Jacobs in Dutch cities and towns: metropolitan romance in provincial reality, in: M. Page & T. Mennel (red.), Reconsidering Jane Jacobs, APA Planners Press, Chicago, pp. 83-90

G.J. Hospers (2011), City branding and the tourist gaze, in: K. Dinnie (red.), City Branding: Theory and Cases, Palgrave Macmillan, New York, pp. 27-35 (Koreaanse vertaling: 2013; Russische vertaling: 2013; Chinese vertaling: 2014)

G.J. Hospers, A. Voutta & J. Loges (2011), De oudste stad van het land? Imago en marketing van het moderne Nijmegen, Jaarboek Numaga, no. 63, pp. 113-125

G.J. Hospers (2011), Regiomarketing: op zoek naar de verborgen verleiders, in: J. Saris, J. Modder, P. van Ree & M. Stamsnijder (red.), Stedelijke regio’s: over informele planning op een regionale schaal, NAi Uitgevers, Rotterdam, pp. 202-208

R. Boeve & G.J. Hospers (2011), Groningen als thuishonk, Geografie, 20 (4), pp. 9-11

G.J. Hospers (2011), Bevolkingskrimp vraagt warme aanpak, Vitale Stad, 14 (3), pp. 28-30

A. Prinz, A. Steenge, G.J. Hospers & M. Langen (red.) (2011), Global Forces, Local Identity: the Economics of Cultural Diversity, LIT-Verlag, Münster

P. Benneworth, G.J. Hospers, B. Jongbloed, L. Leisyte & A. Zomer (2011), The ‘science city’ as a system coupler in fragmented strategic urban environments?, Built Environment, 37 (3), pp. 317-335

G.J. Hospers (2011), Four of the most common misconceptions about place marketing, Journal of Town and City Management, 2 (2), pp. 167-176

G.J. Hospers, W.J. Verheul & F. Boekema (red.) (2011), Citymarketing voorbij de hype: ontwikkelingen, analyse en strategie, Boom Lemma, Den Haag

G.J. Hospers & C.J. Pen (2011), Oost west, thuis best: citymarketing en verhuisgedrag, in: G.J. Hospers, W.J. Verheul & F. Boekema (red.), Citymarketing voorbij de hype: ontwikkelingen, analyse en strategie, Boom Lemma, Den Haag, pp. 79-87

M. Brouwer & G.J. Hospers (2011), Organisatie van citymarketing centraliseren: goed voor positionering, Tijdschrift voor Marketing, 45 (2), pp. 52-55

R. Boeve & G.J. Hospers (2011), IJlheid als motor van de Drentse economie, Geografie, 20 (2), pp. 20-22

G.J. Hospers (2011), Breaking out from lock-in: regional innovation strategies in the German Ruhrgebiet, in: P. Ordóñez de Pablos, W. Lee & J. Zhao (red.), Regional Innovation Systems and Sustainable Development: Innovation and Emerging Technologies, IGI Global, Hershey PA, pp. 43-56 (herdruk van tijdschriftartikel uit 2010 met dezelfde titel)

2010

G.J. Hospers (2010), Krimp!, SUN, Amsterdam

G.J. Hospers (2010), Lynch’s The Image of the City after fifty years: city marketing lessons from an urban planning classic, European Planning Studies, 18 (12), pp. 2073-2081

G.J. Hospers (2010), Lessons from Lynch, Town & Country Planning, 79 (12), pp. 551-554

R. Boeve & G.J. Hospers (2010), Hotspot Noord-Limburg vecht tegen de krimp, Geografie, 19 (7), pp. 26-28

K. Wiegerink & G.J. Hospers (2010), In gesprek met de stad: aanbevelingen voor het citymarketingbeleid van Den Haag (rapport), Hotelschool Den Haag, Den Haag

G.J. Hospers & P. Timmerman (2010), Het Ruhrgebied voor romantici, Uitgeverij Smit van 1876, Hengelo/Venlo

G.J. Hospers & M. van Lochem (2010), De losbandige stad: tegen de verdorpelijking van onze steden, in: P. de Bois (red.), Stedelijke vitaliteit, ‘Steden zijn lui’ en 32 andere visies op de vitale stad, Elba Media, Amersfoort, pp. 60-65

