Test-o-Theek

You are looking for a suitable test for your research?

The Test-o-Theek offers a lot of recognized tests for research purposes that may be borrowed during opening hours of the shop. However, there are some rules for this service:

  1. Basic Requirement: You are employee or student at the faculty of Behavioural, Management and Social Sciences.
  2. The test may be borrowed for a maximum duration of 1 hour during opening hours. N.B.: You are not allowed to take the test home or to any place outside the Cubicus building.
  3. Tests can be requested up to 1 hour before closing the Test-o-Theek/methodology shop.
  4. You are required to fill out and sign a form stating which test(s), or part(s) of test(s) you are going to borrow.
  5. When you return the test(s), we will check them with regard to completeness and cleanliness.

Overview of available test

The following table gives an overview of the tests available in the Test-o-Theek and some additional information on them. Since most of the tests are only available in Dutch, the following overview is also only available in Dutch at the moment.


Naam Test

Omschrijving van de Test

Auteurs

Jaar

Niveau / Doelgroep

Test-o-Theek Bezit

Uitgever

Plaats

4DKL (4DSQ)

Vier-dimensionale klachtenlijst

B. Terluin, Almere

1996

Meten van leed, depressie, angst en lichamelijke klachten

Nederlandse en Engelse test en scoreformulier

DATEC: zie voor download: link

Almere

ABIV - Amsterdamse Beroepen Interesse Vragenlijst

Aanbevolen in begeleidingssituaties, m.n. als uitgangspunt voor n gesprek: ‘herkenning in scores? Levert het patroon van voorkeur- en afkeerscores reële alternatieven op? Nieuwe studiemogelijkheden? Etc.

Arne Evers

1992

Havo/vwo 3+

Handleiding, testboekje, antwoordformulieren, sleutels

Harcourt (nu: Pearson)

Amsterdam

ADI-R

Autisme Diagnostisch Interview – Revised

Ann Le Couteur, Catherine Lord, Michael Rutter

Nederlandse bewerking:

Maretha de Jonge,

Annelies de Bildt

2003

Autisme diagnostiek bij kinderen en jongeren

Interviewboekje



ASEBA - Achenbach System of Empirically Based Assessment

ASEBA is een verzameling vragenlijsten, interviews en observatielijsten voor het aangeven van emotionele en gedragsproblemen.

Tom Achenbach

 

Verschillende niveaus

Handleiding voor de CBCL/4-18jr - Zelf in te vullen vragenlijst 11-18jr - Gedr.vragenlst 6-8jr informatie leerkracht - SCICA 6-18jr

Erasmus MC

Rotterdam

AKTG - Amsterdamse Korte Termijn Geheugen Test

Met de AKTG-test kan worden nagegaan of slechte scores op geheugen- en aandachtstests te wijten zijn aan onderpresteren

B. Schmand, S. de Sterke, & J. Lindeboom

1998

Patiënten die geheugen- of concentratieproblemen zeggen te hebben

Handleiding

Swets Test Publishers

Lisse

BADS – Behavioral Assessment of the Dysexecutive Syndrome



Meten van problemen in het dagelijks functioneren voortkomend uit plannings- en organisatiestoornissen

B.A. Wilson, N. Alderman, P.W. Burgess, H. Emslie & J.J. Evans
Nederlandse vertaling: L. Krabbendam & A.C. Kalff

1997

Personen vanaf 15 jaar

Handleiding, Scoreformulieren, DEXvragenlijsten, Supplemental, Set materialen UK versie

Pearson

Amsterdam

Balloons Test

Visuele aandachttest.

J.A. Edgeworth, I.H. Robertson & T.M. McMillan

1998

Volwassenen

Handleiding, balloonsformulier en scoring template

 

 

Bell’s Test

Visuele aandachttest. test zelf niet voorhanden. Wel soortgelijke tests aanwezig, nl. de Bourdon-Wiersma test (zie Bourdon-Wiersma) en The Balloons Test (zie Balloons Test)

 

 

 

Artikel m.b.t. Bells Test

 

 

Bourdon-Wiersma

Visuele aandachttest. Neuropsychologie

Bourdon

1990 / 1988

Volwassenen

Afnameformulieren, scoreformulieren

 

 

BSI - Brief Symptom Inventory

Zelfrapportagelijst voor het meten van symptomen van psychopathologie bij volwassenen

Edwin de Beurs

2006

Volwassenen

Handleiding, scoreformulieren

PITS

Leiden

CBSK - Competentie Belevings Schaal voor Kinderen

Zelfwaarderingsvragenlijst waarbij het kind moet aangeven in hoeverre hij/zij een stelling op zelfzelf van toepassing vindt.

