News

ORD 2018

Symposium: Formatieve toetsing in het VO: Hoe toetsen docenten, leerlingen én onderzoekers?

Naam auteurs:

Bijdrage 1: Christel Wolterinck, Kim Schildkamp, Jeroen van Merriënboer, Adrie Visscher (Universiteit Twente)

Bijdrage 2: Hanna Stammes, Ineke Henze-Rietveld, Erik Barendsen, Marc de Vries (Technische Universiteit Delft)

Bijdrage 3: Hans Vogelzang, Jan van Driel, Wilfried Admiraal (Universiteit Leiden)

Bijdrage 4: Wilma Kippers, Kim Schildkamp, Cindy Poortman, Adrie Visscher (Universiteit Twente)

Samenvatting:

Tijdens dit symposium presenteren we onze nieuwste inzichten rond formatieve toetsing in het voortgezet onderwijs. Samen belichten we zowel de leerling- als docentkant van formatief toetsen. We kijken niet alleen naar hoe docenten en leerlingen formatief toetsen, maar ook wat ze daarvan leren. Daarbij plaatsen we formatieve toetsing in verschillende, vernieuwende onderwijscontexten: ontwerponderwijs, scrumdidactiek en digitale adaptieve toetsing. Ook laten we zien hoe we als onderzoekers kennis en vaardigheden van docenten en leerlingen op verschillende manieren kunnen “toetsen”; de vier bijdragen gebruiken verschillende theoretische raamwerken en onderzoeksmethoden. En we vragen jullie met ons mee te denken: Hoe kunnen onze resultaten en ideeën over formatieve toetsing richting geven aan vervolgonderzoek én aan nieuwe praktijkontwikkelingen?

Naam voorzitter: Erik Barensen (Technische Universiteit Delft)

Naam referent: Dominique Sluijsmans (Zuyd Hogeschool)