R. Boeve & G.J. Hospers (2010), De omhelzing van Arnhem en Nijmegen, Geografie, 19 (5), pp. 23-25

G.J. Hospers (2010), The Ruhr beyond RUHR.2010, Town & Country Planning, 79 (5), pp. 247-251

G.J. Hospers (2010), Breaking out from lock-in: regional innovation strategies in the German Ruhrgebiet, International Journal of E-Entrepreneurship and Innovation, 1 (4), pp. 55-67

G.J. Hospers (2010), Spatial self-preference: on the limits of place marketing to attract new residents and firms, Place Branding and Public Diplomacy, 6 (4), pp. 280-286

G.J. Hospers (2010), Making sense of place: from cold to warm city marketing, Journal of Place Management and Development, 3 (3), pp. 182-193

G.J. Hospers (2010), Citymarketing van koud naar warm, Openbaar Bestuur, 20 (3), pp. 33-36

G.J. Hospers (2010), De stad is een levend kunstwerk: tegen de opkomst van de McStad, De Academische Boekengids, no. 78, pp. 8-13

R. van Dalm & G.J. Hospers (2010), Identiteit als wapen in de stedenstrijd, Stedenbouw en Ruimtelijke Ordening, 91 (1), pp. 46-53

2009

G.J. Hospers & S. Franke (2009), Nawoord, in: J. Jacobs, Dood en leven van grote Amerikaanse steden, SUN/Trancity, Amsterdam, pp. 579-587 (tweede druk: 2010)

S. Franke & G.J. Hospers (red.) (2009), De levende stad: over de hedendaagse betekenis van Jane Jacobs, SUN/Trancity, Amsterdam (tweede druk: 2010)

S. Franke & G.J. Hospers (2009), De actualiteit van Jane Jacobs: inleiding, in: S. Franke & G.J. Hospers (red.), De levende stad: over de hedendaagse betekenis van Jane Jacobs, SUN/Trancity, Amsterdam, pp. 7-20 (tweede druk: 2010)

G.J. Hospers (2009), De wijkeconomie tussen romantiek en realiteit, in: S. Franke & G.J. Hospers (red.), De levende stad: over de hedendaagse betekenis van Jane Jacobs, SUN/Trancity, Amsterdam, pp. 69-79 (tweede druk: 2010)

G.J. Hospers (2009), Lynch, Urry and city marketing: taking advantage of the city as a built and graphic image, Place Branding and Public Diplomacy, 5 (3), pp. 226-233

G.J. Hospers (2009), City marketing from the perspective of planning theory and tourism studies, in: P. Benneworth, N. Clifton, B. Doucet, C. Goebel, R. Hamm & Y. Schmitz (red.), The Regeneration of Image in Old Industrial Regions, Cuvillier Verlag, Göttingen, pp. 173-184

G.J. Hospers (2009), Citymarketing in perspectief, IVIO-Wereldschool, Lelystad (tweede druk: 2010)

G.J. Hospers (2009), Een kleine geografie van het geluk (oratie), Radboud Universiteit, Nijmegen

G.J. Hospers (2009), Sense of place: wat citymarketeers van geografen kunnen leren, Geografie, 18 (7), pp. 10-13

G.J. Hospers, F. Sautet & P. Desrochers (2009), The next Silicon Valley? On the relationship between geographical clustering and public policy, International Entrepreneurship and Management Journal, 5 (3), pp. 285-299

P. Benneworth, G.J. Hospers & P. Timmerman (2009), Who builds ‘science cities’ and ‘knowledge parks’?, in: R. Oakey, G. Cook, A. Groen & P. van der Sijde (red.), New Technology-Based Firms in the New Millennium (Vol. VII), Emerald, Bingley, pp. 147-164

H. Apotheker, G.J. Hospers & J. Kemna (red.) (2009), Terug naar de toekomst: rapport van de Visitatiecommissie Landelijk Gebied Gemeente Tubbergen (rapport), Gemeente Tubbergen, Tubbergen

G.J. Hospers & P. Desrochers (2009), Jane Jacobs and the economy of cities, in: A. Prinz, A. Steenge & N. Isegrei (red.), New Technologies, Networks and Governance Structures, LIT Verlag, Münster, pp. 123-141

G.J. Hospers (2009), Beyond tourism: trend and tradition in the Vorarlbergian economy, Regions, no. 274, pp. 6-9