J.W. Veerman, M.A.E. Straathof, Ph.D.A. Treffers, B.R.H. van den Bergh & L.T. ten Brink

1997

Kinderen

Betreft: schoolvaardigheden, sociale acceptatie, sport vaardigheden, fysieke verschijning, gedragshouding, gevoel van eigenwaarde. Handleiding, formulieren en sleutel

Harcourt

Amsterdam

DAT -Differentiële Aanleg Test

Test voor leerlingen van het primair en secundair onderwijs (vanaf 13 jr)

J. de Wit & E. Compaan

2005

Kinderen/volwassenen

Handleidingen: A Algemeen NL bewerking, DAT '04 B Beroeps, Dat '03 A Normoz Algemeen, Dat '03 B Normoz Beroepsow., Antwoortformulieren, Testboekjes

Harcourt

Amsterdam

DTHN - Drenth Testtheorie Hoger Niveau (NAT, VAT en TNVA)

De testbatterij wordt gevormd door de Numerieke Aanlegtest (NAT), de Verbale Aanleg Test (VAT) en de Test voor Niet-Verbale Abstractie (TNVA)

prof. Dr. P.J.D. Drenth, Dr. P.W.C. van Wieringen en Drs. G. Hoolwerf

2001

Hogere intelligentieniveaus

Handleiding

Swets Test Publishers

Lisse

DST - Dyslexie Screening Test

Screeningsinstrument voor dyslectische leerlingen

A.J. Fawcett & R.I. Nicolson

 

6,5 tot 16,5 jaar uit het BO en het VO

Complete set in tas

Harcourt

Amsterdam

EMT Een-Minuut-Test

Schoolvorderingentest voor de technische leesvaardigheid, bestemd voor groep 4 t/m 8 van het basisonderwijs

B.Th. Brus & M.J.M. Voeten

2006

8 tot 12 jaar (BO)

Complete set bestaande uit: Verantwoording en Handleiding, Testkaart vorm A, Testkaart vorm B, scoreformulieren voor A en B

Harcourt

Amsterdam

ESSEON-R - Experimentele Schaal voor de beoordeling van het Sociaal Emotionele Ontwikkelingsniveau - Revisie

Schaal voor het sociaal-emotioneel ontwikkelingsniveau

J. Hoekman, A. Miedema, B. Otten, & J. Gielen

2014

0 tot 14 jaar

Handleiding en scoreformulieren

Hogrefe Uitgevers B.V.

Amsterdam

FFPI - the Five-Factor Personality Inventory

Persoonlijkheidstest die u in staat stelt de persoonlijkheid
van mensen gedetailleerd in kaart te brengen.

A.A.J. Hendriks, W.K.B. Hofstee & B. de Raad

1999

Adolescenten en volwassenen van 16 jaar en ouder met een vooropleiding op MBO-niveau.

Technische handleiding, handleiding, vragenboekje

Swets Test Publishers

Lisse

GIT 2 - Groninger Intelligentie Test - 2

Individuele intelligentietest voor adolescenten va 16 jr en volwassenen voor het bepalen van de algemene intelligentie

Luteijn, F., & Barelds, D.P.F.

2004

>16 en volwassenen

Complete set: handleiding, 50 antwoordformulieren, sleutels, figuren ontdekken, legkrtn, matrijzen, woordenlst, draaikrtn, 2xwind- 1xstroom + winkelhaak

Harcourt

Amsterdam

Guay Visualisatie Test

Test de ruimtelijke inzichten vanuit verschillende hoekpunten

Guay, R. & McDaniels, E.

1979

 

Instructie NL en Eng, test, sleutel

 

 

Guidelines for using the visualization survey

Test ruimtelijk inzicht van bestuurders

Tutus, S. & Horstman, E.

 

Bestuurders

artikel over onderzoek van visualisatie-testen.

University of Wisconsin

Madison

HIT - Hogere Beroepen Interesse Test

Interessetest voor school- en beroeps- en loopbaankeuze op hbo/wo niveau.

