UTFacultiesBMSDept HBEIEBISEducationGraduation assignments2015-08 B-opdracht Tracking & Tracing op basis Iridium satellietnetwerk-busienss case

2015-08 B-opdracht Tracking & Tracing op basis Iridium satellietnetwerk-busienss case

Opdrachtformulering: Ontwikkelen Business Case Tracking and Tracing op basis Iridium-satellietnetwerk

14.07.2015
Door:

Inleiding

De gebruikelijke satellietnetwerken hebben een (sterk) beperkte bedekkingsgraad. Over het hele aardoppervlak bezien is de dekkingsgraad voor GSM slechts 5%. Voor veel toepassingen en wensen is dit veel te beperkt. Onder andere vliegtuigen en helikopters die vliegen over/in gebieden met een beperkt dekking van gewone satellieten, is dit een risico. Bij een incident, ongeval of andere calamiteiten, is het niet mogelijk contact te leggen met de thuisbasis. Het Iridium netwerk biedt hiervoor een oplossing.

Het Iridium Netwerk is niet geschikt om gigabytes aan data te versturen.
Eén data kanaal van Iridium kan op dit moment 2400 Bits per second aan. Hetgeen voldoende is voor spraak en veel M2M toepassingen.
Overigens moet een Iridium Data verbinding niet gezien worden als een 'vaste verbinding' die er altijd is. Voor M2M applicaties wordt veelal Short Burst Data (SBD) gebruikt.
Zie dit als een soort van SMS.
Het door Leap Development gebruikte satelliet modem kan SBD berichten versturen van maximaal 1960 karakters en berichten ontvangen van maximaal 1890 karakters.
Dit zijn dus al redelijke 'lappen tekst' die op deze wijze verstuurd kunnen worden.

Opzet van het systeem voor Aircraft Tracking en voor telephone calls (rechts)

Waardepropositie (in ontwikkeling) van NedAero en Leap Development

Het ontwikkelen, op de markt brengen en distribueren van een tracking & tracing apparaat geschikt voor gebruik in de luchtvaart, op basis van:

Wellicht zijn er mogelijkheden voor een combinatie met de electronic flight bag EFB, wat kan voorzien in een extra verdienmodel.


Flight Control and Maintenance Planning

Beoogde verdienmodellen:

Opdracht

Het volledig ontwikkelen van de business case voor dit innovatieve product. Belangrijke pijlers zijn commerciële, technische en financiële haalbaarheid.

Markt

Uit een recent gehouden canvas-sessie is indicatief gebleken dat meerdere marktsegmenten potentieel kansrijk zijn (o.a. Business Aviation, Oil & Gas, General Aviation etc.). Echter, elk marktsegment met zijn eigen wensen t.a.v. functionaliteiten, prijsstelling etc. Tevens zal de verkoop, distributie en service en onderhoud per segment verschillend zijn. Ook de potentiele afzetaantallen zijn divers.

Er zijn inmiddels meerdere aanbieders op de markt. Tevens zijn er signalen dat ook andere bedrijven bezig zijn met een vergelijkbare ontwikkeling.

Vraagstelling t.a.v. de markt:


Het houden van gesprekken met potentiele klanten om specificaties en wensen te identificeren, maakt deel uit van de opdracht. Tevens moet dit een opmaat zijn naar afspraken met mogelijke launching customers.

Technisch

Voor het ontwikkelen van het apparaat (of functionaliteit) is bij de betrokken bedrijven voldoende kennis aanwezig. Desondanks zijn er wel een aantal openstaande vragen:

Financieel

Belangrijke vragen die spelen zijn:

Totaal

Voor het eindresultaat moet er een compleet business plan gepresenteerd worden. Hierbij moeten elementen vanuit de haalbaarheidsstudies intelligent gecombineerd worden in een roadmap/Plan van Aanpak voor de ontwikkeling, engineering, het testen, marktbenadering en distributie. Tevens moet duidelijk zijn hoe een en ander gefinancierd kan worden. Aandachtspunten kunnen zijn organisatievorm, stapsgewijze marktbenadering (van launching customer naar …), verdienmodellen etc.

De uitdaging ligt bij deze case in het maken van een intelligente keuze van (stapsgewijze entree) van marktsegmenten, technische functionaliteiten en haalbare investeringen.