P. Benneworth & G.J. Hospers (red.) (2009), The Role of Culture in the Economic Development of Old Industrial Regions, LIT Verlag, Münster

G.J. Hospers (2009), De stad tussen karaoke en karakter, Bestuurskunde, 18 (1), pp. 73-80

2008

P. Timmerman & G.J. Hospers (2008), Echt Twents! Oude gebouwen, nieuwe ideeën, Uitgeverij Smit van 1876, Hengelo/Venlo

G.J. Hospers (2008), Drie essays (‘Slimme Steden’, ‘De stad als jamsessie’ en ‘De stad in de etalage’) en stedenrapportages over Billund, Bregenz, Essen, Kopenhagen, Leipzig, Manchester, München, Newcastle, Stavanger, Stockholm, Stuttgart, Tórshavn and Växjö, in: E. Dijksterhuis (red.), Slimme Steden: van Antwerpen tot Zürich, Business Contact, Amsterdam, pp. 8-29, 50-53, 70-73, 86-89, 98-101, 106-109, 130-133, 142-149, 174-185, 194-197 resp. 206-209 (tweede druk: 2009)

G.J. Hospers & C.J. Pen (2008), A view on creative cities beyond the hype, Creativity & Innovation Management, 17 (4), pp. 259-270

G.J. Hospers (2008), Governance in innovative cities and the importance of branding, Innovation: Management, Policy & Practice, 10 (2-3), pp. 224-234

G.J. Hospers, F. Boekema & A. Lombarts (2008), Citymarketing: de stad in de schijnwerpers, AO 2918, Karmac, Lelystad

G.J. Hospers, F. Sautet & P. Desrochers (2008), Silicon Somewhere: is there a need for cluster policy?, in: C. Karlsson (red.), Handbook of Research on Innovation and Clusters, Edward Elgar, Cheltenham, pp. 430-446 (paperbackeditie: 2010)

P. Desrochers, F. Sautet & G.J. Hospers (2008), Diversity and the case against specialized clusters, in: C. Karlsson (red.), Handbook of Research on Cluster Theory, Edward Elgar, Cheltenham, pp. 234-245 (paperbackeditie: 2010)

P. Benneworth & G.J. Hospers (2008), The role of a university in regional renewal: the case of Newcastle, Northern Economic Review, no. 38, pp. 81-101

G.J. Hospers (2008), What is the city but the people? Creative cities beyond the hype, in: M. Hessler & C. Zimmermann (red.), Creative Urban Milieux: Historical Perspectives on Culture, Economy and the City, Campus, Frankfurt, pp. 353-375

G.J. Hospers (2008), The art of regenerating a place, Statement: Magazine on Real Estate, 7 (1), pp. 14-16

G.J. Hospers, F. Boekema & A. Lombarts (2008), En nu aan de slag met citymarketing! Een leidraad voor de praktijk, Nicis Institute, Den Haag

G.J. Hospers (2008), Vorarlberg: lessen uit een slimme streek, Geografie, 18 (1), pp. 30-33

G.J. Hospers (2008), Lemma’s over ‘infant industry’, ‘textile industry’, ‘Jane Jacobs’ en ‘Werner Sombart’, in: W. Darity (red.), International Encyclopedia of the Social Sciences, tweede druk, Macmillan, New York, pp. 11-12, 29-30, 165-166 resp. 333-334

2007

P. Benneworth & G.J. Hospers (2007), The new economic geography of old industrial regions: universities as global-local pipelines, Environment and Planning C: Government and Policy, 25 (6), pp. 779-802

G.J. Hospers (2007), Small but smart: lessons from Vorarlberg, Town & Country Planning, 76 (12), pp. 461-464

G.J. Hospers (2007), Jane Jacobs, dwarsdenker over stad, economie en samenleving, Filosofie en Praktijk, 28 (6), pp. 19-31

P. Desrochers & G.J. Hospers (2007), Cities and the economic development of nations: an essay on Jane Jacobs’ contribution to economic theory, Canadian Journal of Regional Science, 30 (1), pp. 119-134

G.J. Hospers (2007), Echt Twents! Tukkers aan het woord, Uitgeverij Smit van 1876, Hengelo/Venlo

E. Boneschansker & G.J. Hospers (2007), Trots, trend en traditie in het noorden: de samenhang tussen innovatie, cultuur en identiteit in de Noord-Nederlandse economie (rapport), Bureau Beleidsonderzoek, Leeuwarden (herdruk: 2009)