Compaan, E.L., & Kooreman

1998

Voor school- en beroepskeuze va havo-vwo niveau

Handleiding, testformulier, uitslagformulier

Swets Test Publishers

Lisse

Internationale Lichamelijke Activiteiten Vragenlijst (korte en lange versie) ook wel IPAQ (International Physical Activity Questionnaire)

Test om inzicht te krijgen in lichamelijke activiteiten in het dagelijkse leven

Link

2002

AL

Korte en lange versie van de vragenlijst

IPAQ - Carolinska Institute

Stockholm

Leiderschaps vragenlijst, incl. Blanchards Leadership model by Wilf H. Ratzburg

Test kwaliteiten van leiderschap

Donald Clark

1998

Volwassenen

Leadership Questionnaire, Leadership Style Survey, Teamwork Survey, Blanchard’s leadership model

NB: alleen vragenlijsten beschikbaar, geen handleidingen e.d.

 

 

MCT-H – Multiculturele Capaciteiten Test, Hoger niveau

Capaciteitentest bedoeld voor groepen mensen met uiteenlopende culturele achtergronden met hoger opleidingsniveau.

Prof. Dr. N. Bleichrodt & Dr. R.H. van den Berg

2004

Hoger niveau

Complete test

 

 

MCT-M - Multiculturele Capaciteiten Test, Middelbaar niveau

Capaciteitentest bedoel voor groepen mensen met uiteenlopende culturele achtergronden in de leeftijd vanaf ong 13 jr met opleidingsniveau va afgerond basisonderwijs tot afgerond havo.

Prof. Dr. N. Bleichrodt & Dr. R.H. van den Berg

2004

Middelbaar niveau

Handleiding, Normen, diskette, antwoordformulieren, sleutels,

Stichting NOA

Amsterdam

MMPI-2 - Minnesota Multiphasic Personality Inventory -2

Objectieve persoonlijkheidsvragenlijst omringd met uitgebreide klinische- en onderzoekstraditie (vereist methodologische en statistische achtergronden)

Dr. J.J.L. Derksen, Dr. H.R.A. de Mey

1997

Volwassenen

Handleiding, vragenboekjes, antwoordbladen, software: versie Win1.0 (2000)

Pen Tests Publishers

Nijmegen

MMPI-A - Minnesota Multiphasic Personality Inventory - A

 

Dr. J.S. van Dijk, Dr. A.J.T. Cornelissen, Dr. J.J.I. Derksen

2000

Adolescenten

Handleiding, vragenboekjes, antwoordbladen, software: versie 1.00 (2000)

Pen Tests Publishers

Nijmegen

MRT-A - Mental Rotations Test

Standaard test met prikkelende figuren voor ruimtelijk inzicht bij rotatie

Shepard & Metzler (van den Berg & Kuse)

1978

Individueel of groepsgewijs

test NL en ENG, instructies en antwoorden

Dept. of Psychology, University of Guelph

Guelph, Canada

NAT - Numerieke Aanleg Test

De NAT meet het inzicht in en het kunnen werken met getalrelaties. Deze test bestaat uit twee subtests: Rekenvaardigheid en Cijferreeksen.

Dr. P.J.D. Drenth & Dr. G. Hoolwerf

2001

Normgegevens aanw. voor lln van 15tm 20 jr van het HAVO, Atheneum A en Atheneum B, Gymnasium A en Gymnasium B

Rekenvaardigheid, Cijferreeksen, Scoreformulier Rekenvaardigheid, Sleutel Cijferreeksen

Swets Test Publishers

Lisse

NEO-PI-R - NEO Personality Inventory-Revised, Big Five

Extraversie/Introversie, Vriendelijkheid, Ordelijkheid, Emotionele stabiliteit en Openheid en meet per factor eveneens een zestal ondergeschikte persoonlijkheidstrekken of facetten

H.A. Hoekstra, J. Ormel & F. de Fruyt

2003

m/v

Testboekje, scoreformulieren en profielformulieren (+ handleiding bij neo-ffi)

Swets Test Publishers

Lisse

NEO-FFI (verkorte versie van NEO-PI-R)

Extraversie/Introversie, Vriendelijkheid, Ordelijkheid, Emotionele stabiliteit en Openheid en meet per factor eveneens een zestal ondergeschikte persoonlijkheidstrekken of facetten

H.A. Hoekstra, J. Ormel & F. de Fruyt

2003

m/v

Testboekje, scoreformulieren en profielformulieren

Swets Test Publishers

Lisse

NIO – Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau

1. Om het advies van de basisschool over het meest geschikte niveau van vervolgonderwijs voor de leerling te ondersteunen

2. met uitslag nagaan of de leerling binnen het voortgezet onderwijs behoefte heeft aan extra ondersteuning