P. Benneworth & G.J. Hospers (2007), Urban competitiveness in the knowledge economy: universities as new planning animateurs, Progress in Planning, 67 (2), pp. 105-197

E. Malecki & G.J. Hospers (2007), Knowledge and the competitiveness of places, in: R. Rutten & F. Boekema (red.), The Learning Region: Foundations, State of the Art, Future, Edward Elgar, Cheltenham, pp. 143-159

G.J. Hospers (2007), Trots, trend en traditie: beschouwingen over Twente, Uitgeverij Smit van 1876, Hengelo/Venlo (tweede druk: 2009)

G.J. Hospers & P. Desrochers (2007), Jane Jacobs: filosoof van stad, economie en samenleving, AO 2880, Karmac, Lelystad

G.J. Hospers & P. Benneworth (2007), Waar eens de schoorstenen rookten: de ontwikkeling van Europa’s ‘vergeten’ industrieregio’s, Geografie, 16 (4), pp. 6-9

A. Ronhaar & G.J. Hospers (2007), Regio- en citymarketing, Uitgeverij De Toerist, ’s-Hertogenbosch (tweede druk: 2008; derde druk: 2010)

G. Blaauw, A. Groen, G.J. Hospers, P. Kirwan & P. van der Sijde (2007), Economic development and entrepreneurship promotion in the region of Twente, in: G. Braun & C. Diensberg (red.), Cultivating Entrepreneurial Regions (Rostock Contri­butions to Regional Science, Vol. 19), Universität Rostock, Rostock, pp. 297-318

G.J. Hospers & S. van Tongeren (2007), Campus, coffee and creativity: the development of the University of Twente towards a regional knowledge park, in: D. Massey & G. van Westen (red.), The Dynamics of High-Tech Urban Spaces: Asian-European Perspectives, Manohar, New Delhi, pp. 63-80

2006

G.J. Hospers (2006), Borders, bridges and branding: the transformation of the Øresund Region into an imagined space, European Planning Studies, 14 (8), pp. 1023-1041

P. Benneworth, G.J. Hospers & B. Jongbloed (2006), New economic impulses in old industrial regions: the case of the University of Twente, in: A. Prinz, A. Steenge & J. Schmidt (red.), Innovation: Technical, Economic and Institu­tional Aspects, LIT Verlag, Münster, pp. 1-24

G.J. Hospers (2006), Slimme streken: regionale innovatie in Nederland en Europa, AO 2845, Karmac, Lelystad

G.J. Hospers (2006), Sardinien: im Trend dank Tradition, Standort: Zeitschrift für Angewandte Geographie, 30 (4), pp. 181-185

P. de Vries & G.J. Hospers (2006), Transaction costs, agglomeration economies and industrial location: a comment, Growth and Change: a Journal on Urban and Regional Policy, 37 (3), pp. 309-316

H. Bronny, N. Jansen, B. Wetterau, G.J. Hospers & P. Goorhuis (2006), Het Ruhrgebied: structurele veranderingen in een Europese industrieregio, Regionalverband Ruhr, Essen

G.J. Hospers (2006), Jane Jacobs: her life and work, European Planning Studies, 14 (6), pp. 723-732

G.J. Hospers (2006), In memoriam Jane Jacobs (1916-2006), Stedenbouw en Ruimtelijke Ordening, 87 (3), pp. 50-53

G.J. Hospers, T. Grosfeld & L. Brinkman (2006), Slimme streken: op zoek naar de determinanten van regionale innovatiekracht, Kwartaal­schrift Economie, 2 (1), pp. 105-120

G.J. Hospers (2006), Silicon Somewhere? Assessing the usefulness of best practices in regional policy, Policy Studies, 27 (1), pp. 1-15

G.J. Hospers & P. Benneworth (2006), Onderwijs, onderzoek en ondernemerschap: de Universiteit Twente en haar rol in de regionale economie, Tijdschrift voor Hoger Onderwijs en Management, 13 (1), pp. 25-29

2005

S. Beugelsdijk & G.J. Hospers (2005), Networks and clusters of economic activity, in: C. Koen (red.), Comparative International Management, McGraw-Hill, Londen, pp. 490-521

G.J. Hospers (2005), Regions in the market: the marketing of the Øresund, in: B. Hennigsen (red.), Changes, Challenges and Chances: Conclusions and Perspectives of Baltic Sea Area Studies, BWV Berliner Wissenschafts-Verlag, Berlijn, pp. 193-210

G.J. Hospers, M. Luizink & B. Riezewijk (red.) (2005), Twente Index 2005: een vergelijkend economisch jaarbeeld van Twente (rapport), Stichting Twente Index, Enschede (herdruk in 2006)

G.J. Hospers (2005), Devolution and development: the Sardinian experience, Town & Country Planning, 74 (9), pp. 276-278

G.J. Hospers (2005), Sardinië: trend door traditie in de periferie, Geografie, 14 (7), pp. 22-26

G.J. Hospers & P. Benneworth (2005), What type of regional policy for Europe? Theoretical reflections and policy lessons from Sardinia, Intereconomics: Review of European Economic Policy, 40 (5), pp. 336-343

G.J. Hospers (2005), ‘Best practices’ and the dilemma of regional cluster policy in Europe, Tijdschrift voor Economische en Sociale Geografie, 96 (4), pp. 452-457

G.J. Hospers & R. van Dalm (2005), How to create a creative city? The viewpoints of Richard Florida and Jane Jacobs, Foresight: the Journal of Future Studies, Strategic Thinking and Policy, 7 (4), pp. 8-12

G.J. Hospers (2005), Joseph Schumpeter and his legacy in innovation studies, Knowledge, Technology & Policy, 18 (3), pp. 20-37

G.J. Hospers (2005), Branding places: lessons from the Øresund Region, Town & Country Planning, 74 (5), pp. 174-176

G.J. Hospers (2005), De Øresund: beleid door beeldvorming, Geografie, 14 (4), pp. 12-15

G.J. Hospers (2005), De creatieve stad: concurreren in de kenniseconomie, Tijdschrift voor Economie en Management, 50 (3), pp. 389-418

R. van Dalm & G.J. Hospers (2005), De creatieve stad: visies, voorbeelden en valkuilen, in: J. Smeets et al. (red.), Handboek stedelijk management, Elsevier/Reed Business Information, Den Haag, pp. 1-14

G.J. Hospers (2005), Poldervalleien en platformdromen: over het verband tussen innovatie, economie en regio, De Academische Boekengids, no. 50, pp. 2-4

G.J. Hospers (2005), Liever regionaal realisme dan zoveelste Silicon Somewhere, Property Research Quarterly, 4 (1), pp. 63-67

P. Benneworth & G.J. Hospers (2005), Rebirth of a quayside: the regeneration of Newcastle-Gateshead, Statement: Magazine on Real Estate, 5 (1), pp. 40-42

G.J. Hospers (2005), Stadslucht maakt vrij: stedelijke economie, creativiteit en beleid, Tijdschrift voor Politieke Economie, 27 (1), pp. 25-44

2004

G.J. Hospers (2004), Regional Economic Change in Europe: a Neo-Schumpeterian Vision (proefschrift), LIT Verlag, Münster

G.J. Hospers (2004), Jane Jacobs, in: H. Achterhuis et al. (red.), Kritisch Denkerslexicon, Veen Magazines, Diemen, pp. 1-18

M. van Lochem & G.J. Hospers (2004), Intergemeentelijke samenwerking: van regionaal krachtenveld naar regionale kracht, in: J. Smeets et al. (red.), Handboek stedelijk management, Elsevier/Reed Business Information, Den Haag, pp. 1-20

G.J. Hospers (2004), Innovationspolitik: auf der Suche nach neuen Kombinationen von Trends und Tradition, Wirtschaftsdienst: Zeitschrift für Wirtschaftspolitik, 83 (7), pp. 450-453

G.J. Hospers (2004), Place marketing in Europe: the branding of the Øresund Region, Intereconomics: Review of European Economic Policy, 39 (5), pp. 271-279

G.J. Hospers (2004), Regional cluster policy: choosing for trend or tradition?, Regions, no. 253, pp. 19-21

G.J. Hospers (2004), Restructuring Europe’s Rustbelt: the case of the German Ruhrgebiet, Intereconomics: Review of European Economic Policy, 39 (3), pp. 147-156