Dr. H. van Dijk, Dr. P. Tellegen

2004

Groep 8 basisschool, klas 1, 2, 3 van het voorgezet onderwijs

Instructie, testboekje, antwoordformulier, scoringsprogramma

Boom Test Uitgevers

Amsterdam

NPV - Nederlandse Persoonlijkheids- Vragenlijst

Test waarmee enkele hoofddimensies van persoonlijkheid te meten is en op grond daarvan het gedrag van mensen voorspellen kan

F. Luteijn, J. Starren & H. van Dijk

1974

>15 jr

Handleiding, formulieren, sleutels en testboekjes

Harcourt

Amsterdam

NPV-J Nederlandse Persoonlijkheids- Vragenlijst

Test waarmee enkele hoofddimensies van persoonlijkheid te meten is en op grond daarvan het gedrag van mensen voorspellen kan

F. Luteijn, J. Starren & H. van Dijk

2005

<15 jr

Handleiding, scoringsmallen, vragenlijsten

Harcourt

Amsterdam

PMT - Prestatie Motivatie Test

Test voor loopbaanbegeleiding, werving en selectie.

Dr. H.J.M. Hermans

2004

> 16 jr.

Handleiding, scoringsmallen, antwoordformulieren, testboekje, scoreformulieren

Harcourt

Amsterdam

PMT-K 83 - Prestatie Motivatie Test voor Kinderen

Test bedoeld als hulpmiddel bij begeleiding in onderwijs als in gezinssituatie. Levert bijdrage aan ontplooiing van de persoonlijkheid van het kind/jeugdige.

Dr. H.J.M. Hermans

2004

< 16 jr.

Handleiding, test, scoreformulieren, handscoringsformulieren

Harcourt

Amsterdam

RAKIT – Revisie Amsterdamse Kinder Intelligentie Test (*)

Ontwikkeld ten behoeve van individueel psychologisch onderzoek; algemene intelligentie en gedetailleerde cognitieve informatie verwerven, bijdrage advies schoolkeuze, onderkennen van ontwikkelingsachterstanden

N. Bleichrodt, P.J.D. Drenth, J.N. Zaal & W.C.M. Resing

1984

Vanaf 4 jaar en 2 maanden tot en met 11 jaar en 1 maand

Handleiding, test, scoreformulieren

Pearson

Amsterdam

RAVEN's Standard Progressive Matrices

meten van cognitieve vaardigheden

J.C. Raven

2004

Volwassenen

Handleiding, testboekjes, zelfscorende antwoordformulieren

Harcourt

Amsterdam

Rey Visual Design Learning Test (RVDLT)

De RVDKLT is een design memory terst. De test wordt ingezet bij de neuropsychologische diagnostiek bij kinderen met vermeende leer- of ontsikkelingsstoornissen.


De test meet capaciteit van het kortetermijn-/werkgeheugen, hyet leervermogen en het langetermijngeheugen voor visuele informatie

Dr. P. Wilhelm, Prof. Dr. H. Swaab, Dr. A.H.M.L. Selier-van den Bergh, Dr. K.B. van der Heijden

2010

Kinderen en Volwassenen

Handleiding, Software, Scoreformulier, Papier

Bohn Stafleu van Loghum, Springer Media

Hou

Ten






SBL (Spanningsbehoeftelijst)

Zelfbeoordelingsvragenlijst voor de meting van verschillen in de ‘sensation seeking tendency’

J.A. Feij, R.W. van Zuilen

2007

Volwassenen

Handleiding, vragenlijst

PITS, B.V.

Leiden

SCHOBL-R - Schoolgedrag Beoordelings Lijst

Meten van de sociaal-emotionele ontwikkeling.

N. Bleichrodt, W.C.M. Resing & J.N. Zaal

1993

4 - 11 jaar, basis- en speciaal onderwijs.

Handleiding, schobl-r beoordelingslijsten A en B, scoringsmal gedragsschalen A, B, scoringsmal factorschaal A&B

Swets Test Publishers

Lisse

SCID I

Gestructureerd Klinisch Interview voor de vaststelling van DSM-IV As-I Stoornissen

M.B. First, R.L. Spitzer, M. Gibbon & J.B.W. Williams;

Nederlandse vertaling: M.A.C. van Groenestijn, G.W. Akkerhuis, R.W. Kupka, N. Schneider, W.A. Nolen

1999


Handboek en scoreformulieren

Pearson

Amsterdam

SCID II

Gestructureerd Klinisch Interview voor DSM-IV As-II Persoonlijkheidsstoornissen

M.B. First, R.L. Spitzer, M. Gibbon J.B.W. Williams & L. Benjamin;