R. van Dalm & G.J. Hospers (2004), Cities as centres of the new creative age, Statement: Magazine on Real Estate, 4 (2), pp. 40-45

G.J. Hospers (2004), Jane Jacobs en haar werk over het stadsleven, in: J. Smeets et al. (red.), Handboek stedelijk management, Elsevier/Reed Business Information, Den Haag, pp. 1-12

G.J. Hospers (2004), Twente: een regio tussen trend en traditie, AO 2816, Karmac, Lelystad

G.J. Hospers & S. Beugelsdijk (2004), Regional cluster policy between best practices and cultural uniqueness, in: E. Boneschan­sker, J. van Dijk, L. Jansma & K. Verhaar (red.), Cultural Uniqueness and Regional Economy, Fryske Akademy, Leeuwarden, pp. 77-93

G.J. Hospers, E. van de Wiel & F. Boekema (2004), Kenniseconomie en regionale ontwikkeling: van groeipool tot innovatief milieu, Geo­grafie, 13 (4), pp. 34-37

2003

G.J. Hospers (2003), Creative cities in Europe: urban competitiveness in the knowledge economy, Inter­economics: Review of European Economic Policy, 38 (5), pp. 260-269

G.J. Hospers (2003), Localization in Europe’s periphery: tourism development in Sardinia, European Planning Studies, 11 (6), pp. 629-645

G.J. Hospers & M. van Lochem (2003), Ondernemend besturen in Twente: van koning-koopman Willem I tot VOF Twente (rapport), VNO-NCW Midden/Industriële Kring Twente/KvK voor Veluwe en Twente, Enschede

G.J. Hospers & F. Kubani (2003), Die Bedeutung der Montanunion für die europäische wirtschaftliche Integration, Wirtschafts­dienst: Zeitschrift für Wirtschaftspolitik, 83 (3), pp. 192-197

G.J. Hospers (2003), Creative cities: breeding places in the knowledge economy, Knowledge, Technology & Policy, 16 (3), pp. 143-162

G.J. Hospers (2003), Fourastié’s foresight after fifty years, Foresight: the Journal of Future Studies, Strategic Thinking and Policy, 5 (2), pp. 11-14

G.J. Hospers (2003), Jane Jacobs: visionary of the vital city, Planning Theory & Practice, 4 (2), pp. 207-212

G.J. Hospers (2003), Beyond the Blue Banana? Structural change in Europe’s geo-economy, Interecono­mics: Review of European Economic Policy, 38 (2), pp. 76-85

G.J. Hospers & N. Groenendijk (2003), The European Coal and Steel Community: a laboratory for European economic integration, in: A. Prinz, A. Steenge & A. Vogel (red.), Grenzüberschreitende Wirtschafts- und Finanz­politik, LIT Verlag, Münster, pp. 87-106

G.J. Hospers (2003), From Schumpeter to the economics of innovation, Briefing Notes in Economics, no. 56, pp. 1-7

E. van de Wiel & G.J. Hospers (2003), Onbegrensd winkelen: van marskramer tot e-commerce, AO 2279, Karmac, Lelystad

G.J. Hospers (2003), Steden in de kenniseconomie, in: J. Smeets et al. (red.), Handboek stedelijk management, Elsevier/Reed Business Information, Den Haag, pp. 1-22

2002

G.J. Hospers & S. Beugelsdijk (2002), Regional cluster policies: learning by comparing?, KYKLOS: International Review for Social Sciences, 55 (3), pp. 381-402

N. Groenendijk & G.J. Hospers (2002), A requiem for the European Coal and Steel Community (1952-2002), De Economist, 150 (4), pp. 601-612

G.J. Hospers & M. van Lochem (2002), Twente: een regio tussen draagvlak en daadkracht, in: J. van de Woord (red.), Jaarboek Twente 2003, Van Deinse Instituut, Enschede, pp. 123-129

G.J. Hospers (2002), Creatieve steden: concurrentiekracht door creativiteit, AO 2764, Karmac, Lelystad

G.J. Hospers (2002), Industrial heritage tourism and regional restructuring in the European Union, European Planning Studies, 10 (3), pp. 397-404

G.J. Hospers & A. Steenge (2002), Structural and institutional change in Europe: an analysis inspired by Fourastié and Perroux, in: A. Prinz, A. Steenge & A. Vogel (red.), Agglomeration, Population und Koordi­nation in Europa, LIT Verlag, Münster, pp. 1-34

G.J. Hospers (2002), Clusterbeleid tussen trend en traditie, Tijdschrift voor Wetenschap, Technologie en Samenleving, 10 (4), pp. 152-155

G.J. Hospers & M. van Lochem (2002), Jane Jacobs: nieuwe ideeën hebben oude gebouwen nodig, Vitale Stad, 5 (2), pp. 8-10

G.J. Hospers & M. van Lochem (2002), De Twentse samenwerkingsparadox, Geografie, 11 (2), pp. 30-32

G.J. Hospers & M. van Lochem (2002), Social capital and prosperity: searching for a missing link, New Economy, 9 (1), pp. 52-56

G.J. Hospers (2002), Fourastié over technologie en samenleving, Tijdschrift voor Wetenschap, Technologie en Samenleving, 10 (1), pp. 24-26

2001

G.J. Hospers (2001), New combinations: have policymakers learned from past mistakes?, New Economy, 8 (3), pp. 139-143

G.J. Hospers & M. van Lochem (2001), Stedelijk Netwerk Twente: over economie, het spel en de spelers, in: F. Boekema & E. Kuipers (red.), Stedelijke netwerken: theoretische en empirische reflecties, Shaker Publishing, Maastricht, pp. 165-175

G.J. Hospers & P. Timmerman (2001), Het Ruhrgebied: nieuw leven voor de oude industrie, AO 2729, Karmac, Lelystad

G.J. Hospers & P. Timmerman (2001), De metamorfose van het Ruhrgebied, Geografie, 10 (3), pp. 41-43

V. Gilsing & G.J. Hospers (2001), De levensloop van clusters, ESB-Dossier Clusters in Beeld, 4283, pp. 12-14

2000

R. Gradus, G.J. Hospers & M. Varkevisser (2000), Prototypen van industriebeleid tussen markt en overheid, in: R. Lenderink, A. Ros & J. van Sinderen (red.), Langs lijnen van geleidelijkheid: aanbodeconomie en marktwerking in Nederland, Wolters-Noordhoff, Groningen, pp. 121-142

R. Gradus, G.J. Hospers & M. Varkevisser (2000), Instituties en industriebeleid, ESB, 4265, pp. 584-587

A. Muizer & G.J. Hospers (2000), SMEs in Regional Industry Clusters (rapport), EIM Business & Policy Research, Zoetermeer

G.J. Hospers (2000), De kenniseconomie: innovatie, samenwerking en beleid, AO 2705, Karmac, Lelystad

F. Boekema, S. Beugelsdijk & G.J. Hospers (2000), Regionale economie: een plaatsbepaling, ESB, 4258, pp. 460-463

Boekbesprekingen in internationale tijdschriften

Tussen 2000 en heden ongeveer 15 besprekingen van boeken op het gebied van stedelijke en regionale ontwikkeling, innovatie en beleid in KYKLOS, Knowledge, Technology & Policy, Planning Theory & Practice, Foresight, Creativity & Innovation Management, Regions en European Spatial Research and Policy.

Artikelen in Nederlandstalige vaktijdschriften

Tussen 2000 en heden ongeveer 125 artikelen in Geografie, ROmagazine, AGORA, Provincies, De Europese Gemeente, Vitale Stad, Stadswerk Magazine, Stedebouw & Architectuur, City Journal, Architectuur Lokaal, Boss Magazine, De Koopman, ESB, Nordic Magazine, En Route, Jaarboek Twente, Capitalogue, MMNieuws, De Academische Boekengids, Manager & Literatuur en Kunst en Wetenschap.

Artikelen in Nederlandse kranten en magazines

Tussen 2000 en heden ongeveer 225 columns en stukken in Het Financieele Dagblad, Nederlands Dagblad, Agrarisch Dagblad, De Twentsche Courant Tubantia, De Roskam, De Gelderlander, Stad Doetinchem, Achterhoek Nieuws Winterswijk, Brabants Dagblad, Eindho­­vens Dagblad, Utrechts Nieuwsblad, Friesch Dagblad, Het Goede Leven, Opinieblad Forum, Twentevisie, Luxity, Drenthe Magazine, Gastfrij Fryslân, Zuidvleugelmagazine, Zilt Zeeland, Zuid Magazine en Zuiderlucht.