Nederlandse bewerking: A. Weertman, A. Arntz & M.L.M. Kerkhofs

1997


Handboek en scoreformulieren

Pearson

Amsterdam

SDI - Short Depression Interview

Test voor o.a. artsen waarbij de depressiviteit kan worden gemeten

B. Terluin

2002 

Volwassenen

Test in Nederlands of Engels

VU

Amsterdam

SEV (Sociaal-emotionele Vragenlijst)

Meten van sociaal emotionele problemen bij kinderen

Dr. E.M. Scholte, J.D. van der Ploeg

2013

4 -11 jaar

Handleiding, vragenlijst, scoreformulier

Bohn Stafleu van Loghum

Houten

SMT (2.1)

Programma voor het invoeren van test data, verwerken en maken van grafieken


2006


Handleiding, software

Harcourt Test Publishers

Amsterdam

SON-R 6-40 – Snijders-Oomen Niet-verbale intelligentietest

Vaststellen van de intelligentie bij personen die beperkt zijn in hun verbale communicatie zoals doven, slechthorenden, personen met taal- en spraakstoornissen, personen die weinig Nederlands spreken, autistische personen en voor kinderen met ontwikkelingsachterstanden

P.J. Tellegen & J.A. Laros

2011

6-40 jaar

Verantwoording, instructies, test, scoringsprogramma, antwoordformulier

Hofgrefe

Amsterdam

Spatial Orientation Test

perspectieven, ruimtelijk inzicht

M. Hegarty, M. Kozhevnikov, D. Waller

2004

 

instructies, test en antwoorden

University of California

Santa Barbara

SSWO (schaal subjectief welzijn ouderen)





Vragenlijst, scoreinstructies



TNVA - Test voor Niet Verbale Abstractie

De TNVA is gericht op de niet-verbale kant van intelligentie.

Dr. P.J.D. Drenth.

2001

Adolescenten en volwassenen van 16 jaar en ouder met vooropleiding op HAVO/VWO, HBO of WO niveau

Testboekje, Scoreformulier

Swets Test Publishers

Lisse

UCL - Utrechtse Coping Lijst

Vaststellen van het copinggedrag bij confrontatie met problemen of stressvolle gebeurtenissen

P.J.G. Schreurs, G. van de Willige, J.F. Brosschot,
B. Tellegen & G.M.H. Graus

1988

>14 jr

Handleiding (herz.versie) - Formulieren, Sleutels.

Harcourt

Amsterdam

VAT - Verbale Aanleg Testserie

Het meten van numerieke, verbale en niet-verbale aanleg voor de hogere opleidingsniveaus.

P.J.D. Drenth & G. Hoolwerf

2001

Adolescenten en volwassenen van 16 jaar en ouder met vooropleiding op HAVO/VWO, HBO of WO niveau

Testboekjes: "Functies van woorden (FvW)", "Woordenschat (Ws)" en "Verbale Analogieën (VA)" + score-formulier FvW, Ws en VA

Swets Test Publishers

Lisse

VZM - Vrije Zelfbeschrijvings Methode

Persoonlijkheidsonderzoek te gebruiken bij selectiesituaties

SPOLAP

1987

m/v

handleiding, quotatielijst, antwoordformulieren

Swets Test Publishers

Lisse

WAIS-III - Wechsler Adult Intelligence Scale, derde editie

Bepalen van de algemene intelligentie

Redactie: drs. J.M. Uterwijk

2004

Adolescenten en volwassenen van 16 tot en met 85 jaar

Alleen enkele onderdelen: Volledige afname dus niet mogelijk

Harcourt

Amsterdam

WAIS-IV-NL – Wechsler Adult Intelligence Scale, vierde editie, Nederlandstalige bewerking
Unavailable until 20 December 2016

Bepalen van de algemene intelligentie

David Wechsler

2012

Volwassenen

Afname- en scorehandleiding, technische handleiding, test scoreformulier

Pearson

Amsterdam

WISC-III - Wechsler Intelligence Scale for Children, derde editie, Nederlandstalige bewerking (*)

Meten van algemene intelligentie

David Wechsler

2005

Kinderen van 6 tot 16 jaar

Handleiding, verantwoording, figuren, antwoordformulieren

Pearson

Amsterdam

ZIL - Zelfinventarisatielijst Posttraumatische Stressstoornis

De ZIL is een korte zelfbeoordelingsvragenlijst met 22 vragen die betrekking hebben op klachten die nauwgezet de symptomen volgen van PTSS uit de DSM-IV.

 

2001

Volwassenen vanaf 18 jaar

complete test

Pearson

Amsterdam